Űrrészvény landolt a tőzsdén

Bevezették a Virgin Galactic részvényét a New York-i tőzsdére, ezzel az első olyan cég mérettetik meg a ­piacon, amelynek célja a hosszú ideig stagnáló űrhajózás továbbfejlesztése.

Fellegi Tamás Péter
2019. 11. 04. 13:39
Sir Richard Branson rings bell on floor of New York Stock Exchange as Virgin Galactic (SPCE) begins public trading in New York
Richard Branson jelenlétében kezdődött a kereskedés a Virgin Galactic papírjaival a New York-i parketten Fotó: Brendan McDermid Forrás: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevezették a Virgin Galactic részvényét a New York-i tőzsdére, ezzel az első olyan cég mérettetik meg a ­piacon, amelynek célja a hosszú ideig stagnáló űrhajózás továbbfejlesztése.

A hidegháború idején a Szovjetunió és az Amerikai Egyesült Államok versengett állami szinten azért, hogy ki indít előbb járművet a világűrbe, majd ki küld embert oda, és végül ki éri el előbb a Holdat. A verseny a Szovjetunió felbomlásával befejeződött, az űrutazás fejlődése is megállt, az utóbbi években azonban már magánvállalkozók fejlesztik tovább az iparágat.

Egyikük Richard Branson, a Virgin cégbirodalom létrehozója, melynek része az űrhajózással foglalkozó Virgin Galactic is, ennek részvényei kerültek most a tőzsdére. Az első napok kereskedése árfolyamcsökkenést hozott, de ez nem is meglepő, hisz a cég fejlesztései még kísérleti szakaszban vannak. A bizonyítás az lesz, ha az első utas sikeresen végrehajtja az űrugrást, egy olyan utazást, amely rövid ideig tart, és csak a világűr alsó részét érinti, viszont nem kell hozzá felkészült űrhajósnak lenni, szinte bárki utazhat. Az első utasok olyan gazdag emberek lesznek, akik előre befizették a negyedmillió dolláros (75 millió forintos) árat a 90 perces utazásért, ebből a cég már 80 millió dollárt gyűjtött össze. Az első utazás a tervek szerint már jövőre megvalósulhat, bár eddig többször el kellett halasztani a tervezett indulást.

Richard Branson jelenlétében kezdődött a kereskedés a Virgin Galactic papírjaival a New York-i parketten
Fotó: Reuters

A versenyben jóval előrébb tart Elon Musk, az elektromos autókat gyártó Tesla tulajdonosának űrcége, a Space X: már több tucatszor visszatértek és függőlegesen leszálltak az általa fellőtt meghajtórakéták, így egy hajtóművel a továbbiakban több járművet útjára lehet bocsátani. A cég tervei nem szerények: 2022-ben már a Holdra szeretnének űrjárművet indítani, mégpedig akkorát, amekkorában akár száz utas is elfér, majd visszatér a Földre. Az első, ember nélküli kísérleti utak után 2023-ban utazna ember is. Ezt követné a Marsra vagy más bolygóra utazás, ez azonban a gyakorlatban távolinak látszik.

A Space X egyelőre nem tervezi a tőzsdei jelenlétet, ahogy Jeff Bezos Amazon-főnök cége, a Blue ­Origin sem, viszont a Holdra való eljutás náluk is közeli tervként szerepel.

Természetesen felmerül a kérdés, hogy érdemes-e űrrészvénybe fektetni. A tapasztalatok szerint az új iparágak, amikor már gyorsan fejlődnek, bőségesen megjutalmazzák a részvényeseket, de előre mindig nehéz meghatározni, ki lesz a sikeres, és mikor. Így természetesen nem elhanyagolható a kockázat, mindazonáltal kisebb összeget érdemes lehet befektetni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.