A magyar miniszterelnök hangsúlyozta, hogy az új vezetéken keresztül nem orosz eredetű gáz érkezhet majd Magyarországra. Szavai szerint így ezentúl „akármi is történik tőlünk keletre”, Magyarországra mindenképpen érkezik gáz.
Mindezek alapján az energiaellátás, és általában a gazdaság szempontjából is történelmi jelentőségűnek nevezte Orbán Viktor a két ország gázhálózatának összekapcsolását.
Felidézte emellett a korábbi gáztározó-visszavásárlást és a Mol-részvények megvételét, majd úgy értékelte: ma a magyar állam kezében van minden eszköz, amely ahhoz szükséges, hogy akármi is történjék a világban, a magyar háztartások és a gazdaság gázellátása kiszámítható és biztonságos legyen.
Orbán Viktor megismételte egyúttal azt a kormányzati célt, hogy a háztartási és az ipari áram Európában Magyarországon legyen a legolcsóbb.
A miniszterelnök azt is mondta, hogy Közép-Európa előtt nagy jövő áll, ha a mostanihoz hasonló együttműködések sokaságát valósítják meg a térségben élők, ezért „nekünk, közép-európaiaknak érdemes összefognunk, és érdemes kiállnunk a saját érdekeinkért”.
Új határátkelő utak építéséről szóló együttműködési megállapodást is aláírt Orbán Viktor és Robert Fico Szadán.
A megállapodást ismertető Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára hangsúlyozta: Magyarország és Szlovákia történelmének legnagyobb közös fejlesztési programjáról van szó.
Tájékoztatása szerint ennek során 11 új határátkelő utat, 7 Ipoly- és egy Ronyva-hidat építenek, valamint két új kompkapcsolatot is kialakítanak, így 2020-ra megduplázzák az átkelési lehetőségeket a két ország határán.
Robert Fico szlovák miniszterelnök beszédében közölte, hogy a magyar és a szlovák földgázhálózatot összekapcsoló vezeték tesztidőszaka július 1-jén indul, jövő január 1-jén pedig megkezdődik a normál üzemű működés.
A szlovák kormányfő kiemelte – miután emlékeztetett az országát is sújtó 2009-es gázválságra –, hogy a most megvalósuló gázvezeték-összekötés jelentősen hozzájárul az energiabiztonság megteremtéséhez.
Fico egyúttal megköszönte, hogy az Európai Unió 30 millió eurót fektetett a projektbe.
A beruházó Magyar Gáz Tranzit Zrt. korábbi tájékoztatása szerint az új gázvezeték növeli Magyarország és a régió ellátásbiztonságát, erősíti Magyarország tranzitszerepét, és hozzájárul a hazai gáztárolók előnyösebb kihasználtságához. A tervezett uniós szintű észak-déli gázfolyosó fontos elemeként összeköttetést biztosít az országos földgázvezeték-rendszerek között Lengyelországtól Horvátországig.
A gázfolyosó révén új gázforrások – horvát- és lengyelországi cseppfolyós földgáz, illetve palagáz – is elérhetővé válnak a régió piacai számára, így a vezeték jelentősen hozzájárul Közép-Európa energetikai ellátásbiztonságának növeléséhez, az ellátási útvonalhálózat diverzifikálásához, az egyoldalú gázfüggőség csökkentéséhez.
Az összesen 111 kilométer hosszú, kétirányú, 75 bar nyomású csővezeték magyarországi szakasza 92 kilométer hosszú, két végpontja Vecsés és Balassagyarmat. Az átlagosan 18 méter hosszú, 800 milliméter átmérőjű csőszálakat a nyomvonal mentén, a terepviszonyoknak megfelelően hajlították, hegesztették és helyezték el. A 19 kilométer hosszú, Eustream a.s. által épített szlovákiai szakasz végpontja Felsőzellő.
Az új földgázvezeték kapacitása szlovák-magyar irányban 500 ezer köbméter/óra (mintegy 4 milliárd köbméter/év), magyar-szlovák irányban pedig 200 ezer köbméter/óra (mintegy 1,6 milliárd köbméter/év). A hosszú távú tervezésnek köszönhetően a későbbiekben igény szerint lehetőség lesz a kapacitások és a tranzitlehetőségek további növelésére.
A beruházás teljes összege mintegy 160 millió euró, ebből 30 millió eurót az Európai Unió ad az Európai energiaügyi gazdaságélénkítő program keretében. Az MFB Zrt. mint az MFB Invest Zrt. tulajdonosa részt vesz a beruházás finanszírozásában. Ennek részeként 2012 júliusában az Európai Beruházási Bank 75 millió eurós hitelszerződést kötött az MFB-vel. A Magyar Gáz Tranzit Zrt. két meghatározó tulajdonosa az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. és az MFB Invest Zrt. azonos, egyenként 49,98 százalékos tulajdoni hányaddal.