A Győr–Hegyeshalom vasútvonalon állt forgalomba az első nagyjavításon átesett Talent motorvonat – jelentette be a MÁV-Start. A cég által üzemeltetett tíz Bombardier Talent szervizelésére a magyar vasúttársaság, a MÁV Vagon és az ÖBB idén tavasszal két évre szóló szerződést kötött, hogy a szerelvények nagyjavítása, konstrukciós hibáinak megszüntetése, valamint gazdaságos és hatékony fenntartása mielőbb rendeződjön. Jövő év végére fejeződhet be a flotta teljes megújítása, s a MÁV-Startnál abban bíznak, hogy utána már a jelenleginél sokkal megbízhatóbban közlekedhetnek a járművek.
Magyarország uniós csatlakozása, illetve az első komolyabb kohéziós források rendelkezésre állása után a magyar vasúttársaság 2005-ben pályázatot hirdetett korszerű villamos motorvonatok beszerzésére. Bár a versenybe minden fontos multinacionális gyártó benevezett, a végére csak két ajánlat maradt.
Az egyik a kanadai Bombardier-é, amely németországi gyárában készítette volna a járműveket, amely több száz hasonló motorvonatot értékesített már Ausztriában, és amely részben tulajdonolta a Dunakeszi Járműjavítót. Versenytársa a nálunk jórészt ismeretlen svájci családi cég, a Stadler terméke volt.
Az esélyesnek mindenképpen a kanadai gyártó számított, de meglepetésre a MÁV az olcsóbb FLIRT-öket választotta. Méghozzá egymás után háromszor, mert a Bombardier minden alkalommal megtámadta a döntést. Végül az a kompromisszum születhetett a színfalak mögött, hogy szállítsa és szervizelje a Stadler az első 30+30 szerelvényét, a Bombardier pedig eladhat tíz, mind a magyar, mind az osztrák villamosított vonalakon működni képes Talent motorvonatot.

Fotó: MTI/Balaton József
A magyar kormány – miniszterelnök: Gyurcsány Ferenc, közlekedési miniszter: Kóka János – úgynevezett egyedi döntéssel, mint alkalmi vételt, pályázat nélkül szerezte be a motorvonatokat. Az alkalmat az szolgáltatta, hogy a Bombardier-nek volt négy szerelvénye, amelyet már legyártott, de amelyet az eredeti megrendelő, az osztrák állami vasút (ÖBB) nem vett át minőségi kifogások miatt.