Három nagy német autógyártó, a BMW, a Daimler és a Volkswagen-csoport megsértette a közösségi trösztellenes szabályokat azzal, hogy közel tíz éven keresztül korlátozták a versenyt a kevésbé szennyező technológiák kifejlesztése terén – közölte a minap az Európai Bizottság. Azzal vádolták meg a három vállalatot, hogy 2006 és 2014 között összejátszottak, és ezzel korlátozták a károsanyag-kibocsátás csökkentését célzó technológiák fejlesztését és alkalmazását az Európában piacra kerülő új benzines és dízelautókban.
Úgy tűnik, példás szigorral kíván eljárni az uniós testület az ügyben – de hol volt ugyanez a fegyelem 2006 és 2014 között? Azt, hogy a VW gépkocsik motorvezérlésébe csaló szoftvert építettek be, 2015-ben egy amerikai környezetvédelmi hatóság fedezte fel, és ugyancsak az USA-ban kötelezték a céget horribilis kártérítés megfizetésére. Az EU-ban ugyanezek a járművek nem minősültek egészségkárosítónak, mert az európai szabályozás a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése terén szigorú volt, ám félrenézett a nitrogén-oxidok tekintetében.
A VW-csoport hibázott a vevők és a hatóságok tájékoztatásában, és ez nagyon jól jött az USA autóiparának. Amikor 2015-ben kitört a dízelbotrány, a világ legnagyobb autógyártójának a címéért a VW és a Toyota fej fej mellett küzdött, és azóta is az európai csoport vezeti az eladási listákat. Az ezredfordulón ugyanebben a versenyben még a General Motors vívott a japánokkal, a Toyota csak 2008-ban taszította le végleg a világ tetejéről az detroitiakat. Kapóra jött tehát az amerikai kormányzatnak, hogy megleckéztesse az európai autógyártókat, amelyeket a Trump-adminisztráció azóta is rendszeresen védővámok kivetésével fenyeget.
Mintha a fenti történet ismétlődne meg most a Boeing 737 Max repülőgép irányítószoftverének a hibája kapcsán, csak most fordított a szereposztás. A versenyhelyzet még kiélezettebb, a kontinentális forgalomban használt, keskeny törzsű gépek piacán világszerte két gyártó van jelen, közel 50-50 százalékos súllyal: az amerikai Boeing és az európai Airbus. A Boeing múltja sokkal gazdagabb, a hatalmas, egységes amerikai belpiacon nevelkedett és erősödött, azonban az utóbbi években stratégiai hibát követett el. Nem fejlesztette időben a legnagyobb darabszámban értékesített 737-es szériáját, és az Airbus a 321-es modellel lépéselőnybe került.