Testkamerával a bliccelők ellen

Holnaptól a legforgalmasabb főváros környéki vasútvonalakon több mint száz jegyellenőr visel majd testkamerát. A tesztidőszak tapasztalatai szerint az eszköz jelentős visszatartó erőt képvisel: a rendszeresen jegy nélkül utazók, vagyis az elszánt bliccelők vagy jegyet vesznek, vagy elállnak az utazástól. A kamerák jó minőségű képet készítenek, a felvételeket az adatvédelmi szabályoknak megfelelően két hét után megsemmisítik.

2019. 08. 31. 8:34
Nagyobb biztonságban. A bántalmazásokat igyekeznek elkerülni a technikai újítással, ami a vasúttársaság veszteségét is csökkenti a jegy nélküli utazás visszaszorításával Fotó: MTI/Kovács Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kalauzokat ért támadások száma jelentősen megnövekedett az utóbbi években. Míg 2017-ben 87, tavaly már 123 esetben, míg idén augusztus végéig 48 esetben érte támadás a MÁV-Start alkalmazottait, amiből 32 tettlegességig fajult (ütés, lökés, karmolás, rúgás), egy eset pedig nyolc napon túli sérüléssel járt. Gyakran leköpték őket vagy kiabáltak velük. Előfordult az is, hogy késsel fenyegették, illetve a szabad mozgásukban akadályozták őket. Az elkövetők jelentős többsége, több mint háromnegyede menetjegy nélkül, érvénytelen vagy átruházott jeggyel akart utazni. A leginkább érintett vonalak a nagy utasforgalmat bonyolító budapesti elővárosi járatok, a bántalmazások csaknem hetven százaléka az ott közlekedő vonatokon történt. Ezen belül is a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon fordult elő a legtöbb támadás.

A helyzet gyökeres javulását várják a MÁV-Start vezetői és maguk a jegyvizsgálók is, hiszen szeptember 1-jétől a meglévők mellé 103 testkamerát kapnak a jegyellenőrök. Az eszköz bevezetését tesztidőszak előzte meg, tavasz óta több, Mátészalkát érintő vonalon használnak a kalauzok rendszeresen hasonló eszközöket. A Debrecen–Mátészalka vonalon dolgozó Czine László jegyvizsgáló lapunknak korábban elmondta, hogy a testkamera felhelyezése óta rendkívül pozitív tapasztalatai vannak. A bliccelők zöme ma már jegyet vált vagy eltűnt a vonatról, és akik eddig agresszívan viselkedtek, az utóbbi időben normális hangnemet ütnek meg.

Nagyobb biztonságban. A bántalmazásokat igyekeznek elkerülni a technikai újítással, ami a vasúttársaság veszteségét is csökkenti a jegy nélküli utazás visszaszorításával
Fotó: MTI/Kovács Tamás

A vasúttársaság a testkamerák mellett figyelemfelhívó kampánnyal, illetve a Készenléti Rendőrség és a biztonsági személyzet segítségét is igénybe véve lép fel a jegyvizsgálók elleni támadásokkal szemben. A vasúttársaság 25 jegyvizsgálója három gyártó összesen 26 eszközét tesztelte 2017 óta. A jelenlegi beszerzési eljárásban öt pályázó terméke közül esett a választás a Dahua MPT210-4X típusú eszközre, ami a bűnüldözésben is használatos, a fokozott igénybevételt is jól tűrő testkamera, és akár nyolc órai üzemre is képes.

Ezalatt folyamatos felvételt tud készíteni, akár éjszakai körülmények között is, amiből legalább 13 órányit képes tárolni, valamint károsodás nélkül kibírja azt is, ha két méter magasról leejtik. A full HD minőségű felvétel készítését a felhasználó bármikor elindíthatja és leállíthatja a készülék egyetlen gombjának megnyomásával. A kamera a gombnyomást megelőző húsz másodperc videóanyagát is rögzíti, és öt megapixeles fotó készítésére is alkalmas. A mobil kamera az adatokat kódolt formában, jelszóval védetten tárolja, így nincs lehetőség hozzáférni azokhoz az eszközön.

A vasúttársaság minden területi igazgatóságán telepítenek legalább egy gyűjtőállomást. A legtöbb kamerát a ceglédi, a váci és az esztergomi vonalakon használják majd. A készülékekhez tartozó gyűjtőállomások a munkavállaló azonosítására, a rögzített adatok letöltésére, az eszközök ellenőrzésére és az akkumulátorok feltöltésére szolgálnak. A készülék az adatokat a dokkolás után automatikusan átmenti, és azt követően törli azokat a kameráról. A dokkolóra mentett felvételeket csak és kizárólag a rendőrség tekintheti meg.

A dokkolón tárolt adatok pedig – a személyszállítási törvénynek megfelelően – a 16. napon automatikusan törlődnek. Kerékgyártó József, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója azt mondta, hogy cégük Magyarországon az elsők között kezdte meg országos lefedettségű rendszer kiépítését, amelynek költsége 49 millió forint, ami tartalmazza a teljes informatika háttérrel rendelkező 103 kamerát és a 12 telephelyre telepített dokkolókat.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.