A banki közzététel után panaszt tehet, aki nem kapott elszámolást

Erre a fogyasztónak hatvan nap áll a rendelkezésére.

2015. 06. 02. 11:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor egy pénzügyi intézmény adatbázisa szerint valamennyi érintett fogyasztójának postán, tértivevényes levélben megküldte az elszámolást, ennek tényét az adott hitel- és lízingszerződés típusok megnevezésével 15 napon belül közzé kell tennie internetes honlapján, és ki is kell függesztenie összes bankfiókjában – ismertette közleményében a jegybank.

A felszámolás, végelszámolás alatt álló pénzügyi intézményeknél a Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft. (PSFN) által kijelölt felszámoló vagy végelszámoló biztos küldte ki az elszámolási értesítőt. Ha ezeknek az intézményeknek még üzemel az internetes honlapja, ott történik az írásos közzététel, annak hiányában a tájékoztatás a PSFN honlapján jelenik meg.

Az MNB felidézte: a pénzügyi intézményeknek a deviza alapú kölcsönöknél és lízingkonstrukcióknál az elszámolást március 1. és április 30. között kellett postára adniuk.

Kivétel ez alól, ha a szerződési feltételek tisztességességének megállapítása iránt indított bírósági per március 1-jéig nem zárult le, ekkor az elszámolás megküldésének határideje a per befejezésétől számított 60. nap.

A banki elszámolással elolvadt az árfolyamgátba belépett devizahitelesek gyűjtőszámlákon lévő tartozásának 92,2 százaléka, és megszűnt a gyűjtőszámla-szerződések több mint 85 százaléka – mondta Kovács Erika, a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) elnöke, aki szerint annak, akinek a helyzete megengedi, érdemes ezután a rögzítettnél magasabb törlesztést vállalnia.

 

A gyűjtőszámlákon lévő 32,75 milliárd forintból a banki elszámolások során 30,41 milliárd forintot írtak jóvá a pénzügyi intézmények – vagyis ennyivel csökkent a számlatulajdonosok tartozása –, így e számlákon mindössze 2,34 milliárd forint maradt – ismertette Kovács Erika. Az elszámolás előtti 172 216 gyűjtőszámlahitel-szerződésből pedig mintegy 25 ezer él még, amelyeken átlagosan már csak 93 ezer forintnyi tartozás van a korábbi 190 ezer forint helyett.

Ha a fogyasztó szerint pénzügyi intézményének a devizaalapú hitel- vagy lízingszerződése kapcsán el kellett volna számolnia, de nem kapott erről értesítést, a banki közzététel időpontjától számított 60 napon belül kell panaszt benyújtania az adott pénzügyi intézménynél. A fogyasztó utólag igazolható akadályoztatása, például kórházi kezelés esetén az ok megszűnésétől számított 30 napon belül, de legkésőbb 2015. december 31-éig adható be a panasz. A határidő jogvesztő.

A közlemény szerint a legnagyobb hazai pénzügyi intézményeknek a témában már megjelentetett hirdetményei megtalálhatók az MNB honlapján.

A jegybank felhívta a figyelmet arra is, hogy a hozzá, valamint a pénzintézetekhez beérkezett leggyakoribb fogyasztói megkeresések alapján bővítette az elszámolási és forintosítási kérdések és válaszok listáját.

Friss tudnivalók jelentek meg egyebek között az elszámolási értesítő adatainak fogyasztói ellenőrzéséről, a korábban tisztességtelenül elvont banki összegek visszafizetéséhez kötődő kamatokról, a fogyasztó és cég között engedményezett hitelszerződésekről, a forintosítás utáni hitelkiváltásról, illetve az elszámolással kapcsolatos öröklési és meghatalmazotti tudnivalókról.

Az MNB tapasztalatai alapján az elszámolás kapcsán a fogyasztók által feltett legjellemzőbb kérdések elsősorban a kapott elszámolás értelmezésére, a panaszeljárás menetére, a részletes elszámolás táblájának megkérésére, a gyűjtőszámla megszűnésére és a kifizetendő összeg visszatérítésének módjára vonatkoznak.

A szerződésmódosulás kapcsán elsősorban az új kamatszabályokról, illetve a szerződés felmondásáról érdeklődnek a fogyasztók. Emellett különféle eljárási kérdések merülnek fel például a hitelkiváltás menetéről, és érkeznek mind pozitív, mind negatív tartalmú észrevételek a tisztességtelenül felszámított összeg nagyságára vonatkozóan is – közölte az MNB.

A fogyasztói kölcsönszerződések elszámolása és forintosítása példátlan mértékben javította a háztartások pénzügyi helyzetét, miközben az ország és a pénzügyi rendszer egyik legjelentősebb kockázata is megszűnt. Az MNB közleménye szerint ebben egyetértettek a Magyar Nemzeti Bank vezetői és a bankszövetség tagjai, amikor kedden bankárreggeli keretében megvitatták a pénzügyi rendszer legfontosabb kihívásait.

 

Az elszámolás következtében az előzetes adatok szerint a törlesztőterhek egy átlagos adós esetén 20 százalékkal, míg egy jelzáloghitellel rendelkező átlagos adóst tekintve 20-25 százalékkal csökkentek. Az elszámolás és a forintosítás hiányában a korábbi deviza alapú jelzáloghitelek törlesztőterhe akár 70 százalékkal is magasabb lehetne a jelenlegi helyzethez képest.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.