A vasúti, vízi és közúti fuvarozás hatékonyabb együttműködésével évi mintegy ötvenezer kamionnal kevesebb közlekedhetne a hazai közutakon – közölte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a legfrissebb éves elemzése alapján. Fülöp Zsolt, a szövetség elnöke kifejtette: ehhez csak annyi kellene, hogy az ezer kilométer fölötti közúti áruforgalom tíz százalékát vasútra és vízre tereljék.
A szövetség szerint olyan ösztönző rendszert kellene kidolgozni, amely új forgalmakat generál a vasúti és vízi intermodális fuvarozási rendszerekre. A távirati iroda által ismertetett elemzés szerint egyszerűbbé kell tenni és fel kell gyorsítani a vasúti határforgalmat, mert a tehervonatok esetenként akár kilenc órán át egy-egy szomszédos ország határállomásán várakoznak. Szükség lenne egy olyan budapesti terminál megépítésére, ahol a nem daruzható közúti pótkocsikat át lehetne rakni a vasútra.
A kombinált árufuvarozás fejlesztésével jelentősen csökkenne a közutak és a környezet terhelése, és enyhíthető lenne az egyik legnagyobb kihívást jelentő sofőrhiány is. Az MLSZKSZ felhívta a figyelmet, hogy tavaly tovább nőtt a közutak terhelése, mivel az építőipari beruházások miatt mintegy 15 százalékkal bővült a belföldi fuvarozás mértéke. Tavaly a Magyarországon bejegyzett fuvarozó vállalkozások által szállított áruk 78 százalékát, 169 millió tonna árut vittek közúton.