Jövő nyáron megjelenik hazánkban az első olyan személyszállító magánvasút, amely nem működik együtt egyik hazai állami vasútvállalattal sem. A RegioJet ráadásul a Budapest–Bécs viszonylaton teremt versenyt a MÁV-Starttal szemben, amely az ÖBB partnereként jó minőségű járművekkel, a pálya által megengedett leggyorsabb, helyenként óránként 160 kilométeres sebességgel kínálja szolgáltatását.
Csakhogy a RegioJet számos térségbeli állami vasút árai alá kínált a jegyeivel, miközben fedélzeti szolgáltatása kifejezetten igényes. Hogy viszonyul a hazai államvasút a kihívó megjelenéséhez? – kérdeztük a MÁV-Starttól.

Fotó: MTI/Jászai Csaba
A cég szerint a MÁV 150 éves múltjával nyitott bármilyen versenyre. A nemzetközi közforgalmú, menetrend szerinti vasúti személyszállítási piac szabadon elérhető bármely vasúti társaság számára, amely a vonatkozó hatósági és egyéb feltételeknek megfelel és rendelkezik a szükséges engedélyekkel. Jelenleg Magyarországot érintő közforgalmú nemzetközi vonatokat a MÁV személyszállító leányvállalata, a MÁV-Start mellett csak a GYSEV közlekedtet, a vonatok útvonalán érintett osztrák, német, cseh vagy román állami vasúttársaságokkal kölcsönös együttműködésben.
Az infrastruktúrához való hozzáférés elbírálása egy, a MÁV-tól és minden más vasúttársaságtól szervezetileg független állami szerv, a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. (VPE) hatáskörébe tartozik 2005 óta.
A belföldi vasúti személyszállítási piac nyitása 2023 előtt nincs napirenden – emlékeztetett a MÁV-Start, ugyanakkor nem titok, hogy a magyar kormányzatnak módjában áll a 2023-as határidőt egy alkalommal tíz évvel meghosszabbítani. Ez azonban azt jelenti, hogy míg a közszolgáltatásban nem kell versenyeznie az államvasútnak, állami támogatás nélkül, tisztán piaci alapon, nemzetközi viszonylatban működhetnek magánvasúti szerelvények. Az árufuvarozásban pedig a piac 2007 óta liberalizált.
A jövő nyáron beinduló RegioJet járatok közvetlenül a Budapest–Bécs vonalon lévő szolgáltatásnak teremtenek alternatívát. A MÁV-Start és az osztrák állami vasút, az ÖBB szerződés keretében tíz éve napi 14 railjetet közlekedtet Budapest és Bécs között, és a jártatok utasai ezután Münchenbe, Innsbruckba, illetve Zürichbe juthatnak el – emlékeztetett a MÁV-Start.