Feladják az M4 építését?

Nincs teljes összhang a Miniszterelnökség tisztségviselőinek nyilatkozatai között.

Bodacz Péter
2015. 04. 03. 8:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Április 8-án dönt a kormány az M4-es ügyében, miután az Európai Bizottság kartellgyanú miatt nem támogatja a finanszírozását – jelentette be tegnap Lázár János. A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint a kormány Szolnok és az M5-ös között akar új autópályát építtetni, uniós forrásból. – A kormány is kíváncsi arra, hogyan sikerült az Alföldön négymilliárd forintból kihozni egy kilométer autópályát – fogalmazott a miniszter szokásos tegnapi délutáni sajtótájékoztatóján, hangsúlyozva: a beruházás átvilágítását április 8-ig lezárják.

Lázár határozott kijelentései ellenére feltehetően nincs teljes egység a múlt héten leállított fejlesztés kommunikációját, esetleg a folytatását illetően. Legalábbis erre utal a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára lapunknak adott nyilatkozata. Csepreghy Nándor nem tett említést az új tervekről, viszont azt elmondta, hogy az Európai Bizottság a beruházást mind finanszírozási, mind pedig szakmai szempontból elfogadta, aggályok csak a kivitelezők esetlegesen törvénytelen összejátszásával kapcsolatban fogalmazódtak meg. – Az építkezés a vizsgálat idejéig, április végéig állt le, szerződésbontás pedig nem történt – fejtette ki lapunknak. Szerinte az ellenőrzés célja, hogy a bizottság által feltételezett jogsértéseket feltárják és kiküszöböljék, illetve hogy a beruházás a finanszírozási feltételeknek megfeleljen.

Csepreghy szavai szerint – ellentétben egyes sajtóhírekkel – nem 160, hanem 110 milliárd forintot szánnak az útszakasz megépítésére, amire 85 százalékos uniós támogatást szeretnének lehívni. Az államtitkár a miniszterénél megengedőbb volt az első Orbán-kormány alatt megállapított árral kapcsolatban is: mint közölte, ha nem igazolódik be a kartellgyanú, a fenti összeg reálisnak tekinthető. – A területen igen kedvezőtlenek a talajviszonyok, ezért nem érdemes az alföldi építkezést a sziklás területen megvalósult olcsóbb horvátországi fejlesztésekkel összehasonlítani – tette hozzá.

Nem segít az ellentmondások feloldásában az Európai Bizottság illetékes szóvivőjének múlt heti nyilatkozata sem, aki kartellgyanút nem emlegetett, viszont azt mondta, a magyar kormány a Brüsszel által magasnak talált költségek miatt vonta vissza a támogatási kérelmet. Erre reagálva Csepreghy úgy fogalmazott, a gyanú a kormánnyal tárgyaló bizottsági szakértők részéről merült fel, emiatt állították le azonnali hatállyal az építkezést, és átdolgozásra visszavonták a bizottság elé terjesztett kérelmet. A 27 műtárgyat, egy Tisza- és egy Zagyva-hidat is magában foglaló beruházásra eredetileg a Colas–Swietelsky-konzorcium, a Közgép–A-Híd-konzorcium, valamint a Strabag kapott megbízást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.