Ellenőrzés nélkül költekeznének

Az Országgyűlést és a nyilvánosságot is ki akarja zárni a kormány a közpénzek ellenőrzéséből.

Hajdú Péter
2016. 03. 04. 6:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajmeresztő elképzelésnek nevezte Mellár Tamás közgazdász, egyetemi tanár azt a törvénymódosító javaslatot, amely szerint a kormány országgyűlési, illetve minden egyéb ellenőrzés nélkül vállalhatna költségvetési kiadásokat úgy, hogy még nem áll rendelkezésre azok fedezete. A Lázár János kancelláriaminiszter által jegyzett javaslat a közgazdász szerint a szocialista időket idézi, amikor költségvetés ugyan volt, de nem az határozta meg, hogy a kormány mikor mire költ, hanem hogy a különböző érdekkijáró erőkkel milyen egyezségre sikerült jutnia. – Ha megvalósul az elképzelés, az azt a veszélyt rejti magában, hogy a sok kötelezettségvállalás miatt jelentősen túlléphetik a büdzsét. A másik gond, hogy mindenféle ellenőrzés nélkül keletkeznek költségvetést terhelő kötelezettségek – fejtegette Mellár Tamás. – Ha valaki a kormányban úgy dönt, hogy erre vagy arra akar költeni, akkor még arra a formális kötelezettségre sem kell majd figyelemmel lennie, hogy azt a parlament megtárgyalja, s szavazni kell róla.

Ha nincs korlát, akkor olyan kiadásokra is sor kerülhet, amelyeket nehéz volna elfogadtatni a közvéleménnyel.

Ez a következő lépcsője az elmúlt időszakban tapasztalható központosítási folyamatnak – tette hozzá.

Róna Péter közgazdász hasonlóképpen látja a törvényjavaslat jelentőségét. – A költségvetés nyilvános dokumentum, amelyből világosan ki lehet olvasni, hogy mit mire költ az ország. A Lázár János miniszter által benyújtott javaslat értelmében ez az átláthatóság és ellenőrizhetőség megszűnik, ahogy az alaptörvénynek az a kitétele is, hogy a költségvetést az Országgyűlés hagyja jóvá – fejtette ki kérdésünkre.

– A törvényjavaslat értelmében ugyanis azt, amit a parlament jóváhagyott, a miniszterelnök vagy a kormány valamely tagja átalakíthatja. Egyébként nem új jelenség, hogy a parlament ellenőrzése alól kivonnak jelentős nagyságú közpénzeket, hiszen a Magyar Nemzeti Bank is ezt teszi, amikor a nyilvánosság kizárásával gazdálkodik közpénzekkel. De a kabinet már korábban is világossá tette, hogy kormányrendeletekkel, azaz a nyilvánosság kizárásával szeretne kormányozni, nem pedig a törvényhozáson keresztül. Ebbe a rendszerbe illeszkedik a mostani törvényjavaslat is – vélekedett a közgazdász.

A jogszabály-módosítás a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón is szóba került. A Miniszterelnökséget vezető miniszter tagadta a sajtóban megjelenteket, szavai szerint mindössze arról van szó: a döntéssel lehetőséget szerettek volna teremteni rá, hogy a havonta felhalmozódó költségvetési maradványt a lehető leggyorsabban föl lehessen használni.

Lázár János magyarázata Mellár Tamás szerint félrevezető.

A költségvetésben ugyanis van egy bizonyos fajta ciklikusság. Amíg a kiadások viszonylag egyenletesek, a bevételek egyenetlenül érkeznek. A negyedéves adóbevallók például háromhavonta fizetnek be nagyobb összegeket, így időszakonként igen jelentős összeg halmozódik föl a költségvetésben, amit a javaslat értelmében mindenféle ellenőrzés nélkül költhetne el a kormány. Ha a jogszabályt elfogadják, akár az is megtörténhet, hogy tudatosan alátervezik a költségvetési bevételeket, mert így a szokásosnál nagyobb összegek halmozódhatnak föl, amelyet az Országgyűlés és így az ország nyilvánossága elől eltitkolva költhetnek el.

A napokban benyújtott törvényjavaslatban rejlő veszélyekről először egyébként a Napi.hu adott hírt. A portálon megjelent cikk szerint szabad kezet adna magának a kormány a költségvetésen felüli költekezésre, ha a parlament elfogadja a kancelláriaminiszter által a költségvetési törvény módosítására előterjesztett javaslatot. Az írás szerint az alig egyoldalas módosító javaslat lehetővé tenné, hogy a kormány év közben korlátlanul vállalhasson kifizetéseket a költségvetés terhére anélkül, hogy ahhoz az Országgyűlés hozzájárulna. A módosítás elfogadása esetén ugyanis a kormány határozatban vagy rendeletben dönthetne arról, hogy olyan kötelezettségeket vállaljon, amelyeknek adott pillanatban nincs meg a forrásuk. A jelenlegi rendszerben, ha nem áll rendelkezésre a költségvetésben egy adott feladatra elegendő összeg – mert nem tervezték előre, vagy mert a teljesítéséhez nincs elegendő forrás a tartalékban –, a parlamenti többség módosíthatja a törvényt. Feltéve, hogy fontosnak tartja a kérdéses feladat ellátását.

De ha megszavazzák a vitatott módosítójavaslatot, akkor még kormányülésre sem lesz szükség egy-egy ilyen akcióhoz, azaz mindenféle kontroll nélkül vállalhat költségvetésen túlmutató kötelezettséget a kormányfő vagy helyettese, hiszen kormányhatározatot bármelyikük kiadhat. További lazítás a jelenlegi rendszerhez képest, hogy amíg most csak a költségvetés végrehajtásáért felelős kormánytag – a jelenlegi felállásban a nemzetgazdasági miniszter – terjeszthet elő ilyen javaslatokat, addig a jövőben bármelyik miniszter megtehetné ezt. Csavar a dologban, hogy a feladathoz szükséges forrást csak a kötelezettségvállalás után kell megtalálni, mégpedig a folyamatban egyáltalán nem résztvevő, költségvetésért felelős miniszternek.

A Napi.hu-nak nyilatkozó közigazgatási szakértő szerint extrém esetben az is előfordulhat, hogy éppen az a gazdasági miniszter tudja meg utólag a kötelezettség keletkezését, akinek elő kell teremtenie a szükséges összeget. Az elképzelés szerint a gazdasági miniszternek minden év végéig kellene gondoskodnia a szükséges pénzről. A költségvetés kötelezettségvállalása – azaz a fizetési kötelezettség – akkor is fennáll, ha mégsem sikerül az év végéig előteremteni a tárcavezetőnek az összeget. Ez azt is jelenti, hogy az ilyen kötelezettségvállalások növelik a költségvetés hiányát, ami mindenképpen ellenkezik a nullszaldós, azaz hiány nélküli büdzsé nemrég felvetett elképzelésével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.