Nem született állásfoglalás a Balatoni Szövetség (BSZ) legutóbbi ülésén az elektromos jetskik használatáról, jóllehet azt a tó menti települések polgármestereinek jelentős része, úgy tudjuk, most is ellenzi.
– Egyre gyakoribb az elektromos vízi robogók megjelenése a tavon. Ám miután a Balaton turisztikai fejlesztésének fő iránya továbbra is a fürdőzés, vitorlázás, horgászás, e folyamatnak mielőbb határt kellene szabni – fejtette ki véleményét Balassa Balázs, Szigliget polgármestere, a BSZ elnöke. Az önkormányzati vezetők ugyanakkor elképzelhetőnek tartják, hogy a magyar tenger turisztikai kínálata tovább gazdagodjék a jetskik „bevetésével”, feltéve, hogy arra kijelölnek egy vízi sportpályát, és megszabnak egy időintervallumot a sporteszköz használatára, s mindehhez elkészülnek a hatósági engedélyek is. Ehhez azonban a Balatoni Szövetségnek és a Balaton Fejlesztési Tanácsnak minél előbb meg kell ismernie a tóparti önkormányzatok véleményét; ennek alapján készül majd egy, az elektromos vízi járművek használatával kapcsolatos állásfoglalás.
Mivel elektromos jetskit eddig nem használtak a Balatonon, nincs a vízi sporteszköz használatára vonatkozó (megengedő vagy tiltó) szabályozás. Hamarosan nyitnak a strandok, de nem kizárt, a jetskizők már korábban repülőrajtot vesznek a magyar tengeren. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlásszövetség (MVSZ) elnöke szerint rendkívül veszélyes lehet és beláthatatlan katasztrófát okozhat, ha egy 40-50 kilométeres sebességre képes jetski nem eléggé gyakorlott vezetője behajt a strandolók közé.

Fotó: MTI/Cseke Csilla
– Üdvözöljük a Balatonon a nem hangos, hullámokat nem keltő elektromos járműveket, de azt látom, hogy ezek annyira gyorsak, hogy képesek „elkaszálni” egy víz alól felbukkanó embert – fűzte hozzá a sportszövetségi vezető.
A 2018-ban rendezett Budapesti Road Show pályázatnyertes elektromos kishajóját információink szerint jelentős uniós támogatással fejlesztette ki egy hazai cég, és annak prototípusát már a múlt év nyarán bemutatták a Balatonon. A több mint 4 méter hosszú és 50 kilométeres sebesség elérésére is alkalmas e-hajó elterjedését azonban – a jóhiszemű balatoniak szerint – korlátozza majd az ára is, amely az áfával együtt a tizenötmillió forintot is elérheti.