Az agglomerációból és a külső kerületekből érkező, jelentős utasforgalmat bonyolító intermodális Kőbánya–Kispest (Köki) vasútállomás áldatlan állapota miatt évek óta időszerű a felújítás és fejlesztés. A helyi és távolsági buszok, a 3-as metró, valamint a vasút csomópontjaként szolgáló, illetve az elővárosi és a ferihegyi utasokat is fogadó állomást évente hárommilliónál is többen használják. De nemcsak az ingázókat szolgálja ki, hanem a fővárost a déli és keleti országrészekkel (Cegléd, Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza, Záhony, Kecskemét, Szeged, Kelebia) összekötő, jelentős vasútvonalak utasforgalmának lebonyolításában is rész vesz az állomás, amelyen naponta átlagosan 340 személyvonat halad át.

Fotó: Havran Zoltán
A Köki fejlesztésére az uniós közbeszerzési értesítőben (TED) a napokban meghirdetett pályázat az állomásépület és a gyalogos-felüljáró teljes körű rekonstrukciójának tervezését tűzte ki célul. Ennek érdekében a vasúttársaság a létesítmények átépítésének, a perontetők felújításának, a liftek és mozgólépcsők elhelyezésének megtervezésére kéri fel a majdani győztest. A projekt célja egy modern, igényes – rozsdamentes fém és üveg szerkezetű –, akadálymentes létesítmény megépítése, ahol korszerű utastájékoztató rendszer, fedett peronok és padok várják az utasokat. Az állomáson egy 120-140 méter hosszúságú, a vasúti pálya felett átívelő, új gyalogos-felüljárót is építenek. A kitűzött cél az, hogy a három lépcsőben megújuló állomás fogadni tudja az új, emeletes Stadler-vonatokat, az akadálymentes felszállás érdekében pedig emeljék a korszerű vonatok padlószintjére a peronokat.
A vasúti létesítmény tervezett felújítása része a MÁV 2013-ban indított állomásfejlesztési programjának, amelyre egy 2015-ös kormányhatározat értelmében forrás is rendelkezésre áll. Csakhogy a terület tisztázatlan tulajdonviszonyai megnehezítik a projekt megindítását, ugyanis amikor 1983-ban felépítették a Kökit, elmulasztották az ingatlanviszonyok rendezését. Telektulajdonos a MÁV-on kívül például a X. és a XIX. kerület, de a Pilisi Parkerdőgazdaság is. Ennek lehet a következménye, hogy a mostani pályázat már nem az első, amit a vasúttársaság meghirdetett: a 2017 elején megkötött tervezési szerződés közbeszerzésjogi okok miatt meghiúsult.