Idehaza is elkelne egy hatósági vizsgálat amiatt, hogy a Tesco áruházlánc törvénytelen módon él vissza erőfölényével, és olyan sarcokat fizettet beszállítóival, amelyek a vállalat üzleteiben kapható termékek árát átlagosan 20 százalékkal terhelik meg – közölte a Magyar Nemzettel egy, az áruháznál korábban vezető pozíciót betöltő informátor. Mint mondta, a vállalatnak éves szinten milliárdos nagyságrendű pluszbevételt jelentő gyakorlat miatt a gyártók évek óta kiszolgáltatott helyzetben vannak.
Nemrég a CNBC televízió hírül adta, hogy a brit áruházláncokat felügyelő ombudsman vizsgálatot kezdett a londoni központú Tesco hálózat beszállítókat érintő kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban, mivel megalapozott a gyanú, hogy a társaság megszegte a vonatkozó szabályozást. A vizsgálat középpontjában főként a bizonytalan kifizetések állnak. Arra is fókuszálnak majd, kért-e fizetséget a Tesco a beszállítóktól, hogy jobb helyre helyezzék el a termékeiket.
Hazánkban ez a gyakorlat évek óta jellemző – tudtuk meg egy áruházi bennfentestől, aki példaként említette a polcpénzt, amelyet más néven ugyan, de a termékek kihelyezéséért cserébe törvénytelenül szed be a lánc a beszállítóktól.
Mint mondta, évekkel ezelőtt még az volt a jellemző, hogy az egyes termékek gyártói, beszállítói külön, e tevékenységre szakosodott ügynökségeket bíztak meg azzal, hogy márkatermékeiket kezeljék a kereskedelmi egységekben, vagyis azok elhelyezéséről a polcokon folyamatosan gondoskodjanak. Ezek az ügynökségek a Tescótól függetlenül működtek, és az úgynevezett polcszerviz-szolgáltatásért járó díjakat részükre fizették ki a termékek előállítói.
Azonban a brit multicég elrendelte, hogy a továbbiakban saját hatáskörben kell ellátni ezt a szolgáltatást, azaz megszüntették az addigi rendszert, mondván, nincs szükség a külsős ügynökségekre. Helyettük a Tesco saját alkalmazottai kapták feladatként azt, hogy az eladótérben helyezzék el a különféle árucikkeket, amiért nem egy esetben a korábbiaknál is magasabb összegű díjat fizettettek a partnerekkel.