Egyre többször hallani arról, hogy csalók különféle cégek és hatóságok neveit felhasználva próbálnak meg fontos pénzügyi adatokat megszerezni gyanútlan személyektől. Az illegális próbálkozást adathalászatnak is nevezik, az erre szakosodó kétes körök pedig az utóbbi időben a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt is felfedezték maguknak jogsértő céljukra. Az elmúlt hónapokban több olyan illegális kísérletet is feljegyeztek, amikor egyesek a hatóság nevében kerestek meg bizonyos adófizetőket.
– A csalók – a hatósághoz érkező visszajelzések alapján – mostanában is próbálkoznak, mégpedig több módszerrel – mondta lapunknak a NAV szóvivője. Leopold Róbert pénzügyőr őrnagy a részletek kapcsán közölte: némely adófizetőket egyszerű elektronikus levélben keresték meg mostanában a csalók. Az e-mail arról szólt, hogy a címzettnek adó-visszatérítés jár, amihez azonnal hozzájut, ha megad bizonyos banki adatokat. Ehhez az elektronikus levélben található linkre kellett kattintani, amivel az érintett eljutott egy olyan honlapra, amely hasonlított a NAV hivatalos internetes oldalához. Itt kérték el a csalók a bankkártyaadatokat. Hasonló elven működik a másik módszer is, annyi különbséggel, hogy nem e-mailt, hanem – adott esetben névre szóló – SMS-t kapott az adófizető, de a lényeg változatlan: a végén újra az online fizetéshez szükséges számsorokat próbálták megszerezni a csalók. Korábban volt még példa arra is, hogy telefonon hívták fel a kiválasztott személyt, és szóban próbálták meg kicsikarni a lényeges adatokat.

– A legfontosabb, hogy a NAV semmilyen eljárásában sem kér el ügyfeleitől banki adatokat, ezeket az információkat tehát senki ne adja meg – hívta fel a figyelmet Leopold Róbert. A pénzügyőr őrnagy hozzátette: az adóhivatal az adó-visszatérítések ügyében sohasem keresi meg az adófizetőket telefonon, sima e-mailben vagy SMS-ben. – A hatóság hivatalos közlése az ügyfélkapun keresztül vagy postai levélben érkezik – mutatott rá a szóvivő, majd azt javasolta: bármilyen más kapcsolatfelvételi kísérlet ébresszen gyanút az adófizetőkben. A kétségek eloszlatásának pedig az a legjobb módja, amennyiben az ügyfél felveszi a kapcsolatot a NAV-val: információ kérhető akár személyesen az ügyfélszolgálatokon, akár telefonon a tájékoztatási rendszeren keresztül.