Jelentős lépést tett a magyar kormány a Budapest–Kelebia vasútvonal korszerűsítésének irányába, amikor a közelmúltban a magyar–szerb–kínai tárgyalásokon sikerült elhárítani több akadályt a hitelfelvétel elől – mondta a Magyar Nemzet kérdésére Mosóczi László egy háttérbeszélgetésen.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára emlékeztetett rá, hogy már megkezdődtek az építés előkészületei, a múlt hónapban aláírták a szerződést a magyar szakasz teljes körű tervezésére és kivitelezésére a kínai–magyar konzorciummal, a hitelkérelem elbírálása pedig jelenleg is zajlik a kínai Eximbanknál. Kérdésünkre, hogy miért húzódik a beruházás, kifejtette: ennek oka egyfelől, hogy a műszaki tartalom megváltozott, miután a vasútvonal Budapest közeli szakaszán módosult a nyomvonal. Másfelől a kínai fél gyakorlatában még nem volt ilyen mértékű hitelügylet a térségünkben, ennek a lebonyolítása sok egyeztetést, iratpótlást, információkérést igényel. Mosóczi László megítélése szerint a finanszírozási szerződést az év második felében aláírhatják.
A magyar–szerb tárgyalásokon megállapodtak a Szeged és Szabadka közötti vasútvonal felújításáról is. Erre azért is szükség lehet, mert a Budapest–Belgrád vasútvonal egyes szakaszainak építése során alternatív útvonalat biztosít a szerelvényeknek, így időlegesen kizárhatók az építés alatt álló részek. A beruházás másik hozadéka, hogy a görög Pireusz és Budapest közötti árufuvarozás elősegítésére körvonalazódik egy görög–macedón–szerb–magyar korridor. Az együttműködő országok nemcsak az infrastrukturális fejlesztésekkel, de a határmenetek adminisztratív terheinek csökkentésével, a határátlépés gyorsításával is segíthetik a folyosó működését.

Fotó: Reuters
A háttérbeszélgetésen szóba került a Ferihegyi repülőtér vasúti elérésének jelenlegi állapota. Mosóczi László azt mondta, hogy a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. a MÁV megrendelésére elkészítette a Kőbánya-Kispest és Monor között építendő vasúti kitérő, valamint az ottani állomás megvalósíthatósági tanulmányát. Ugyanakkor a kormánynak még döntenie kell arról, hogy a jelenlegi vasúti hálózat részeként képzeli-e el a reptéri összeköttetést vagy dedikált, az egyik fővárosi pályaudvar és a légikikötő között zárt pályán közlekedő irányvonatként. Az államtitkár úgy becsülte, hogy a döntés a következő egy évben megszületik.