Megállapodást írt alá az FGSZ Földgázszállító Zrt. a napokban a Magyar Gáz Tranzit (MGT) Zrt. üzletágának megvásárlásáról. A tranzakciót követően az FGSZ tulajdonába kerül a Magyarországot Szlovákiával összekötő 92 kilométeres földgázszállító vezeték és a kapcsolódó eszközök, létesítmények, így az FGSZ látja majd el a teljes magyarországi nagynyomású földgázszállító rendszer üzemeltetését és irányítását. Az MGT vezetéke a magyar–szlovák határtól Vecsésig tart, az akvizíció révén pedig megszűnik az a furcsa állapot, hogy a szóban forgó rövidke szakasz más társasághoz tartozik, mint a többi, megközelítőleg 5800 kilométernyi belföldi nagynyomású vezeték. Az állam 2017 végén döntött úgy, hogy eladja az alig száz kilométer hosszú gázvezeték üzemeltetőjét, miután egyeztetett erről az Európai Bizottsággal.
A Mol-csoportba tartozó FGSZ tájékoztatása szerint az egységes működtetés Magyarország és a régió ellátásbiztonságának erősítését szolgálja. A Mol azt hangsúlyozta közleményében, hogy a tranzakció – amelyre 2019 második felében kerül sor – ösztönzi a határon átívelő gázszállítások növekedését. Az akvizíció feltételeiről kormányhatározat rendelkezik, amely azt is kimondja, hogy az ügylet nemzetstratégiai jelentőségű.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
Az FGSZ a szerződés szerint 38 milliárd forintot fizet a szlovák–magyar földgázösszekötő vezetékrendszer ellenértékeként a magyar államnak. Az összeg tartalmazza az MGT hiteleinek előtörlesztését is. A vevő vállalja, hogy az MGT dolgozóinak munkaviszonyát az átvételtől számított egy éven belül rendes felmondással nem szünteti meg. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. pedig egymilliárd forintos megtérítési kötelezettséget vállal az állam nevében arra az esetre, ha az üzletág átruházása utáni öt éven belül nem kezdődik meg a szadai kompresszorállomás bővítése. Ez a beruházás a 2015 óta üzemelő szlovák–magyar vezeték működésében azért lényeges, hogy a régiós, úgynevezett észak–déli gázfolyosó kiemelt elemeként a jelenleginél intenzívebb kereskedést lehessen rajta folytatni.