Egymilliárddal támogatja a magyar cégek vetélytársát a kormány

A hazai piaci szereplők helyett egy kínai buszgyártó óriásnak juttattak komoly összeget Orbánék.

Bodacz Péter
2017. 04. 04. 17:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ünnepélyes keretek között, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Csielung Tuan, a Kínai Népköztársaság nagykövete, valamint több kormányzati tisztségviselő jelenlétében ma felavatták a kínai BYD járműipari konszern komáromi telephelyét.

A beruházás számokban:

A távirati iroda összefoglalója szerint Szijjártó Péter elmondta, Magyarország az európai járműgyártás egyik fellegvára lett, az iparág 7874 milliárd forint termelési értéket állított elő 2016-ban. A termelés 92,4 százalékát exportálják, az ágazatban közel 155 ezer ember dolgozik.

Ma az a legfontosabb gazdaságpolitikai feladat, hogy ideális kutatási és fejlesztési helyszíneket kínáljunk. Azok az országok lesznek vonzóak, melyek a termelést és a digitalizációt a legjobban képesek összekapcsolni

– fogalmazott Szijjártó a kizárólag összeszerelő kapacitást hazánkba telepítő BYD üzemének indulása alkalmából. Hozzátette: Magyarország kormánya megtette azokat a lépéseket, melyek az országot ideális kutatás-fejlesztési helyszínné tehetik. E lépések között említette az unió legalacsonyabb társasági adóját, a szociális adó csökkentését, a kutatás-fejlesztéssel elérhető adókedvezményt és a letelepített technológia fejlettségétől függő támogatási rendszert.

Isbrand Ho, a BYD Europe ügyvezető igazgatója kifejtette: a Komáromban készülő buszokat Európa nagyvárosaiban fogják használni. A helyi és távolsági buszok mellett később targoncákat és könnyű haszongépjárműveket is gyártanak Komáromban. A BYD sajtóközleménye szerint egyébiránt a kínai cég egy sor üzem létrehozását tervezi Európa szerte; Párizs mellett egy 80 ezer négyzetméteres gyárat húznak fel a közeljövőben. 

Mint arról lapunk is beszámolt, a nagy múltú hazai buszipar újbóli felvirágoztatását célozva a kormány közel egy éve útjára indította a nemzeti buszgyártási stratégia nevű programot. A konkrét célok között nevesítették a közlekedési társaságok igényeinek és a magyar cégek gyártási, fejlesztési kapacitásainak összehangolását.

Minderre nagy szükség is lenne, mivel a Volánok és a helyi szolgáltatók buszparkjának átlagos kora 14 év körül van, ami kelet-európai összehasonlításban is a legöregebbek közé sorolható. A program keretében ugyanakkor ez idáig nem kaptak komolyabb támogatást a magyar gyártók, az elmúlt időszakban pedig mindössze egy nagyobb, száz buszos megrendelésről érkeztek hírek, ám a Volánok és a helyi közlekedési cégek továbbra is inkább használt buszok beszerzésében érdekeltek. 

Az elektromosbusz-gyártásban a világ élvonalába tartozó BYD magyarországi fejlesztéséről és a közel egymilliárdos állami támogatásról először tavaly októberben lehetett hallani, amelyet – a hazai buszipari viszonyokat ismerve nem meglepő módon – nem fogadott kitörő örömmel a szakma. Akkor a szintén elektromos meghajtású buszok fejlesztésére szakosodott magyar Evopro Holding Zrt. elnök-tulajdonosa, Mészáros Csaba a Magyar Nemzetnek nyilatkozva öngólnak nevezte a támogatás megítélését. Mint fogalmazott, az erről szóló döntés külgazdasági célja csak akkor lenne érthető, ha volna a környéken munkanélküliség, szakemberhiány, és ha az ágazat nem lenne már most is túlságosan kitéve az összeszerelő típusú járműgyártásnak. – Az Evopro mindenféle állami támogatás nélkül hatmilliárd forintot fektetett be az elmúlt években Magyarországon: három bu­szunkra van típusengedély, saját elektromosbusz-fejlesztéseket végzünk, szabadalmaink vannak, és 450 embernek adunk munkát. Ennek ellenére pénz vagy egyéb döntés hiányában még a megnyert közbeszerzések sem teljesülnek – fogalmazott Mészáros Csaba, felidézve: Pécsett a pénzhiány miatt nem tudott elindulni a 26 busz beszerzéséről szóló szerződés, míg a metrópótló buszokra kiírt – eredetileg szintén elnyert – megbízást a féléves határ­idő utolsó napján mondta fel a főváros. Mészáros Csaba különösen méltánytalannak nevezte, hogy

a hazai tulajdonú Evopro vagy a Kravtex által is befizetett adókból olyan kínai gyártót támogatnak, amely nemcsak konkurenciát jelent a hazai ipar számára, hanem épp a támogatásnak köszönhetően olyan béreket tud kínálni dolgozóinak, amilyeneket megrendelések híján egy magyar társaság jelenleg nem tud kigazdálkodni. Így pedig a munkavállalókat könnyedén elcsábíthatják mind Győrből, mind Budapestről.

Az Evopro első embere szerint ami rossz üzenet a hazai és európai ipar számára, az gáláns gesztus Kínának, amely csak úgy tud európai piacot szerezni buszainak, ha itt gyártat.

Korábban Csath Magdolna is kritizálta a kormány azon törekvését, hogy különböző kedvezményekkel és támogatásokkal további autóipari cégek letelepedését ösztönözze. A közgazdász a japán Mitsubishi magyarországi letelepedését célzó törekvések kapcsán néhány hete lapunknak kifejtette: bár az ipari statisztikákat és a GDP-adatokat erősítheti egy újabb autóipari konszern megjelenése hazánkban, ennek tényleges társadalmi haszna azonban nem sok lenne.

– fogalmazott Csath Magdolna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.