Cselekvési tervet dolgozott ki az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) az iskolák, a tanárok és nem utolsósorban a tanulók segítése érdekében, hogy a jövőben fokozatosan emelkedhessen a mérnökpálya iránt érdeklődő fiatalok száma. Szerintük összehangoltan kell fejleszteni az intézményeket, és megismertetni a fiatalokkal a mérnöki szakmákban rejlő lehetőségeket, karrierutakat.
A kritikus hazai mérnökhiány kezelésére megoldási javaslatokat kidolgozó EJMSZ szerint mielőbb el kell érni, hogy az iskolákban valóban olyan technológiákat, gépeket és eszközöket használjanak a diákok, amelyeket a vállalatoknál is alkalmaznak.

Fotó: Kurucz Árpád
A cégeknek lehetővé kell tenni, hogy támogathassák az iskolákat, és a szakképzési járulék rendszerén keresztül aktívan hozzájárulhassanak a szakemberek kineveléséhez. A szakmai érdekképviselet szerint ugyancsak kiemelt feladat a tanárok képzésének támogatása. Ennek részeként elengedhetetlen az oktatók felkészítése a digitális technológiák készségszintű használatára, aminek köszönhetően érthetőbbé és befogadhatóbbá tehetők a gyerekeknek a műszaki és természettudományos ismeretek.
Az EJMSZ azt szorgalmazza, hogy regio-nális alapon az iskolákban alakuljanak meg duális, kooperatív képzési központok. Ezekben a vállalatok és az oktatási intézmények szakemberei dolgozhatnának együtt azon, hogy továbbképzések, felkészítők révén több diák kapjon releváns szakismereteket és jövőképet, s kapcsolat alakulhasson ki a leendő munkavállalók és munkaadók között.
Az érdekképviselet olyan programokat szorgalmaz, amelyek segítenek a fiataloknak jobban megérteni és megismerni a műszaki pályákban rejlő lehetőségeket. Ennek jegyében az EJMSZ tagvállalatai által delegált, kezdő mérnökökből álló csapat szep-tembertől országszerte pályaorientációs előadásokat tart az iskolákban, saját példájukon keresztül felhívva a figyelmet, miért érdemes mérnöknek tanulni.
Az EJMSZ közleményében megjegyezte, hazánkban ma több mint hatezer mérnök hiányzik, és egyelőre nem látszik, hogyan lehetne őket pótolni. A felvételt nyert hallgatók 29 százaléka tanul műszaki szakokon, viszont a valós szükségletek miatt szerintük növelni kellene ezt az arányt.