Amíg néhány éve az ökodivatot mindössze a biopamut ruhák jelentették, mára végeláthatatlan azoknak a márkáknak sora, amelyek bebizonyították: a fenntarthatóság – lehetne – legalább annyira sokszínű, mint a divat világa. Legyen szó természetes alapanyagról, környezetkímélő és etikus gyártásról, hulladék nélküli vagy épp hulladékból való készítésről, a cégek és tervezőik egyre inkább felismerik: lévén a ruhaipar a világ második legkörnyezetszennyezőbb iparága, manapság már nem elég, ha az olvadó jégmezők, a kihalás szélén lévő állatok vagy épp a természeti katasztrófák ihletik meg őket legújabb kollekciójuk megalkotásakor. Be kellett látniuk, a „fast-fashion” ideje lejárt, és csak úgy tudnak versenyben maradni, ha a világ és a környezet(szennyezés) változásaira reagálni tudnak.
Így a legkedveltebb alapanyag a PET-palack lett, már csak azért is, mert ha folytatódik az élővizek szennyezése, akkor 2050-re több műanyag lesz az óceánokban – súlyát tekintve –, mint hal. Az egyik legnagyobb sportmárka rögtön piacra is dobott plasztikból készült és biológiailag lebomló cipőket, amelyekből tavaly egymillió pár fogyott el. Egyre nagyobb teret hódít a biogyapjú is. Ez egyike azoknak az alapanyagoknak, amelyek garantáltan vegyszermentes gazdálkodásból származnak, és az állatokat bántalmazás nélkül nyírják.

A „divatvilág gyorséttermeinek” is gúnyolt cégek anyagaival szemben az utóbbi években komoly versenyelőnyt szerzett magának a bambusz, és ma már a gyapot vetélytársaként van jelen a piacon. Nem véletlenül: a növény termesztéséhez lényegesen kevesebb vízre van szükség, gyorsan nő, nem szeretik a kártevők, így permetezni sem szükséges. Az ebből készült ruháknak jó nedvszívó és légáteresztő képességük van, emiatt garantáltan kényelmes a viselésük. Nem kell lemondanunk a bőrről sem, ha az etikus divat mellett tesszük le a voksunkat. Az ananász levelének rostjaiból kinyert bőralternatívát egy spanyol dizájner ötlete alapján kezdték el gyártani, ennek az előállítása olcsóbb, és majdnem annyira tartós, mint a valódi bőr.