„Ez súlyosan visszaüthet Brüsszelre”

Súlyos üzenet lenne az unió többi tagállama számára is, ha Magyarország nem kerülne ki a túlzottdeficit-eljárás alól – véli Barcza György elemző.

KA
2013. 05. 26. 8:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezt a visszásságot úgy lehetne feloldani, ha a múltbeli gazdálkodási tényadatokat is belevennék az országok megítélésébe, és egyfajta szabályszerűség érvényesülne. Például az Európai Bizottság mondhatná azt, hogy ha tavaly Magyarországon 1,9 százalékos volt a büdzsé hiánya – ami jócskán az elvárt minimum, azaz 3 százalék alatt van –, és ezt az eredményt az ország több éven át tudja hozni, akkor két vagy három év után mindenképpen elhiszi a kormány előrejelzését. Jelenleg azonban nem erről van szó, Magyarország a túlzottdeficit-eljárás ügyében teljesen az Európai Bizottság véleményére van utalva – tette hozzá az elemző.

A Századvég Gazdaságkutató munkatársa szerint az, hogy a kabinet feltétlenül ki akarja vinni az országot a 2004 óta tartó eljárás alól, elsősorban nem arra vezethető vissza, hogy a kohéziós támogatások felfüggesztésétől tartana. Az igazi ok, hogy a kabinet úgy látja, az eljárás megszűnése jelentené azt, hogy az ország szavahihetősége, hitelessége visszaállt. „Újra komolyan lehet majd venni azt Európában, amit Magyarország mond”– fogalmazott Barcza, aki hozzátette, a hitelesség kézzelfogható előnye, hogy kisebb kamatokat kell fizetni az állampapírok vásárlóinak.

Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető május 9-én arról beszélt, hogy Magyarországot azért támadják, mert rezsit csökkent, bankok érdekeit sérti a bankadóval, nagy cégekét a különadókkal. „A rezsicsökkentés a legújabb, legfájóbb érdeksérelem Brüsszelben, így immár nem túlzottdeficit-eljárás, hanem rezsieljárás folyik Magyarország ellen.”

 

A legnagyobb EU-tagállamok könyörögnek a kötelező deficitcél elérésének halasztásáért. Magyarország ezalatt teljesítette a 3 százalékos küszöböt, mégis aggódhat. Vajon miért? Magyarország – jócskán túlteljesítve a várakozásokat és alulmúlva a 3 százalékos célt – továbbra is bizonytalan helyzetben van. Hiába bír a hetedik legjobb költségvetési deficittel az unióban, hiába csökkentette államadósságának mértékét GDP-arányosan 79,2 százalékra – az uniós átlag ebben a mutatóban is magasabb, 90,6 százalék –, egyáltalán nem biztos, hogy hazánk kikerül az uniós csatlakozás óta tartó túlzottdeficit-eljárás alól a június 22-ei pénzügyminiszteri tanácsi ülésen.

Az elemző szerint még két politikai forduló vár a kormányra, az uniós pénzügyminisztere tanácsának hétvégi ülése, majd június végén az Európai Tanács, vagyis az állam- és kormányfők tanácsának ülése, ami felülírhatja az Európai Bizottságnak a várható magyar deficitről alkotott véleményét. A kormány tehát azért most dönt és beszél költségvetési zárolásokról, hogy meggyőzően tudjon érvelni az eljövendő politikai vitában.

Azzal, hogy a kormány mindent megpróbál, van némi esélye annak, hogy az ország már az első félévben kikerül a túlzottdeficit-eljárás alól. Mivel azonban az egész helyzet mögött Brüsszel részéről elsősorban politikai indokok vannak, Barcza szerint „ez egy nehéz küzdelem lesz”. A túlzottdeficit-eljárás az egyetlen eszköz, amivel még nyomást lehet gyakorolni az EU erős központosítása ellen fellépő Magyarországra – tette hozzá a Kossuth Rádióban Barcza.

A Századvég Gazdaságkutató munkatársa szerint ugyanakkor Magyarországnak lehetnek szövetségesei is, hiszen nagyon súlyos üzenete lenne a többi tagállam számára is annak, ha egy kormány teljes ciklusa alatt teljesíti a 3 százalék alatti hiányt, mégsem kerül ki az eljárás alól. Ez nagyon rossz precedenst teremtene, ami visszaüthet Brüsszelre – tette hozzá az elemző.

Mint arról május 24-én beszámoltunk az Európai Bizottság javaslata alapján kikerülhet Magyarország a túlzottdeficit-eljárás alól. A döntés jövő hét szerdára várható. Hazánk esetében a tét nem kicsi: éves szinten százmilliárd forintos teher hárul az országra, ha nem jön ki az eljárás alól. Noha a kormány biztosra veszi, hogy a hiánycél három százalék alatt lesz, a további lépésekkel kapcsolatban a kabineten belül is viták keletkeztek.

Elemzők szerint ha az Ecofin idén nyár elején úgy dönt, hogy nem szünteti meg a túlzottdeficit-eljárást hazánk ellen, az vegytisztán politikai döntés lesz. Ezt támasztja alá, hogy tavaly októberben is nyílt színi adok-kapok alakult ki a kormány és Brüsszel között annak kapcsán, hogy teljesíthető lesz-e 2012-ben a 3 százalékos hiánycél. Az unió politikai okok miatt folyamatosan megszorításokat követelt a kormánytól, amely a terheket a hazai multikra terhelte. Ez kiváltotta Brüsszel ellenérzését, amely a tavalyi 1,9 százalékos hiány ellenére továbbra sem akarja kiengedni hazánkat a túlzottdeficit-eljárás alól. Az unió többek között azért kívánja, hogy a megszorítások politikája érvényesüljön Magyarországon, hogy az Orbán-kormány veszítsen meglévő támogatottságából, és ezzel is az unió számára politikai szempontból kedvezőbb ellenzék erősödjön.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.