Saját pályáján versenyez a MÁV-Start

Nem fél a MÁV-Start a cseh RegioJet konkurenciájától a Budapest—Bécs vasútvonalon — közölte a Magyar Nemzet megkeresésére a nemzeti vasúttársaság. Bár még nem ismerjük a versenytársak jegyárait, ám a cseh magánvasút azt ígéri, hogy buszjegyszintű árakon utazhatunk a Prága és Budapest között közlekedő vonatokon.

2019. 08. 10. 12:28
Az állami vasúttársaság magabiztosan várja a versenytárs megjelenését. Az osztrák vasúttársasággal partnerségben minőségi járművekkel járják a Budapest–Bécs távot Fotó: MTI/Jászai Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő nyáron megjelenik hazánkban az első olyan személyszállító magánvasút, amely nem működik együtt egyik hazai állami vasútvállalattal sem. A RegioJet ráadásul a Budapest–Bécs viszonylaton teremt versenyt a MÁV-Starttal szemben, amely az ÖBB partnereként jó minőségű járművekkel, a pálya által megengedett leggyorsabb, helyenként óránként 160 kilométeres sebességgel kínálja szolgáltatását.

Csakhogy a RegioJet számos térségbeli állami vasút árai alá kínált a jegyeivel, miközben fedélzeti szolgáltatása kifejezetten igényes. Hogy viszonyul a hazai államvasút a kihívó megjelenéséhez? – kérdeztük a MÁV-Starttól.

Az állami vasúttársaság magabiztosan várja a versenytárs megjelenését. Az osztrák vasúttársasággal partnerségben minőségi járművekkel járják a Budapest–Bécs távot
Fotó: MTI/Jászai Csaba

A cég szerint a MÁV 150 éves múltjával nyitott bármilyen versenyre. A nemzetközi közforgalmú, menetrend szerinti vasúti személyszállítási piac szabadon elérhető bármely vasúti társaság számára, amely a vonatkozó hatósági és egyéb feltételeknek megfelel és rendelkezik a szükséges engedélyekkel. Jelenleg Magyarországot érintő közforgalmú nemzetközi vonatokat a MÁV személyszállító leányvállalata, a MÁV-Start mellett csak a GYSEV közlekedtet, a vonatok útvonalán érintett osztrák, német, cseh vagy román állami vasúttársaságokkal kölcsönös együttműködésben.

Az infrastruktúrához való hozzáférés elbírálása egy, a MÁV-tól és minden más vasúttársaságtól szervezetileg független állami szerv, a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) hatáskörébe tartozik 2005 óta.

A belföldi vasúti személyszállítási piac nyitása 2023 előtt nincs napirenden – emlékeztetett a MÁV-Start, ugyanakkor nem titok, hogy a magyar kormányzatnak módjában áll a 2023-as határidőt egy alkalommal tíz évvel meghosszabbítani. Ez azonban azt jelenti, hogy míg a közszolgáltatásban nem kell versenyeznie az államvasútnak, állami támogatás nélkül, tisztán piaci alapon, nemzetközi viszonylatban működhetnek magánvasúti szerelvények. Az árufuvarozásban pedig a piac 2007 óta liberalizált.

A jövő nyáron beinduló RegioJet járatok közvetlenül a Budapest–Bécs vonalon lévő szolgáltatásnak teremtenek alternatívát. A MÁV-Start és az osztrák állami vasút, az ÖBB szerződés keretében tíz éve napi 14 railjetet közlekedtet Budapest és Bécs között, és a jártatok utasai ezután Münchenbe, Innsbruckba, illetve Zürichbe juthatnak el – emlékeztetett a MÁV-Start.

Ezek a modern, magas színvonalú, légkondicionált, másodosztály mellett első osztályú és prémium résszel, valamint bisztróval is felszerelt járatok Tatabányán, Győrben, Mosonmagyaróváron és Hegyeshalomban is megállnak, így a belföldi mellett nemzetközi összeköttetést is nyújtanak az ezen városok térségében élőknek. A jármű- és pályafejlesztéseknek köszönhetően az elmúlt években folyamatosan nő a vasúton utazók száma a MÁV-Start belföldi és a nemzetközi járatain, például Ausztria és Magyarország között az első fél évben 7 százalékkal többen utaztak, mint tavaly – közölte a magyar vasútvállalat.

A várható verseny nyilvánvalóan a jegyek árában is megmutatkozik majd. Még nem hoztak nyilvánosságra konkrét árakat, de a RegioJet közleménye szerint azok buszjegyszintűek lesznek. A magyar és az osztrák főváros között óránként több autóbuszjárat indul, a FlixBus és a RegioJet is kínál székeket kilenc euró körüli árakon. A railjeten egy irányban a legolcsóbb tikett 13 euró, azonban ez korlátozott számban elérhető ajánlat, a normál ár 40 euró, a retúr 65. Ezekkel az árakkal kell versenyeznie a RegioJetnek.

A legnagyobb magánkézben lévő cseh vasúti társaság az első fél évben 3,1 millió utast szállított, ami éves szinten 12 százalékos növekedés. A növekvő utaslétszámra való tekintettel a cég új szerelvényeket vásárol, erre a célra 921 millió koronát szerzett értékpapírok kibocsátásából.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.