Giró-Szász: A kapuban nem érdemes kockáztatni

A kormányszóvivő szerint mára Brüsszelben is elismerik a kabinet intézkedéseit, így nagy az esély arra, hogy megszüntetik a túlzottdeficit-eljárást az országgal szemben.

NT
2013. 05. 27. 11:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormányszóvivő szerint a hét közepén várhatóan kedvező döntés születik Brüsszelben, és az Európai Bizottság javasolni fogja a Magyarországgal szembeni hiányeljárás megszüntetését. Rámutatott: jelenleg 21 ország ellen folyik túlzottdeficit-eljárás, ebből öt ország, köztük Magyarország van abban a csoportban, amelynek esélye van arra, hogy mentesüljön az eljárás alól. Hangsúlyozta: Magyarország az elmúlt három évben mindent megtett azért, hogy  kikerüljön ebből a nehéz helyzetből. „Úgy látszik, hogy a magyar kormány, a magyar emberek, a magyar gazdaságpolitika erőfeszítéseit most már méltányolják Brüsszelben is” – állapította meg a szóvivő.

Mint ismert, az Európai Bizottság javaslata alapján kikerülhet Magyarország a túlzottdeficit-eljárás alól. A döntés szerdára várható. Hazánk esetében a tét nem kicsi: éves szinten százmilliárd forintos teher hárul az országra, ha nem jön ki az eljárás alól. Noha a kormány biztosra veszi, hogy a hiánycél három százalék alatt lesz, a további lépésekkel kapcsolatban a kabineten belül is viták keletkeztek.

A reklámadó bevezetésével kapcsolatban Giró-Szász András elmondta, hogy az unió a 2013-as és a 2014-es költségvetéssel kapcsolatos prognózisában eltérő véleményre jutott, mint Magyarország. Ezért az uniós zároláson felül Magyarországnak újabb bevételeket is produkálnia kellett. „A kapuban nem érdemes kockáztatni” – mondta a kormányszóvivő. Hozzátette: ezek a lépések az uniós zárolástól az egyszeri kiadások felfüggesztésén keresztül egészen az adóbevételek átstrukturálásáig, esetleges növeléséig összességükben fogják ezt kitenni.

Nem igazak azok az állítások miszerint Európában példa nélküli a reklámadó. Elég a szomszédba átpillantanunk: Ausztriában 2000 júniusában emelkedett helyi szintről államira a reklámok megadóztatása, melynek szintje általánosan 5 százalék. Keleti szomszédunknál – Észtországhoz hasonlóan – az önkormányzatok szedik a reklámadót, ezen felül Romániában 12 százalékos felárat kell fizetnie azoknak a cégeknek, melyek egészségre káros terméket kívánnak népszerűsíteni.

 

Svédországban az 1970-es évek óta sarcolják a nyomtatott sajtóban megjelenő reklámokat, a napilapokban 3, míg más médiákban 8 százalékos a mértéke. A rádióktól és tévéktől más címeken szednek be pénzt.

 

A válság által sújtott Görögország 2010 júliusában vezetett be brutálisnak mondható, 20 százalékos extraadót a tévéreklámokra, mellyel az adó aránya 64,5 százalékosra nőtt.

A kormányszóvivő emlékeztetett rá, hogy a reklámadó már korábban is felmerült, és a jelenlegi ellenzéki pártok közül többen nem zárkóztak el előle, ráadásul ez a fajta adó nem új keletű, Európa több országában alkalmazzák. Giró-Szász András szerint az a probléma, hogy az érintett vállalatok az elmúlt 10-15 év alatt jelentős profitot tettek zsebre, s nem szívesen mondanának le erről a nyereségmértékről.

A reklámadó bevezetéséről szóló törvényjavaslat munkapéldányát május 24-én tette közzé a Nemzetgazdasági Minisztérium. A dokumentum szerint  az adó alanya a reklám közzétevője, alapja a reklám-közzétételi tevékenységéből származó adóévi nettó árbevétel. Adóköteles lenne a külföldi illetőségű szervezetek belföldi fióktelep útján végzett reklám-közzétételi tevékenysége is. Az adó mértéke sávosan emelkedik, az 1 milliárd forint alatti részre 0 százalék, 1-5 milliárd forint között részre 1 százalék, 5-10 milliárd forint közötti részre 10 százalék, az ezt meghaladó részre 20 százalék. A Kormányzati Információs Központ közlése szerint Orbán Viktor miniszterelnök a közzététel napján egyeztetett Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterrel a túlzottdeficit-eljárással kapcsolatos kérdésekről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.