A telekocsizók nem uberesek

Nem üzletszerű „oszkározás” után nem kell adót fizetniük a sofőröknek.

Horváth Attila
2015. 07. 06. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontosnak tartjuk, hogy mindenki számára világos legyen a telekocsizás és az uberezés közti hatalmas különbség - olvasható az Oszkár napokban kiadott közleményében. A lapunkban már bemutatott, telekocsizással foglalkozó szervezet azzal kapcsolatban szólalt meg, hogy az elmúlt néhány hónapban nagy visszhangja volt a városi személyszállítás terén a mobiltelefonos alkalmazással közvetítést végző rendszerek megjelenésének. A közlemény szerint ezek a cégek a közösségi autómegosztással érvelve legitimálják működésüket. Lapunk beszámolt róla, hogy egy nemrég elfogadott kormányrendelet szerint az Uber- és a Wundercar–alkalmazásokkal taxizni Budapesten ezentúl csak sárga autóval és hatósági árszabással, azaz 450 forintos alapdíjjal és 280 forintos kilométerenkénti díjjal lehet majd. Kizárólag diszpécserszolgálat felállításával működhetnek, a rendelet három héten belül lép életbe. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a rendelet nem vonatkozik majd a telekocsikra. Ebből egyébként kettő ismert rendszer van Magyarországon, az Oszkár mellett a BlaBlaCar segítségével lehet így utazni.

– A taxis és az uberes a szabadideje terhére áll rendelkezésre az utasok számára, hogy őket kívánságuknak megfelelő helyszínre fuvarozza – olvasható az Oszkár honlapján is elérhető közleményben.

Hozzátették, a telekocsizás során az autós az Oszkáron meghirdetett viszonylaton és időpontban mindenképp utazik, valóban csak az adott utazással kapcsolatos közvetlen költségeit osztja meg. Szerintük ezáltal a tevékenység nem tekinthető üzletszerűnek, az útdíj kalkulációjánál a rendszer nem is engedi üzleti csomag nélkül olyan drága hozzájárulás beállítását, amely profitot eredményezhet.

Az Oszkár szerint az is fontos különbség, hogy a taxik és az Uber esetén egy szolgáltató fuvarszervezést végez, tehát autót közvetít az utasnak, a megrendelőnek foglalás után nincs beleszólása, hogy mivel utazzon. A telekocsizás során viszont az autósok meghirdetik útjaikat, a foglalás után az utasok döntenek arról, hogy melyik sofőrrel, milyen autóval közlekedjenek, ha egy vonalon több lehetőség is adott. A felhasználóknak azt javasolták, ha valaki üzletszerűen szállít utasokat, tartsa be az erre vonatkozó előírásokat. Kijelentették, üzletszerűnek minősül, ha az autós nemcsak költséget oszt meg a telekocsizás révén, hanem profitra tesz szert, és nem alkalomszerűen végzi a tevékenységet. Közleményük szerint a klasszikus telekocsizóknak természetesen nincs teendőjük, hiszen nem szereznek hasznot. Az Oszkár a kormányrendeletről azt közölte, hogy annak pontos tartalma egyelőre nem ismert, de Fónagy János kijelentését, amely szerint rájuk nem vonatkoznak az előírások, pozitívan értékelték. Korábban lapunk is felkereste az adóhatóságot, megtudtuk, ha valaki sofőrként nem üzletszerűen szállít utasokat, csak a telekocsizás során megosztja az útiköltségét, annak nem keletkezik adófizetési kötelezettsége.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.