Titkosítanák a nemzeti bank költekezését

Negyvenöt perccel az ülés előtt közölte az Országgyűlés gazdasági bizottsága az MNB-t érintő napirendet.

Wiedemann Tamás
2016. 02. 29. 21:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, hogy a többségében állami tulajdonú Magyar Postához hasonlóan a Magyar Nemzeti Bank (MNB) esetében is titkolózik a kormány. A 250 milliárd forint közpénzből létrehozott MNB-alapítványok nem nyilatkoznak az általuk kezelt közpénzek felhasználásáról: így nem tudni, hogyan gazdálkodnak a rájuk bízott százmilliárdokkal, kivel, mikor és milyen tárgyban szerződnek. Nem is igyekeznek a nyilvánosság elé állni, amit alátámaszt, hogy Bánki Erik (Fidesz), az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke ugyanis – fű alatt – olyan törvénymódosítást adott be, amely a jegybanki alapítványok és gazdasági társaságok esetében szűkítené, gyakorlatilag azonban ellehetetlenítené a közérdekűadat-igénylést. A törvényjavaslat szerint az MNB alapítványainak vagyona elveszítené közvagyon jellegét, ezért arról nem kell a nyilvánosságnak számot adni.

Bánki Erik hétfő délelőtt adta be az erről szóló törvénymódosítási javaslatát, amiről a gazdasági bizottság tagjai is csupán 45 perccel az ülés kezdése előtt kaptak értesítést. Tóth Csaba, a testület szocialista alelnöke emiatt a javaslat tárgyalásának elhalasztását kérte, miközben Volner János jobbikos képviselő a bizottsági ülésen kifogásolta, hogy még annyi ideje sem volt, hogy végigolvassa a javaslatot. – Az MNB tulajdonosa a magyar állam, de az nem gyakorolja a magyar jegybankban a tulajdonosi jogait. Az állam, úgy tűnik, hogy kétszázmilliárd forintnyi zsebpénzt adott Matolcsy Györgynek – tette hozzá Volner János. (A fideszes többségű testület egyetértett a módosítással, a parlament pedig kedden áldását is adhatja a törvénymódosításra, mi-után Bánki Erik „kivételes”, vagyis gyorsított eljárásban kérte annak elfogadását.)

Nem hiába titkolnák az MNB ügyeit, hiszen Tóth Bertalan szocialista képviselő öt perben támadta meg a jegybank alapítványait, mert azok megtagadták a válaszadást a közérdekűadat-igénylésére. A képviselő minden perben nyert első fokon, sőt az egyik esetében már másodfokon is kimondta a bíróság: az MNB-alapítványoknak ki kell adniuk az adatokat. Szerinte a módosítás lényegesen csökkentené az alapítványok gazdálkodásának átláthatóságát, azok nyilvánosságát el akarják lehetetleníteni.

A jegybank által alapított gazdasági társaságok és alapítványok adatai kezelésének módosítását Bánki Erik azzal indokolta, hogy ha a mostani gyakorlat folytatódna, ez egyes esetekben versenyhátrányba hozná az MNB által létrehozott cégeket és egyéb szervezeteket, mert „az MNB bármely feladata ellátása során keletkezett adatok egy részének megismerése esetében fennállhat a központi pénzügyi vagy devizapolitikai érdek sérelmének veszélye”. Ezért a törvény az MNB mérlegelésére bízza, hogy a központi pénzügyi vagy devizapolitikai érdek védelme vagy a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jog védelme élvez-e elsőbbséget. Sőt a jegybank, ha úgy ítéli meg, tíz évre is előírhatja a titkosítást.

Bánki Erik szerint az MNB által létrehozott alapítvány vonatkozásában az alapító által juttatott vagyon elveszíti közvagyon jellegét, a törvényi szabályozás szerint ezért ezen adatok nyilvánosságára nem az információs önrendelkezési jogról és információszabadságról szóló törvény szabályait kell alkalmazni. Hozzátette: az alapítványokat közhasznú alapítványokká sorolják át, éves jelentéseket készítenek majd, ezért nem csökken, hanem nő az átláthatóság. Lapunk kérdésére Bánki megerősítette: néhány pontot tekintve visszamenőleges hatályú lesz a folyó adatigénylési ügyekre. Azt is elmondta, hogy ha a törvényt elfogadja a parlament, akkor nem adható be közérdekűadatigénylés, hiszen „nincs értelme, mert minden adat nyilvános, az alapítványok év végén közzéteszik a jelentésüket”.

Madarász László, az MNB felügyelőbizottságának (fb) Fidesz által delegált tagja lapunktól értesült a jegybankot érintő törvénymódosításról, emiatt érdemben nem is tudott reagálni a jogszabályváltozásra. Kérdésünkre annyit elmondott, áprilisban végez a jegybanki alapítványokkal kapcsolatos vizsgálatokkal, mivel több külsős szakértővel is egyeztet a témában. Nyikos László, a Jobbik által delegált felügyelőbizottsági tag a törvénymódosítás kapcsán megjegyezte: az MNB alapítványai által kezelt összegek közpénznek minősülnek, annak ellenére, hogy a jegybank nem része az államháztartásnak. – Ez annyit jelent, hogy az Állami Számvevőszék sem vizsgálhatja az alapítványok költéseit, ezáltal ellenőrizhetetlenné válhatnak a jegybank által létrehozott alapítványok pénzügyei – hangsúlyozta felügyelőbizottsági tag.

Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi Hivatal vezetője szerint a törvényjavaslat több ponton is sérti az átláthatóság alkotmányban lefektetett elvét, mivel a beadvány nem részletezi, konkrétan milyen indokkal lehet megtagadni az adatok kiadását. Hozzátette: az alapítványok vagyona „elveszíti közvagyon jellegét” kitétel az alaptörvényt és több sarkalatos törvényt is sért, eközben az sincs benne a javaslatban, milyen adatok kiadását lehet megtagadni.

Az ellenzéki pártokat felháborította a javaslat. Az LMP szerint a kormányoldal vélhetően a MNB pénzét is a Fidesz hátországához kívánja juttatni, offshore cégeken keresztül. Az Együtt – a Korszakváltók Pártja úgy látja, hogy mostanra lehullt a lepel az MNB-s béreket illetően is, mivel a Fidesz lényegében eltörölte a kétmilliós bérplafont. A Demokratikus Koalíció pedig az Európai Unióhoz fordul az ügyben.

Egyébként nem az MNB az első a titkosítások sorában. A Magyar Posta Zrt. esetében is hasonló törvénymódosítással védené a kormány a cég gyanús ügyleteit, amiről szintén közérdekűadat-igénylés útján tájékozódnának ellenzékiek. Korábban beszámoltunk róla, a posta pályázat nélkül szerződött le az FHB-bankcsoporttal a postákon elhelyezett bankkártyás terminálok üzemeltetésére, és egyéb pénzügyi szolgáltatások nyújtására.

A jegybanktörvény módosításában szó van az MNB vezetőinek fizetésemeléséről is. Matolcsy György elnöki fizetése a jelenlegi 2,4 millióról bruttó öt-, az alelnökök havi apanázsa 4,5 millióra nő. A monetáris tanács tagjainak a javaslat értelmében havi bruttó hárommillió forintot juttatna, ahogy a felügyelőbizottság tagjainak is. A felügyelőbizottság elnökének, a fideszes Papcsák Ferencnek nőne a legnagyobb mértékben, közel kétszáz százalékkal, a jövedelme, miután a jelenlegi 1,2 millióról 3,5 millió forintra hízik a bére. Emlékezetes, hogy Orbán Viktor miniszterelnök 2011-ben azzal indokolta Simor Andrásnak, az MNB akkori vezetőjének havi nyolcmilliós fizetésének kétmillióra csökkentését, hogy azt az adófizetők állják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.