Kártérítés a tunéziai utasoknak

Magyar turisták rekedtek a múlt héten Tunéziában, a száznál is több pórul járt utast műszaki meghibásodás miatt nem tudta időben hazaszállítani a Tunisair, akik így hosszú órákig voltak kénytelenek várni az indulásra. Sajtóhírek szerint a káosz folytatódik, többen például kiutazni nem tudnak, ami ugyancsak vis maior esetén tipikusan előforduló fogyasztóvédelmi problémákat jelent.

2019. 07. 01. 11:33
Tourists wait to check in for their flight to Manchester at the Enfidha international airport
A legalapvetőbb, ami egy külföldön rekedt turistának jár, a korrekt tájékoztatás a helyszínen (képünk illusztráció) Fotó: Zoubeir Souissi Forrás: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több száz Tunéziában nyaraló, illetve oda készülő magyar került bajba a hét végén, miután rengetegen nem tudtak időben hazaindulni a Tunisair tuné­ziai légitársaság kapacitásproblémái miatt, ezért sokan a szállásokon és a reptéren vesztegeltek; mások pedig most készülnek kiutazni, ami akadályokba ütközik – közölte a köztévé híradója szombat este. Sajtóhírek szerint vannak még olyanok, akik kint ragadtak, és olyanok is, akik odautazóként a budapesti repülőtérről már nem tudtak időben elindulni a néhány napja újabb terrorcselekménnyel sújtott országba.

Többen hét napra foglaltak nyaralást Tunéziában, ám a késlekedő indulás miatt értelemszerűen rövidül a kifizetett szolgáltatás ideje, a járatkésés pedig tipikus problémaként merült fel: a Kartago Tours egyik turistacsoportja például 16 órás késéssel ért haza szombat reggel. A csatornának nyilatkozott Bolyó Anikó, a Flicht-refund Kft. ügyvezetője szerint a szabályok értelmében a légitársaságoknak a járatok törlése, három órán túli késése, valamint a visszautasított beszállás esetén kárenyhítést kell nyújtaniuk az utasoknak. Elmondta: kárenyhítés alatt a szállás, az étkezés és a telefonálás, a transzfer, illetve alternatív járat biztosítását értik. Ezeket a légitársaságoknak mindhárom esetben biztosítaniuk kell ilyen szituációkban, még akkor is, ha vis maior­ról van szó, például rossz időjárásról, sztrájkról vagy légtérzárról. – Ha az utas nem fogadja el a kárenyhítést, vagy nem tudja megvárni az adott esetben napok múlva érkező alternatív járatot, akkor az eredeti jegy ára visszajár neki – mondta Bolyó Anikó.

A tunéziai eset kapcsán a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) segítséget ajánlott fel a kint rostokoló magyaroknak. Közölték: vállalják a nyaralásuk kapcsán károsult turisták ügyét, akiknek akár kártérítés és díjengedmény is járhat az elszenvedett kellemetlenségekért. A szövetség várja a fogyasztói bejelentéseket a [email protected] e-mail-címen. Felhívták a figyelmet, hogy a jövőben tanácsos nyaralás előtt tájékozódni a Külgazdasági és Külügyminisztérium internetes oldalán, ahol a felkeresni kívánt úti cél kapcsán hasznos információkat kaphatnak az utazók.

A legalapvetőbb, ami egy külföldön rekedt turistának jár, a korrekt tájékoztatás a helyszínen (képünk illusztráció)
Fotó: Reuters

A külügy honlapján például Tunézia is szerepel a II-es kategóriába tartozó, azaz a „Fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek” között, ami eleve óvatosságra inti az utazót. A minisztérium azt írja az e kategó­riába tartozó államok kapcsán, hogy az érdeklődők „a körülmények javulásáig egyes helyekre való utazásukat halasszák későbbre”, amelyet akár „járványveszély, háborús, illetve polgárháborús fenyegetettség, terrorista támadások veszélye” is indokolhat.

Nem először fordult elő hasonló váratlan helyzet, és a nyár további részé­ben sem árt azzal tisztában lenni, hogy vannak jogszabályok, amelyek védik a magyar utazókat külföldön, vis maior esetén is. Például problémaként felmerülhetnek a tervezettnél magasabb repülőtéri árak, a kényszerű várakozási időben elfogyasztott ételek és frissítők, tisztálkodószerek váratlan kiadásai vagy a kiegészítő szállodai elhelyezés esetlegesen saját zsebből fizetett ára, amire nem minden esetben van felkészülve az utazó, ezért gondot jelenthet az adott helyzetben.

A FEOSZ a tunéziai károsultaknak azt javasolja, hogy amint arra módjuk van, minél előbb nyújtsák be egyénileg is a kárigényüket, és jelezzék azt közvetlenül, de mindenképp írásban a Kartago Tours Zrt.-nek. Ezzel együtt fontos megőrizni és megküldeni minden olyan papírt, dokumentumot (számlát, nyugtát), amely igazolja, hogy költsé­geik merültek fel – emelték ki. A fogyasztóvédők azt is vállalják, hogy az utasok képviseleté­ben felveszik a kapcsolatot az utazási irodával, és mivel a későbbiekben akár a vállalkozás bíróság előtti perlése és közérdekű keresetindítás is előfordulhat, jogi segítséget ajánlanak a hozzájuk fordulóknak.

A szervezet hangsúlyozta: pozitív, hogy a helyi idegenvezető segítséget próbál nyújtani a kint rekedteknek, de a fogyasztóbarát vállalkozói magatartás azt kívánja, hogy az utazási iroda zokszó nélkül kártalanítsa az érintetteket, és mindent tegyen meg az utasok biztonságos elhelyezése, illetve hazajutása érdekében, amihez hozzátartozik a folyamatos, megbízható tájékoztatás is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.