– Tavaly a jegybank jelentős veszteséget halmozott fel, és még az előző vezetés idején százmilliárdos nagyságrendű újabb veszteségről szóló előrejelzések jelentek meg az idei évre vonatkozóan. Milyen lépéseket tesz a nemzeti bank, hogy lefaragjon a megörökölt mínuszból?
– Az MNB elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása, emellett kiemelten fontos cél a pénzügyi stabilitás biztosítása, a számviteli eredmény ezeknek rendelődik alá. A fő feladatoknak az elvégzése során keletkezik veszteség vagy nyereség, de pusztán ennek nem lehet alárendelni az elsődleges célokat. Vagyis nem lehet úgy nyereséget elérni, hogy a pénzügyi stabilitást veszélyeztetjük. Ha tehát érdekkonfliktus van, akkor mindig a törvényben előírt feladatok élveznek elsőbbséget. Emellett természetesen törekedni kell arra, hogy a lehető legjobb eredményt érjük el, és felelősen gazdálkodjunk az adófizetők pénzével.
– Mi befolyásolja az MNB profitjának mértékét „békeidőben”, tehát ha az elsődleges célok nincsenek veszélyben?
– A jegybank eredményét a legnagyobb mértékben az határozza meg, hogy mekkora devizatartalékot tart, és ezt milyen kamatszint mellett képes finanszírozni. A devizatartalék konvertibilis devizában tartott, nagyon jó minőségű, biztonságos eszköz, amelynek éppen ezért viszonylag alacsony a hozama, hozzávetőleg egy-két százalék. Ezzel szemben áll a jegybanki mérleg másik oldala, főleg a kéthetes MNB-kötvények, amely után a jegybanki alapkamatot (jelenleg 3,2 százalék) kell kifizetni. A két kamat közötti különbségből, illetve a forintárfolyam ingadozásából adódik a devizatartalék fenntartásának költsége. Korábban, amikor a jelenleginél sokkal magasabb volt az alapkamat, ez a költség értelemszerűen magasabb volt.
– A szakmai körökben általánosan elismert növekedési hitelprogram (NHP) bírálói azt vetik a jegybank szemére, hogy túl költséges az élénkítőcsomag. A program jövő évi költsége harmincmilliárd forint lehet. Ez mihez képest sok vagy kevés?
– Becsléseink szerint az NHP első és második szakaszának költsége a jelenlegi alapkamatszint mellett valóban ennyi lehet, de ezzel szemben állnak az eddig 1250 milliárd forint összegben jóváhagyott gazdaságélénkítés összes pozitív hatásával járó bevételek. A programban az MNB nullaszázalékos kamat mellett helyez ki hiteleket a kereskedelmi bankokon keresztül, a jegybanki költség tehát ebben az esetben a nulla kamat és a kéthetes MNB-kötvényekre fizetett kamatok eltéréséből adódik. Az NHP költsége azonban csak a jegybankban jelentkezik, a haszna viszont a gazdaság egészében keletkezik. A hitelt felvevő mikro-, kis- és közepes vállalatoknál több lesz a megrendelés, a beruházás, a munkahely és a nagyobb gazdasági aktivitás miatt a költségvetés is pluszjövedelemhez jut, például a megnövekedett adóbefizetések révén. Számításaink szerint a már jóváhagyott program feltételezett hatása a GDP-növekedésre 0,7 százalék lehet 2014-ben, a beruházásoknál hétszázalékos emelkedés, míg az új adóbevételeknél akár 70-75 milliárd forint lehet a bővülés. Tehát a program várható összeredménye jóval meghaladja annak költségeit. Valóban igaz az az állítás, hogy az MNB saját eredményének terhére ad löketet a gazdaságnak, de nem lehet csak a költségekre fókuszálni, hanem a növekedésösztönzés összhatását kell nézni. Ha azonban a nemzeti bank említett elsődleges célja nincs veszélyben – márpedig most egyértelműen ez a helyzet –, akkor módja van támogatni a gazdasági növekedést.