Egy elhibázott járműbeszerzés

Elkészült a nagyjavítása az első Talent motorvonatnak abból a tízből, amelyet a MÁV 2006-ban az akkori szocialista kormány hibás döntése nyomán vásárolt, és amely járművek az elmúlt csaknem másfél évtizedben megbízhatatlanul teljesítettek. Az ugyanakkor vásárolt FLIRT motorvonatok ezzel szemben a MÁV-Start sikertörténetét jelentik, a részben magyar gyártású szerelvények rendelkezésre állása a 94 százalékot is meghaladja.

2019. 10. 15. 15:24
Lezárult egy fejezet a Bombardier életében Fotó: MTI/Balaton József
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Győr–Hegyeshalom vasútvonalon állt forgalomba az első nagyjavításon átesett Talent motorvonat – jelentette be a MÁV-Start. A cég által üzemeltetett tíz Bombardier Talent szervizelésére a magyar vasúttársaság, a MÁV Vagon és az ÖBB idén tavasszal két évre szóló szerződést kötött, hogy a szerelvények nagyjavítása, konstrukciós hibáinak megszüntetése, valamint gazdaságos és hatékony fenntartása mielőbb rendeződjön. Jövő év végére fejeződhet be a flotta teljes megújítása, s a MÁV-Startnál abban bíznak, hogy utána már a jelenleginél sokkal megbízhatóbban közlekedhetnek a járművek.

Magyarország uniós csatlakozása, illetve az első komolyabb kohéziós források rendelkezésre állása után a magyar vasúttársaság 2005-ben pályázatot hirdetett korszerű villamos motorvonatok beszerzésére. Bár a versenybe minden fontos multinacionális gyártó benevezett, a végére csak két ajánlat maradt.

Az egyik a kanadai Bombardier-é, amely németországi gyárában készítette volna a járműveket, amely több száz hasonló motorvonatot értékesített már Ausztriában, és amely részben tulajdonolta a Dunakeszi Járműjavítót. Versenytársa a nálunk jórészt ismeretlen svájci családi cég, a Stadler terméke volt.

Az esélyesnek mindenképpen a kanadai gyártó számított, de meglepetésre a MÁV az olcsóbb FLIRT-öket választotta. Méghozzá egymás után háromszor, mert a Bombardier minden alkalommal megtámadta a döntést. Végül az a kompromisszum születhetett a színfalak mögött, hogy szállítsa és szervizelje a Stadler az első 30+30 szerelvényét, a Bombardier pedig eladhat tíz, mind a magyar, mind az osztrák villamosított vonalakon működni képes Talent motorvonatot.

A Bombardier szerelvényeit a Dunakeszi Járműjavítóban helyezték forgalomba
Fotó: MTI/Balaton József

A magyar kormány – miniszterelnök: Gyurcsány Ferenc, közlekedési miniszter: Kóka János – úgynevezett egyedi döntéssel, mint alkalmi vételt, pályázat nélkül szerezte be a motorvonatokat. Az alkalmat az szolgáltatta, hogy a Bombardier-nek volt négy szerelvénye, amelyet már legyártott, de amelyet az eredeti megrendelő, az osztrák állami vasút (ÖBB) nem vett át minőségi kifogások miatt.

Ami nem jó a sógoroknak, az még nagyon jó lehet nekünk – gondolhatták a döntéshozók. Nem lett jó. A Talentek futóműve: kerékpárjai, forgóváza, fékberendezése, hajtása nem bírta a síkvidéki igénybevételt, bár eredetileg a hegyes-völgyes Ausztriában kellett volna futniuk. A vonatok sokkal sűrűbben igényelték a szervizt és igen költséges javításokat kellett rajtuk végezni, amit a karbantartást végző hazai Bombardier cég – a dunakeszi telephelyen tulajdonostárs MÁV-nak – nem volt hajlandó garanciális feltételekkel elvégezni. A vasúttársaság és a járműgyártó kölcsönösen egymást hibáztatta, és a MÁV ma is pereskedik az őt, jobban mondva az adófizetőket ért kár miatt.

Talán még ennél is nagyobb baj, hogy a gyakori javítás miatt a motorvonatok nem álltak a magyar vasúttársaság rendelkezésére a Budapest–Bécs vonalon. Mint ismert, jelenleg az utasok az ÖBB és a MÁV-Start közös vállalkozásában közlekedő RailJet vonatokat vehetik igénybe Budapest és Bécs között, ám ezek a járatok osztrák járműveket használnak. A Talenteket a Győr–Bécs eurorégiós forgalomban használja a magyar vasút, azonban ennek a teljesítése is bizonytalan, amíg a tíz szerelvényből egy időben jó, ha három-négy munkára fogható. Hogy ez milyen nagy probléma, mutatja az ugyanakkor, 2006-ban beszerzett Stadler FLIRT motorvonat magyarországi karrierje.

Az első hatvan szerelvény után a MÁV-Start újabb rendeléseket adott le, és ma már 123 FLIRT fut a hazai síneken, mind az utazóközönség, mind az üzemeltető megelégedésére. A FLIRT-ök kényelmesek, világosak, tiszták, nagyon jól gyorsulnak, a MÁV-Start pedig élvezheti a 94 százalékos rendelkezésre állás és a hatékony villamos hajtásból eredő költségmegtakarítás előnyeit.

A Talentek több mint egy évtizede húzódó válságán igyekszik most úrrá lenni a vasúttársaság, amikor az ÖBB segítségét veszi igénybe, amelynek komoly szakmai tapasztalata van a típus üzemeltetésében. A motorvonatokon úgynevezett R2 jelű nagyjavítást hajtanak végre, amely kiterjed többek között a forgóváz egységeire, a fékrendszerre, a vezetőállásra és az utastérre. Az utastérben a lengő tolóajtók, a lépcsők, a vécéberendezés, a klímaberendezések és az ülések újulnak meg. A felújítások során – az elsőt kivéve – a jelenlegi MÁV-Start arculatának megfelelő megjelenéssel látják el ezeket a járműveket, így a külső fényezése, a külső feliratok módosítása is megtörténik, az elkészített színtervek alapján. A munkák eredményeként a Talentek Győr–Hegyeshalom–Bécs között megújult belsővel és tetszetős külsővel állhatnak az utasok szolgálatába.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.