Jelentős változás előtt áll a munkaerőpiac, a következő években a fejlett országokban – így Magyarországon is – egyre látványosabb következményei lesznek a demográfiai és társadalmi folyamatokhoz, valamint a robbanásszerű technológiai fejlődéshez igazodó munkaerőpiaci átalakulásnak. A 36 államot tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) részletes, a digitális kor munkavállalásával foglalkozó jelentése szerint már most fel kell készülnie a politikai döntéshozatal és az üzleti szféra mellett magának a munkavállalónak is.
Bár attól nem kell tartani, hogy tömeges elbocsátásokat hoz a digitalizáció, ám több ágazatban elkerülhetetlen lesz a jelentős leépítés. A folyamat a jelen munkavállalóját a jövőben – készségei fejlesztése nélkül – kiszolgáltatottabbá teszi, mivel hamarabb válhatnak frusztrálttá és kiégetté, ráadásul a következő generációk összetettebb tudása, megújult szemlélete miatt kevésbé maradnak piacképesek. A társadalom elöregedése miatt egyre idősebb korig kell dolgozni, ehhez pedig az egészséges életmód is elengedhetetlen. A jövő beosztottjának már több területen is meg kell felelnie, éppen ezért erősödik a társadalmi interakciók szerepe: a kommunikációs képesség, az önálló munkavégzés és a rugalmasság közel olyan fontossá válik, mint a gyakorlati tudás.

Fotó: Reuters
Ahhoz, hogy a jövő munkavállalója piacképes maradjon, számos olyan készséget kell a következő években elsajátítania, ami még napjainkban is csak kevés munkahelyen elvárás. A digitalizáció leginkább az alacsonyan képzett munkavállalókat veszélyezteti. A jellemzően az ipar területén dolgozó kékgallérosok az elsők között veszíthetik el munkahelyüket a technológiai fejlődés miatt. Számukra a képzés, átképzés jelent csak megoldást, s szerepük a jövőben az új technológiák kezelésében válik nélkülözhetetlenné. Ugyanakkor a robotok irányításához jóval kevesebb alkalmazott kell, így a képzés során a munkaerőpiac egyéb területeit is célba kell venniük az érintetteknek.
A középfokú végzettségűek állását kevésbé, megélhetésüket viszont annál inkább fenyegeti a digitalizáció jelentette elvárások figyelmen kívül hagyása. Az OECD összegzése szerint a munkavállalói középréteg, tehát a kereseti skála közepén elhelyezkedők előtt két út áll. Az egyik lehetőség, hogy a folyamatos fejlődéssel, kellően rugalmas, megújult szemlélettel a jelenleginél jobb életszínvonalat hozhat a digitális kor, ám nagyobb felelősséggel kell számolniuk az érintett alkalmazottaknak.