Egy kézben a magyar hálózat

Egyetlen vállalat, a Mol-csoportba tartozó FGSZ Földgázszállító Zrt. irányítása alá kerül a teljes magyarországi nagynyomású gázhálózat. A vevő a magyar államtól vásárolja meg a szlovák—magyar földgázvezetéket üzemeltető MGT Zrt.-t, a tranzakció az év második felében zárulhat le.

2019. 07. 01. 9:27
A szlovák–magyar vezetéknek fontos szerepe van az észak–déli folyosón Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megállapodást írt alá az FGSZ Földgázszállító Zrt. a napokban a Magyar Gáz Tranzit (MGT) Zrt. üzletágának megvásárlásáról. A tranzakciót követően az FGSZ tulajdonába kerül a Magyarországot Szlovákiával összekötő 92 kilométeres földgázszállító vezeték és a kapcsolódó eszközök, létesítmények, így az FGSZ látja majd el a teljes magyarországi nagynyomású földgázszállító rendszer üzemeltetését és irányítását. Az MGT vezetéke a magyar–szlovák határtól Vecsésig tart, az akvizíció révén pedig megszűnik az a furcsa állapot, hogy a szóban forgó rövidke szakasz más társasághoz tartozik, mint a többi, megközelítőleg 5800 kilométernyi belföldi nagynyomású vezeték. Az állam 2017 végén döntött úgy, hogy eladja az alig száz kilométer hosszú gázvezeték üzemeltetőjét, miután egyeztetett erről az Európai Bizottsággal.

A Mol-csoportba tartozó FGSZ tájékoztatása szerint az egységes működtetés Magyarország és a régió ellátásbiztonságának erősítését szolgálja. A Mol azt hangsúlyozta közleményében, hogy a tranzakció – amelyre 2019 második felében kerül sor – ösztönzi a határon átívelő gázszállítások növekedését. Az akvizíció feltételeiről kormányhatározat rendelkezik, amely azt is kimondja, hogy az ügylet nemzetstratégiai jelentőségű.

A szlovák–magyar vezetéknek fontos szerepe van az észak–déli folyosón
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Az FGSZ a szerződés szerint 38 milliárd forintot fizet a szlovák–magyar földgázösszekötő vezetékrendszer ellenértékeként a magyar államnak. Az összeg tartalmazza az MGT hiteleinek előtörlesztését is. A vevő vállalja, hogy az MGT dolgozóinak munkaviszonyát az átvételtől számított egy éven belül rendes felmondással nem szünteti meg. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. pedig egymilliárd forintos megtérítési kötelezettséget vállal az állam nevében arra az esetre, ha az üzletág átruházása utáni öt éven belül nem kezdődik meg a szadai kompresszorállomás bővítése. Ez a beruházás a 2015 óta üzemelő szlovák–magyar vezeték működésében azért lényeges, hogy a régiós, úgynevezett észak–déli gázfolyosó kiemelt elemeként a jelenleginél intenzívebb kereskedést lehessen rajta folytatni.

A szlovák és a magyar kormány 2011-ben kötött stratégiai megállapodást a közös államhatárt keresztező vezetékek építéséről és üzemeltetéséről. Az MVM Magyar Villamos

Művek Zrt., majd az MVM OVIT Országos Villamostávvezeték Zrt. közgyűlése még ugyanebben az évben döntött az interkonnektor megépítését végző projekttársaság alapításáról. Ez lett az MGT, amely 2012. január 1-jével jött létre, miután kivált az OVIT-ból. A társaság két, kezdetben egyenlő hányaddal rendelkező tulajdonosa az MVM és az MFB Invest Zrt. volt. Később, 2014 novemberétől a magyar állam lett a tulajdonos, mert az uniós szabályozás szerint az MGT-nek ki kellett kerülnie az állami energiaipari csoport ellenőrzése alól.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.