Milliárdos sarc a Tesco beszállítóitól

Megkerülve a kereskedelmi törvény előírásait, több jogcímen szed éves szinten milliárdos nagyságrendű sarcot magyarországi beszállítóitól az áruházlánc.

2015. 02. 09. 5:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idehaza is elkelne egy hatósági vizsgálat amiatt, hogy a Tesco áruházlánc törvénytelen módon él vissza erőfölényével, és olyan sarcokat fizettet beszállítóival, amelyek a vállalat üzleteiben kapható termékek árát átlagosan 20 százalékkal terhelik meg – közölte a Magyar Nemzettel egy, az áruháznál korábban vezető pozíciót betöltő informátor. Mint mondta, a vállalatnak éves szinten milliárdos nagyságrendű pluszbevételt jelentő gyakorlat miatt a gyártók évek óta kiszolgáltatott helyzetben vannak.

Nemrég a CNBC televízió hírül adta, hogy a brit áruházláncokat felügyelő ombudsman vizsgálatot kezdett a londoni központú Tesco hálózat beszállítókat érintő kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban, mivel megalapozott a gyanú, hogy a társaság megszegte a vonatkozó szabályozást. A vizsgálat középpontjában főként a bizonytalan kifizetések állnak. Arra is fókuszálnak majd, kért-e fizetséget a Tesco a beszállítóktól, hogy jobb helyre helyezzék el a termékeiket.

Hazánkban ez a gyakorlat évek óta jellemző – tudtuk meg egy áruházi bennfentestől, aki példaként említette a polcpénzt, amelyet más néven ugyan, de a termékek kihelyezéséért cserébe törvénytelenül szed be a lánc a beszállítóktól.

Mint mondta, évekkel ezelőtt még az volt a jellemző, hogy az egyes termékek gyártói, beszállítói külön, e tevékenységre szakosodott ügynökségeket bíztak meg azzal, hogy márkatermékeiket kezeljék a kereskedelmi egységekben, vagyis azok elhelyezéséről a polcokon folyamatosan gondoskodjanak. Ezek az ügynökségek a Tescótól függetlenül működtek, és az úgynevezett polcszerviz-szolgáltatásért járó díjakat részükre fizették ki a termékek előállítói.

Azonban a brit multicég elrendelte, hogy a továbbiakban saját hatáskörben kell ellátni ezt a szolgáltatást, azaz megszüntették az addigi rendszert, mondván, nincs szükség a külsős ügynökségekre. Helyettük a Tesco saját alkalmazottai kapták feladatként azt, hogy az eladótérben helyezzék el a különféle árucikkeket, amiért nem egy esetben a korábbiaknál is magasabb összegű díjat fizettettek a partnerekkel.

– Egy év alatt átalakították a teljes rendszert, a beszállítókkal új szerződéseket kötöttek, s nem nagyon volt más választása annak, aki a Tescóban kívánta árusítani a termékeit. Akinek nem tetszett az új felállás, egyszerűen kilistázták az áruházból. Az egyik legnagyobb üdítőital-gyártó cég termékeit például egy időben ezért nem lehetett kapni a Tesco boltokban – fogalmazott a volt vezető. Hozzátette: mivel a kereskedelmi törvény tiltja, hogy a tevékenységéhez szorosan kötődő szolgáltatásért, mint például a termékek kihelyezése a vásárlótérbe, külön pénzt kérjen el egy kereskedő, a Tesco ezzel évek óta sérti a magyar előírásokat. Ráadásul nem csupán az árupakolásért, hanem a raktározásért is külön költséget kell fizetniük a cég beszállítóinak.

Informátorunk megjegyezte azt is, hogy miközben évente több milliárd forinthoz jut így a Tesco, a megnövekedett feladatokkal arányosan mégsem bővítették a dolgozói létszámot, sőt. – Általánosan jellemző az áruházláncnál a munkavállalók túlterheltsége, akik minimálbérért a rendes munkaidőn túl is dolgoznak. A polcok pakolását is csupán néhányan látják el – mondta a volt vezető. Beszédes adat, hogy míg a korábbi rendszer idején, amikor az áruházlánc nagyjából 100 egységgel rendelkezett a magyar piacon, mintegy 22 ezer munkavállalót jegyeztek a hazai leányvállalatnál, addig mára 16 ezer körüli a Tesco dolgozóinak száma, akik a több mint kétszáz áruházban látják el a feladatokat.

Megtudtuk, a polcpénzen kívül a termékek áruházba kerülését elősegítő belistázási díjat, reklám- és marketing-hozzájárulásokat is rendszeresen fizetniük kell a magyarországi beszállítóknak, emellett a központi raktárak fenntartását, a logisztikai költségeket is partnereivel fizetteti meg a lánc.

Emellett az ősszel gyökeres átalakulás kezdődött a brit magánszféra legnagyobb foglalkoztatójaként jegyzett társaságnál. Októberben a Tesco londoni központjában azt jelentették, hogy az előzetesen kalkulált nagy-britanniai eredményeket összesen 263 millió fonttal (110 milliárd forinttal) becsülték túl. A multicég emiatt átfogó vizsgálatot rendelt el, ezzel együtt több vállalatvezetőt felfüggesztettek. Az eredményszámítási hiba miatt a súlyos csalási bűncselekmények felderítésére szakosodott brit nyomozó hatóság is bűnügyi eljárást indított a Tesco ellen.

A jelentős presztízsveszteséget elszenvedő társaság új vezérigazgatója nemrégiben totális gazdálkodási fordulatot jelentett be a bolthálózat működésében. Ennek következtében úgy döntöttek, megszüntetik a Tesco 43 veszteséges nagy-britanniai üzletét, és törlik további 49 új nagyáruház felépítését. Emellett értékesítik a Tesco több kisebb üzletágát is, valamint több európai leányvállalatnál karcsúsítást hajtanak végre. Így például hazánkban 13, míg Csehországban 2 áruházra kerül lakat, illetve dolgozók kerülnek az utcára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.