A Főgáz nem vesz át tartozást

A fogyasztók átvétele után is a korábbi szolgáltatónál maradnak a hátralékok. Májusban 32 milliárd forint volt az elmaradás.

MNO
2015. 07. 31. 20:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Telekom ügyfeleit augusztus elsejével veszi át a Főgáz, az E.On ügyfelei 2016. január 1-jétől, a GDF Suezéi 2016. július 1-jétől kerülnek át a Főgázhoz, és a Tigáz Zrt. ügyfeleinek átvételére is beadta már kérelmét a Főgáz a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz (MEKH). (Az átvétel körül felmerülő kérdésekről itt olvashat.)

Az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató szakmai irányítása alatt álló Főgáz Zrt. tájékoztatása szerint az átvétel szabályairól a földgázellátásról szóló törvény rendelkezik. Amennyiben az átadó cég hátralék miatt korábban kikapcsolta a fogyasztót a szolgáltatásból, akkor az átvevő cég csak akkor kapcsolja vissza a szolgáltatást, ha a felhasználó rendezi az átadó cégnél a tartozását. A Főgázhoz tehát tartozás nélkül kerülnek át a fogyasztók, és a szolgáltatás folyamatosan biztosítva lesz, de a tartozás a régi szolgáltató felé továbbra is fennáll – olvasható a közleményben.

A közműszolgáltató cég emlékeztetett, hogy a fogyasztók átvételével kapcsolatban a Főgáz nem végez rendkívüli gázmérő-leolvasást, illetőleg mérőcserét vagy bárminemű műszaki beavatkozást. Az állami gáztársaság részéről ilyen megkeresésre az ügyfeleknek nem kell számítaniuk, személyes megkeresés esetén a Főgáz munkatársai előre egyeztetett időpontban jelennek meg.

Hozzátették: a területileg illetékes elosztó társaságok meghatározott ügyfélkörnél végezhetnek rendkívüli leolvasást, amelyről az érintetteket előzetesen írásban tájékoztatják. Szintén a területileg illetékes földgázelosztók felelőssége a szabálytalan földgázvételezés jogkövetkezményeinek érvényesítése és behajtása.

Csaknem kétmillió magyar energiafogyasztónak volt kifizetetlen hátraléka, 92,997 milliárd forint értékben május elsejei adatok szerint – közölte az MTI beszámolója szerint Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter pénteken, megjegyezve azonban, hogy a nyilvántartások bizonytalansága miatt ez az adat csak tájékoztató jellegű. Az adatokat a parlament honlapjára pénteken felkerült miniszteri válasz tartalmazza, amelyet a tartozások alakulását firtató képviselői kérdésre adott a miniszter. Ebben mellékelte a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal táblázatait.

A MEKH adatai szerint 2015 májusában összesen 9,48 millió energiafogyasztó volt Magyarországon, 94,26 százalékuk lakossági ügyfél. Villamos energiát 5,36 millióan, földgázt 3,44 millióan, távhőt pedig 672,3 ezren vettek igénybe idén májusban, a lakossági fogyasztók aránya pedig mindegyik csoportban meghaladta a 94 százalékot.

Mintegy 606,8 ezer villamosenergia-fogyasztó 19,5 milliárd forint harminc napnál régebbi tartozást halmozott fel, 319 ezer földgázfogyasztó 32 milliárd forintot, a távhőfogyasztók pedig 16,69 milliárd forintot.

A miniszteri magyarázat szerint az adatok bizonytalanságát az okozza, hogy a szolgáltatók nyilvántartási rendszerei nagymértékben különböznek: egyes nyilvántartásokban az a fogyasztó, akinek régebbi tartozása van, a korábbi kategóriában is megjelenhet, így például 100 napos tartozással rendelkező fogyasztó a 91–180 napos tartozással rendelkező kategórián túl az 1–30 napos és a 31–90 napos kategóriában is szerepelhet. A tárcavezető megjegyezte továbbá, hogy mivel vannak olyan fogyasztók, akiknek a hátraléka egyszerre több szolgáltató felé is fennáll, a hátralékos fogyasztók száma szektoronként közvetlenül nem összegezhető.

Az adatokból az is kiderül, hogy 2015 májusában összesen 114 ezer fogyasztónál kapcsoltak ki valamilyen energiaszolgáltatást, 83,5 ezer ügyfélnél a földgázszolgáltatás, 7,4 ezer ügyfélnél a távhőszolgáltatás szűnt meg, 23,1 ezer fogyasztónál a villamos energiát kapcsolták ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.