Nem panaszkodhat a néző, ha lecsúszik a moziról

Jogosan szabják meg a mozik üzemeltetői, hogy az egyes előadásokra lefoglalt jegyeket legkésőbb fél órával a filmvetítés kezdete előtt át kell vennie a vásárlónak?

2019. 09. 09. 15:24
A házirend megszabja a szórakozás kereteit Fotó: MTI/Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mozilátogatóknak már ismert szabály lehet, ám a Budapesti Békéltető Testület egyik eljárásában nemrég felmerült a kérdés: jogosan szabják-e meg a mozik üzemeltetői, hogy az egyes előadásokra lefoglalt jegyeket legkésőbb fél órával a filmvetítés kezdete előtt át kell vennie a vásárlónak.

Egy békéltetők elé került tanulságos ügyben egy fogyasztó 15 ezer forintos kártérítést kért a mozi üzemeltetőjétől. Követelését arra alapozta, hogy ugyan lekéste a telefonon meghatározott ülőhelyre megrendelt mozijegyek személyes átvételére szabott 30 perces határidőt, ám sérelmezte, hogy a jegyeket időközben másnak eladták, holott a pénztár előtt kígyózó sorban már jóval korábban arra várakozott, hogy átvehesse azokat. A pénztárban felajánlottak más szabad ülőhelyeket, a fogyasztónak ezek azonban már nem feleltek meg, ezért beírt a vásárlók könyvébe, kérve a 15 ezer forintos kártérítést az elmaradt program miatti bosszúság enyhítésére.

A mozi üzemeltetőjét azonban nem érte felkészületlenül a helyzet, a békéltető testület előtti eljárásban bebizonyította, hogy a vásárló követelése nem jogos. A fogyasztóvédők arra figyelmeztetik a mozilátogatókat, hogy érdemes figyelembe venni: a mozit működtető egységek jellemzően saját házirenddel rendelkeznek, ebben lefektetik az előre lefoglalt jegyek átvételének szabályait, amit minden látogatónak be kell tartania. A házirend ráadásul a jegy megrendelője, illetve megvásárlója és az üzemeltető között létrejövő szerződés része. Az említett ügyben is elsősorban erre hivatkozott a cég: az internetes oldalukon is megtalálható házirendtől egyetlen esetben sem térhetnek el.

A házirend megszabja a szórakozás kereteit
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy ha több lehetőség van a jegy megvásárlására, akkor a fogyasztó nem hivatkozhat arra, hogy a sorban állás miatt csúszott le a jegyről. A legtöbb moziban a pénztárak mellett jegykiadó automata is van, ahonnan át lehet venni a lefoglalt tikettet is, de a pórul járt mozizó úgy is elkerülhette volna az időkényszert, ha az internetes felületen veszi meg a jegyet a mozi előterében várakozva, mivel azok az átvételi határidő lejártával automatikusan felszabadulnak, és megvehetővé válnak online is. A legtöbb moziban ráadásul a nézők már okostelefonon is bemutathatják a személyzetnek a belépésre jogosító digitális jegyet, elkerülve így a sorban állást.

A békéltető testület eljáró tanácsa elutasította a kártérítési igényt. Elmondták: ha végül mégis sérelem éri a fogyasztót a moziszolgáltatás igénybevételekor, alapszabály, hogy neki van bizonyítási kötelezettsége. Így nem elég csupán írásban felemlítenie a sérelmeket, hanem azt például okiratokkal vagy más hiteles dokumentumokkal is bizonyítani kell. Nemcsak azt kell tudni igazolni, hogy az üzemeltető hibájából érte kár a mozilátogatót, hanem azt is, pontosan mekkora összegű kára keletkezett, amiért cserébe jogorvoslatot kérhet.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.