Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nagy lendülettel jelentette be március 5-én a keleti nyitás közeljövőbeli lecsengetését, ezzel egy időben pedig tudomást szereztünk arról: Magyarország új külpiacok irányába tekint, s elsősorban Afrika, illetve Dél-Amerika irányába próbál exportján valamicskét javítani. Ehhez a kormányzat – mint ismert – infrastruktúraelemként már kötelezővé tette, hogy a külképviseleteken legyen külgazdasággal foglalkozó alkalmazott is.
Ismert vagy sem, a déli félteke két kontinense a magyar külkereskedelem szempontjából aránylag szűz területnek számít, éppen ezért lehet érdekes, hogy kiknek, mivel, miért, mikor és hogyan szólhat a déli nyitás programja annak hajnalán, illetve sikeres-e a magyar külpiaci diverzifikáció.
– Diverzifikálni van értelme, de azt fontos tudni, hogy néhány ország van csak a most megcélzott területeken, melyekkel értelmezhető kapcsolatunk van – vélekedik Madár István, a Portfolio.hu vezető makroelemzője, példaként említve Dél-Amerikából Brazíliát, Chilét és Kolumbiát, de ez éves szinten 100 millió eurós forgalmat sem jelent. Dél-Afrikában is jelen voltunk, de onnan már nagyrészt visszavonultunk, ám jó kapcsolat lehet Egyiptom a tavalyi 600 millió dolláros forgalommal. Ezen kívül Marokkót, Algériát és Nigériát említette még pillérként Madár. – A kontinens piacain nehéz lesz beindulni, úttörőkre lesz szükség, akikre a többiek támaszkodni tudnak – értékeli a helyzetet.
Madár úgy látja: nem voltunk túl sikeresek szűz piacok meghódításában. A keleti nyitást „skizofrén kommunikáció” kísérte: egyik pillanatban azt hallottuk, mennyire sikeres lesz, a másikban, hogy már most is az. – Az eddig hangoztatott keleti nyitás annyit ért, hogy ha a nagy magyar multinacionális elektronikai termék szektorunk összeomlását kiszűrjük a rendszerből, akkor pont ugyanolyan ütemben növekedett a keleti irányú exportunk, mint bármilyen más irányban, ami semmi hasonló típusú támogatást nem kapott, ilyen értelemben egyértelmű, hogy ez egy nehéz, és előre nem sok sikerrel kecsegtető folyamat – mondta Madár, aki leszögezi azért azt is: a vállalati kultúrának gyökeresen meg kell változnia.