Vigyázat, nagyon aktívak a csalók!

A közelgő május 20-i adóbevallási határidőt próbálják kihasználni egyes csalók arra, hogy fontos pénzügyi adatokat szerezzenek meg az adófizetőktől. Az adathalászok többféle módszerrel kísérleteznek, ráadásul mostanában igencsak aktivizálták magukat.

Jakubász Tamás
2019. 05. 08. 13:48
A customer holds an iPhone 6s during the official launch at the Apple store in central Sydney, Australia
Már SMS-ben is érkezhet a veszélyes, jogsértő megkeresés Fotó: David Gray Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Naponta több bejelentés is érkezik a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat kibervédelmi intézetéhez arról, hogy a közelgő adóbevallási időszakra hivatkozva adathalászok, vagyis személyes és pénzügyi adatokra hajtó csalók megpróbáltak megszerezni egyes adófizetőktől ügyfélkapus bejelentkezési kódokat és bankkártyaadatokat – erre hívta fel a figyelmet az adóhatóság.

A jelenség nem új keletű, ugyanakkor – a friss hivatali közlés szerint – a csalók egyre szélesítik repertoárjukat: már nemcsak elektronikus levélben, hanem SMS-ben és telefonhívással is kísérleteznek.

Már SMS-ben is érkezhet a veszélyes, jogsértő megkeresés
Fotó: Reuters

A legfontosabb információ ez ügyben, hogy a hatóság egészen másképp tartja a kapcsolatot az adófizetőkkel. A NAV postai levelet, úgynevezett adószámla-kivonatot küld vagy az ügyfélkapun keresztül értesíti a címzetteket, ha adó-visszatérítés lehetősége merül fel. A csalók ugyanis rendre azzal keresik meg a kiszemelt embereket, hogy pénz jár vissza nekik a hivataltól, s ha megadják ügyfélkapus kódjukat, banki adataikat, hozzájutnak az összeghez.

– Egyszerű e-mail, SMS vagy telefonhívás nem jöhet szóba, a NAV ilyen helyzetben nem így veszi fel a kapcsolatot az ügyfelekkel – ismételték meg a hatóságnál, majd a visszaélések könnyebb felismeréséért röviden bemutatták a jogsértő és akár súlyos kárral fenyegető próbálkozásokat. A visszatérítést ígérő, hamis e-mailek és az SMS-ek általában tartalmaznak egy linket, amely a gyanútlan ügyfelet egy űrlaphoz, honlaphoz vezeti el.

Itt a csalók rendszerint az ügyfélkapus bejelentkezési adatok, valamint a bankkártyák hátlapján található háromjegyű biztonsági szám – az úgynevezett CVV/CVC kód – megadását kérik. A NAV soha, semmilyen körülmények között nem kér el bankkártyaadatokat – rögzítették a hatóságnál, majd hozzátették: senki ne adja meg ezeket az információkat, ha bárki a NAV-ra hivatkozva kéri tőle. Ha ugyanis valaki mégis válaszol, számolnia kell azzal, hogy illetéktelenek pénzt emelnek le a bankszámlájáról. Emellett az ügyfélkapus kódra is érdemes mindenkinek vigyáznia: ezt csak a hivatalos oldalakon – így a www.nav.gov.hu és a www.magyarorszag.hu honlapon – adják meg az adófizetők, visszaéléseket ugyanis a belépési lehetőséggel is el lehet követni.

A hatóság tapasztalata szerint a körültekintés nagyon fontos, a csalók ugyanis rafináltak: a becsapásra létrehozott internetes oldal sokszor küllemében, megjelenésében nagyon hasonlít a létező, hivatalos bejelentkezési felületekhez. Azonban vannak árulkodó jelek. Ilyen például az átverő web­oldal címe, ami nyilvánvalóan eltér a hivatalos honlapok címétől. Emellett a NAV nevében írt elektronikus levelek és SMS-ek gyakran olyan nyelvi fordulatokat tartalmaznak, amelyeket a hatóság nem használ. Mindenkor gyanút kell keltsen a tegező megszólítás vagy a súlyosan magyartalan megfogalmazás.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.