Ünnepélyes keretek között, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Csielung Tuan, a Kínai Népköztársaság nagykövete, valamint több kormányzati tisztségviselő jelenlétében ma felavatták a kínai BYD járműipari konszern komáromi telephelyét.
A beruházás számokban:
A távirati iroda összefoglalója szerint Szijjártó Péter elmondta, Magyarország az európai járműgyártás egyik fellegvára lett, az iparág 7874 milliárd forint termelési értéket állított elő 2016-ban. A termelés 92,4 százalékát exportálják, az ágazatban közel 155 ezer ember dolgozik.
Ma az a legfontosabb gazdaságpolitikai feladat, hogy ideális kutatási és fejlesztési helyszíneket kínáljunk. Azok az országok lesznek vonzóak, melyek a termelést és a digitalizációt a legjobban képesek összekapcsolni
– fogalmazott Szijjártó a kizárólag összeszerelő kapacitást hazánkba telepítő BYD üzemének indulása alkalmából. Hozzátette: Magyarország kormánya megtette azokat a lépéseket, melyek az országot ideális kutatás-fejlesztési helyszínné tehetik. E lépések között említette az unió legalacsonyabb társasági adóját, a szociális adó csökkentését, a kutatás-fejlesztéssel elérhető adókedvezményt és a letelepített technológia fejlettségétől függő támogatási rendszert.
Isbrand Ho, a BYD Europe ügyvezető igazgatója kifejtette: a Komáromban készülő buszokat Európa nagyvárosaiban fogják használni. A helyi és távolsági buszok mellett később targoncákat és könnyű haszongépjárműveket is gyártanak Komáromban. A BYD sajtóközleménye szerint egyébiránt a kínai cég egy sor üzem létrehozását tervezi Európa szerte; Párizs mellett egy 80 ezer négyzetméteres gyárat húznak fel a közeljövőben.
Mint arról lapunk is beszámolt, a nagy múltú hazai buszipar újbóli felvirágoztatását célozva a kormány közel egy éve útjára indította a nemzeti buszgyártási stratégia nevű programot. A konkrét célok között nevesítették a közlekedési társaságok igényeinek és a magyar cégek gyártási, fejlesztési kapacitásainak összehangolását.
Minderre nagy szükség is lenne, mivel a Volánok és a helyi szolgáltatók buszparkjának átlagos kora 14 év körül van, ami kelet-európai összehasonlításban is a legöregebbek közé sorolható. A program keretében ugyanakkor ez idáig nem kaptak komolyabb támogatást a magyar gyártók, az elmúlt időszakban pedig mindössze egy nagyobb, száz buszos megrendelésről érkeztek hírek, ám a Volánok és a helyi közlekedési cégek továbbra is inkább használt buszok beszerzésében érdekeltek.