Feladják az M4 építését?

Nincs teljes összhang a Miniszterelnökség tisztségviselőinek nyilatkozatai között.

Bodacz Péter
2015. 04. 03. 8:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Április 8-án dönt a kormány az M4-es ügyében, miután az Európai Bizottság kartellgyanú miatt nem támogatja a finanszírozását – jelentette be tegnap Lázár János. A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a kormány Szolnok és az M5-ös között akar új autópályát építtetni, uniós forrásból. – A kormány is kíváncsi arra, hogyan sikerült az Alföldön négymilliárd forintból kihozni egy kilométer autópályát – fogalmazott a miniszter szokásos tegnapi délutáni sajtótájékoztatóján, hangsúlyozva: a beruházás átvilágítását április 8-ig lezárják.

Lázár határozott kijelentései ellenére feltehetően nincs teljes egység a múlt héten leállított fejlesztés kommunikációját, esetleg a folytatását illetően. Legalábbis erre utal a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára lapunknak adott nyilatkozata. Csepreghy Nándor nem tett említést az új tervekről, viszont azt elmondta, hogy az Európai Bizottság a beruházást mind finanszírozási, mind pedig szakmai szempontból elfogadta, aggályok csak a kivitelezők esetlegesen törvénytelen összejátszásával kapcsolatban fogalmazódtak meg. – Az építkezés a vizsgálat idejéig, április végéig állt le, szerződésbontás pedig nem történt – fejtette ki lapunknak. Szerinte az ellenőrzés célja, hogy a bizottság által feltételezett jogsértéseket feltárják és kiküszöböljék, illetve hogy a beruházás a finanszírozási feltételeknek megfeleljen.

Csepreghy szavai szerint – ellentétben egyes sajtóhírekkel – nem 160, hanem 110 milliárd forintot szánnak az útszakasz megépítésére, amire 85 százalékos uniós támogatást szeretnének lehívni. Az államtitkár a miniszterénél megengedőbb volt az első Orbán-kormány alatt megállapított árral kapcsolatban is: mint közölte, ha nem igazolódik be a kartellgyanú, a fenti összeg reálisnak tekinthető. – A területen igen kedvezőtlenek a talajviszonyok, ezért nem érdemes az alföldi építkezést a sziklás területen megvalósult olcsóbb horvátországi fejlesztésekkel összehasonlítani – tette hozzá.

Nem segít az ellentmondások feloldásában az Európai Bizottság illetékes szóvivőjének múlt heti nyilatkozata sem, aki kartellgyanút nem emlegetett, viszont azt mondta, a magyar kormány a Brüsszel által magasnak talált költségek miatt vonta vissza a támogatási kérelmet. Erre reagálva Csepreghy úgy fogalmazott, a gyanú a kormánnyal tárgyaló bizottsági szakértők részéről merült fel, emiatt állították le azonnali hatállyal az építkezést, és átdolgozásra visszavonták a bizottság elé terjesztett kérelmet. A 27 műtárgyat, egy Tisza- és egy Zagyva-hidat is magában foglaló beruházásra eredetileg a Colas–Swietelsky-konzorcium, a Közgép–A-Híd-konzorcium, valamint a Strabag kapott megbízást.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.