A hivatal felhívja a figyelmet arra, hogy tavaly júliustól átalakult a dohánytermékek kereskedelmének szerkezete, és azóta rendelkezésre állnak a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. teljes körű adatállományai. A dohánykereskedelem átalakulásával párhuzamosan kialakított online pénztárgéprendszer hatására a bevallott forgalom megnőtt, „kifehéredett”.
Az összehasonlíthatóság érdekében a korábbi mintavételes adatgyűjtés adatait is közli a KSH. Eszerint áprilisban 4,2 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakához képest az előző havi 6,1 százalékos emelkedést követően.
A két adat közötti különbség az élelmiszer-kereskedelem alakulásából adódik, amely a mintavételes számbavétel szerint 3 százalékkal, az új módszertan szerint pedig 8,2 százalékkal nőtt tavaly áprilishoz viszonyítva. A naptárhatástól megtisztított adatok szerint a nem élelmiszer jellegű termékek forgalma egyaránt 6,6 százalékkal, az üzemanyagoké pedig egyaránt 3,9 százalékkal haladta meg áprilisban az egy évvel korábbit.
Elemzők szerint a vásárlóerő növekedése egyértelműen hat a kiskereskedelmi forgalomra, s az alacsony inflációnak és a piactisztulásnak is szerepe van a forgalom bővülésében. Balatoni András, az ING Bank vezető elemzője szerint a kiskereskedelmi forgalom bővülésében a növekvő bérkiáramlás és ezzel párhuzamosan a lakosság vásárlóerejének növekedése tükröződik. Kiemelte, hogy a forgalom emelkedése a kiskereskedelem minden szegmensében látszik, az élelmiszerek, iparcikkek és üzemanyagok eladásai is növekedést mutatnak.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) értékelése szerint a kiskereskedelmi forgalom bővülésének háttere a gazdaság növekvő teljesítménye, az alacsony infláció, valamint a reáljövedelmek bővülése. Hozzátették: a növekedésben szerepet játszik az is, hogy az online pénztárgép-rendszer bevezetésével tisztul a piac is.