Lehúzták a lakosságot

Tetszés szerint emelték a bankok a lakossági devizahitelek és a 2012 előtt folyósított forinthitelek kamatait.

Hajdú Péter
2014. 07. 17. 3:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtudtuk, még a takarítási költségeket is beszámíthatták a bankok a lakossági kamatemelésekbe. Ezen a helyzeten próbált meg változtatni egy korábbi jogszabály, ám a helyzet megnyugtató rendezéséhez újabb lépések szükségesek.

– Joggal várható el a pénzintézetektől, hogy a kevésbé hozzáértő ügyfelek is könnyen áttekinthessék, megértsék a kamatpolitikájukat – nyilatkozta lapunknak a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója. Nagy Márton kifejtette, ennek az elvárásnak jelenleg csak a 2012 áprilisa óta nyújtott hitelek felelnek meg. Akkortól kormányrendelet írja elő a referencia-, illetve fix kamat alkalmazását. (A referenciakamat lényege, hogy a bankközi kamatlábra – bubor – teszik rá a kamatfelárat, amelynek nagysága a futamidő végéig nem változhat.) A korábban kihelyezett hiteleknél még mindig nem átlátható a bankok kamatpolitikája, de remélhetőleg ezt a kérdést is rendezi a július 4-én elfogadott, az egyoldalú kamatemeléseket tisztességtelennek minősítő jogszabály, amely a deviza- és forinthitelekre egyaránt kiterjed.

Megtudtuk, a 2012 előtt felvett lakossági hiteleknél a pénzintézetek kamatemelési oklistát használtak. Ebben sorolták föl azokat az okokat, amelyekre hivatkozva jogosultak voltak egyoldalúan kamatot emelni. Ezekben az országkockázati felártól (CDS-felár) a jegybanki alapkamaton keresztül egészen a takarítási költségek emelkedéséig sok mindent feljegyeztek.

– A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy ha akartak, akkor valamire hivatkozva bármikor tudtak kamatokat emelni a bankok – hangsúlyozta Nagy Márton.

Létezett ugyan a banki etikai kódex, de ez csak egy darab papírnak bizonyult, nem oldott meg semmit, hiszen nem volt kötelező az abban foglaltak alkalmazása. – Az az érvelés pedig, amit manapság hallani, hogy azért kell a kamatokat emelni, mert a jegybank előírta, hogy a hosszú futamidejű devizahitel mögött álló devizaforrások 65 százalékos arányát idén 75 százalékra kell emelni, elfogadhatatlan – emelte ki Nagy. Jelezte, a banknak éppen az a feladata, hogy összegyűjtse a hitelekhez szükséges forrásokat, s a kockázatokat fölmérve és kezelve nyújtson kölcsönt. A finanszírozási költségek emelkedésének kockázatát például be kellett volna építeniük a folyósításkor a kamatba, szóba sem kerülhet, hogy az futamidő alatti, további kamatemelés indoka legyen. Érdekes, hogy a vállalkozásoknál ez a probléma soha nem merült fel, itt ismeretlen volt a lakossági hiteleknél alkalmazott kamatemelési oklista: minden esetben referencia- (bubor + kamatfelár) vagy fix kamaton kapták a hitelt a vállalkozások, s a felár a futamidő végéig ugyanaz maradt.

A teljes cikket a Magyar Nemzet csütörtöki számában olvashatja.

Áder János államfő a múlt pénteken aláírta a devizahitelesek megsegítését célzó törvényt, amit hivatala meg is küldött a Magyar Közlöny szerkesztőségének, így napokon belül kihirdetik a jogszabályt.


Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.