Egész Európára és nem csak a Volkswagenre kiterjedő vizsgálatot sürgetett a VW-botrány kapcsán a francia pénzügyminiszter.
„Európai piac vagyunk európai szabályokkal, amelyeket be kell tartani” – mondta Sapin kedden az Europe 1 rádiónak. Hangsúlyozta, hogy a fogyasztók megnyugtatása érdekében a vizsgálatnak nemcsak a VW-re, hanem többek közt a francia gyárakra is ki kell terjednie, de mindjárt hozzáfűzte: nincs oka azt hinni, hogy ezek hasonló praktikákat követtek. A francia gyártók támogatták Sapin javaslatát. Az EU bizottságának szóvivője ugyanakkor elsietettnek tartotta azonnali európai szintű vizsgálat megindítását, mert még folyamatban vannak a vizsgálatok magánál a Volkswagennél, továbbá Németországban és az Egyesült Államokban, és nem tudni, hogy az Európában eladott járművek érintve vannak-e.
A Volkswagen kedd délelőtt közleményt adott ki, amelyben hangsúlyozza, hogy az európai piacon eladott, EU-6 dízelmotorral felszerelt új gépkocsik mindenben megfelelnek az előírásoknak, és a beépített szoftver semmilyen adatot sem befolyásol. „Diszkrepanciák” lehetnek az EA 189 típusú motorral üzemelő járművekkel, amelyekből világszerte 11 millió fut – áll a közleményben. Környezetvédők szerint a VW-ügy csak a jéghegy csúcsa.
Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban – állította Christiane Brunner, az osztrák Zöldek szóvivője. A teszteljárások „abszurdak”, úgy vannak kialakítva, hogy a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon. Független vizsgálatok azt mutatták, hogy 23 tesztelt kocsiból 20 nem felelt meg az emissziós normáknak.
„Alapos a gyanú, hogy valóságos üzemben a különösen tisztának tekintett EU-6 motor is sokkal rosszabb emissziós adatokat mutat, mint a próbapadon” – mondta Brunner.
A Deutsche Institut für Wirtschaftsforschung (DIW) kutatóintézet attól tart, hogy a botrány a minőség fogalmával egyenlő „Made in Germany” megjelölésre is árnyékot vet.
„Félő, hogy emiatt más német exportőrök is kárt szenvednek” – mondta a „Bild”-Zeitungnak Marcel Fratzscher, a DIW vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy „sürgős kármentésre” van szükség.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.
Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként akár 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elméletileg elérheti a 18 milliárd dollárt. A Volkswagen amerikai eladásainak mintegy ötöde dízelüzemű jármű.
A hétfői 18 százalék után kedd délig további 17 százalékkal zuhant a VW papírja a frankfurti tőzsdén, és 6 százalékos mínuszba rántotta a Daimler és a BNW részvényeit is.
Csalás gyanújával vizsgálatot indított az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma a Volkswagen ellen, a német autógyártót az amerikai környezetvédelmi előírások megsértésével, a dízelautók kibocsátási tesztjének manipulálásával gyanúsítják – közölte kedden online kiadásában a The Wall Street Journal.
A bűnügyi eljárást a tárcának a környezetért és a természeti forrásokért felelős osztálya folytatja le. Az ügyben a jövő héten albizottsági meghallgatások kezdődnek az amerikai képviselőházban.