Rendületlen a kiskereskedelmi forgalom növekedése

A júniusi adatok 3,8 százalékos növekedést mutatnak az egy évvel korábbihoz képest.

MNO
2014. 08. 05. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Májusban 4,9, áprilisban 9 százalékos volt a kiskereskedelmi forgalom éves növekedési üteme. A KSH emlékeztet arra, hogy a dohánykereskedelemben és az adatszolgáltatásban 2013. július 1-jétől beállt változások miatt a július előtti adatok nem összevethetők a tavalyiakkal. A korábban alkalmazott mintavételes adatgyűjtéssel összevethető adatok szerint a júniusi forgalom 1,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Az eltérés az élelmiszer-kiskereskedelem forgalmában mutatkozik, amely az új módszertannal 6,1, a korábbi mintavételes eljárás alapján azonban mindössze 0,7 százalékkal nőtt. A nem élelmiszer-kiskereskedelemben 0,5 százalékkal, míg az üzemanyag-kiskereskedelemben 4,6 százalékkal emelkedett az értékesítés volumene júniusban.

A korábban alkalmazott mintavétel alapján az idén január–júniusban a kiskereskedelmi forgalom a kiigazítatlan, nyers adatok alapján 3,7 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 3,6 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Ezen időszak alatt az élelmiszer-kiskereskedelmi forgalom 2,6 százalékkal, a nem élelmiszer-kiskereskedelem 4,6 százalékkal nőtt, az üzemanyag eladások 4,9 százalékkal emelkedtek.

Az új adatforrás alapján január–júniusban a kiskereskedelmi forgalom kiigazítatlanul és naptárhatással korrigálva egyaránt 6,1 százalékkal nőtt egy év alatt. Az élelmiszer-eladások 7,7 százalékkal, a nem élelmiszer-kiskereskedelem 4,6 százalékkal emelkedett, az üzemanyag értékesítése 4,9 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál. A KSH adatai szerint 2013 júliusa óta minden hónapban emelkedett a kiskereskedelmi eladások volumenindexe. A júniusra vonatkozó második becslés adatait részletes bontásban augusztus 27-én teszi közzé a KSH.

A kiskereskedelmi forgalom volumene áprilisban 6,3 százalékkal nőtt a márciusi 8,5 százalék után naptárhatástól megtisztított adatok szerint az előző évhez képest. A KSH az áprilisi adatok kapcsán is felhívta a figyelmet arra, hogy a dohánykereskedelem átalakulásával párhuzamosan kialakított online pénztárgéprendszer hatására a bevallott forgalom megnőtt, „kifehéredett”.

A Nemzetgazdasági Minisztérium júniusi közleménye szerint az elmúlt hónapok adatai a kiskereskedelmi forgalomban 2012 végén bekövetkezett növekedési fordulat töretlen folytatódását tanúsítják. A nemzetgazdasági tárca májusi tájékoztatása szerint látványosan megugrott a kiskereskedelem résztvevőitől érkező adóbevétel. Az adatok szerint az esztendő első három hónapjában 55 milliárd forinttal több forgalmi adót fizettek be a kereskedők, mint a tavalyi év azonos időszakában. A növekedés 15 százalékos.

Vámos György, az OKSZ főtitkára az MNO-nak kiemelte, hogy a KSH mind a két módszertana szerint csökkent ugyan a kiskereskedelmi forgalom növekedésének üteme az év eleji adatokhoz képest, de a növekedési folyamat kitart 2014-ben, így egész évben további bővülésre számít.

Az OKSZ főtitkára szerint az online kasszák bevezetésének is pozitív hatása van a kiskereskedelmi forgalom bővülésére, de ezt nehéz különválasztani a többi tényezőtől – mint a reálkeresetek növekedésétől vagy éppen az infláció alakulásától. Az online kasszák hatásának arányát csak megbecsülni lehet, annyi biztos, hogy több nyugtát kapunk – tette hozzá, kiemelve, hogy az adóhivatal vizsgálódásai is ezt támasztják alá. A korábbi ellenőrzések 20-25 százaléka nyugtaadással kapcsolatos hiányosságokat tárt fel, mely mostanra 10 százalékra csökkent. Vámos György hozzátette, hogy a költségvetésben is jelentkezett a kiskereskedelmi forgalom növekedése, ugyanis megnőttek az áfabevételek.

„Ez a sok-sok adat mind arra utal, hogy az online kasszák bevezetésének pozitív hatása van a kiskereskedelmi forgalomra” – fogalmazott az OKSZ főtitkára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.