Jövő év májusától léphet hatályba az a rendelkezés, amely egységes csomagolást ír elő a dohánytermékek számára – derül ki abból a rendeletmódosítási tervezetből, amely azonos külsőt írna elő a dohánytermékek csomagolására. A módosítás alapján a cigarettán, a fogyasztási dohányon és a vízipipadohányon kombinált egészségvédő figyelmeztetést kell feltüntetni, ennek mérete a cigarettás dobozon 44x55 milliméter, és márkanév, valamint logó nem helyezhető el fölé.
Elsőként Ausztrália vezette be 2012 decemberében azt a rendelkezést, melynek értelmében a dohányipari cégek nem tehetnek a cigarettásdobozra logót, képet, színeket vagy promóciós szöveget.
Ez évben a British Medical Journal egy kutatást jelentetett meg, miszerint az egyforma olívazöld csomagokban, jól látható márkajelzések nélkül forgalmazott cigaretták, amelyek dobozán a dohányzás veszélyeire figyelmeztető feliratok és elrettentő fotók kapják a legnagyobb helyet, csökkentik a dohányzás iránti vágyat. A tanulmány szerint a dohányosok 27 százaléka állította, hogy az új csomagolás miatt próbált meg leszokni.
Ezt követően Franciaország is elrendelte a cigaretták márkasemleges csomagolását, itt a cigarettásdobozok egységesek lesznek, egyforma formájuk, méretük, színük lesz, és a dobozokon olvasható feliratok egyforma tipográfiával fognak készülni.
Végül júliusban tíz állam, köztük Magyarország Párizsban megállapodott, hogy aktív szerepet vállalnak a márkasemleges cigarettacsomagok népszerűsítésében. Az aláírók ezzel a dohányzás népszerűségét kívánják csökkenteni, elsősorban a fiatalok és a nők körében. Sonkodi Balázs, a Miniszterelnökség stratégiai ügyekért felelős államtitkára az esemény után azt nyilatkozta, hogy Magyarország már 2016 májusától bevezetni tervezi a cigarettákra vonatkozó egységes csomagolást, és további intézkedéseket is fontolgat annak érdekében, hogy Magyarország továbbra is úttörő szerepet játsszon a dohányiparral szembeni harcában.
Nem ilyen lelkesek a hazai dohányipari szereplők. Iparági források szerint a dohányipari cégek elsősorban azért ellenzik az egységes csomagolást, mert nem látják bizonyítottnak, hogy tényleges előnyökkel járna ez a fogyasztáscsökkenés tekintetében. Ugyanis Ausztráliában is vegyesek a hatások, így például vannak olyan felmérések, miszerint nem csökkent érdemben a fogyasztás, a feketekereskedelem szerepe ezzel megnőtt, továbbá arról, hogy a fogyasztók nem feltétlenül emiatt szoknak le a dohányzásról.