Kevesebb idő jutott az idén az ünnepi beszerzésekre

Meglepő módon kisebb összeget költenek idén a karácsonyi ajándékokra az amerikai polgárok, a magyarok viszont növelték ünnepi kiadásaikat az előző évhez képest – állapította meg a Deloitte. Az OTP pedig felmérte: itthon annyira fontos az ajándékozás a lakosságnak, hogy legtöbben az esetleges pénzügyi nehézségeik ellenére is megoldják azt.

2019. 12. 20. 13:36
A magyar vásárlók költései idén megemelkedtek az elmúlt évekhez képest Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ajándékbeszerzések, az ünnepi készülődés időszakának lassan vége, ennek kapcsán friss piaci felmérések mutatják az aktuális fogyasztói trendeket. Érdekesség például, hogy idén kevesebbet költöttek az amerikaiak a karácsonyi ajándékozásra, míg itthon tovább nőtt ez a kiadás tavalyhoz képest, ami összefügg azzal, hogy Magyarországon továbbra is látványosan bővül az internetes piac – erre mutat rá az amerikai Deloitte friss felmérése. Ebből kiderül: mivel a hálaadásnapi amerikai ünnephez igazodó fekete péntek kampányát világszerte későn, november utolsó napjaiban rendezték meg, ezért később kezdődött a karácsonyi vásárlási roham is az Egyesült Államokban, ahol a polgárok – szokásukhoz híven – megvárták az akciókat, és csak ezt követően láttak neki a meglepetések beszerzésének.

A Deloitte összegszerűen is meghatározta az amerikaiak költéseit, a végösszegben pedig főként az okozta a csökkenést, hogy rövidebb ideig tart a karácsonyi beszerzési időszak, és voltak olyanok is, akik szándékosan spóroltak tavalyhoz képest – idén minden ötödik amerikai vásárlóra volt ez igaz. A mérsékeltebb költés, illetve a tudatosság a kiszállítási költségek megtakarításában is tetten érhető, mivel az amerikai fogyasztók inkább megvárják a néhány napos kiszállítási időt, ha ingyenes a szolgáltatás, de az is gyakori, hogy személyesen elmennek a boltba, ahol megrendelték a terméket. Az USA-ban fejenként átlagosan 1496 dollárt, azaz nagyjából 440 ezer forintot adtak ki karácsonyra, ez körülbelül 12 ezer forinttal alacsonyabb a tavalyi évhez képest.

A magyar vásárlók költései viszont emelkedtek 2019-ben, amikor a tavalyi 41 ezer forinthoz képest átlagosan mintegy 48 ezer forintot tesz ki az ünnepi ajándékbeszerzés. A Deloitte megállapítja: az Egyesült Államokban várhatóan az idei karácsonyi időszakban 144-149 milliárd dollárt ér el a lakosság kiadása, ami nagyságrendileg megegyezik a magyarországi éves hazai össz­termék (GDP) összegével.

A magyar vásárlók költései idén megemelkedtek az elmúlt évekhez képest
Fotó: Bach Máté

Magyarországon a legnépszerűbb ajándék évek óta a ruházati cikk, a szépségápolási termék és a játék. Az Egyesült Államokban is hasonló sorrendet mutat az ajándékok népszerűsége, azzal a különbséggel, hogy a vásárlási utalványok a dobogó második helyén szerepelnek, megelőzve a kozmetikumokat. Az élményajándékok, mint a wellness hétvége, az utazás, a koncertjegy is hasonló népszerűségnek örvendenek mindkét országban, hiszen a szórakozás és kikapcsolódás is fontos szempont az ünnepi időszakban.

A magyaroknak ráadásul annyira fontos az ajándék, hogy közel kétharmaduk váratlan pénzügyi nehézség esetén is vásárolna karácsonyra meglepetést a szeretteinek, és hasonló arányban okozna problémát a szülinapi vagy névnapi meglepetésről való lemondás is – ezt az OTP Bank Öngondoskodási index felmérése állapította meg. Megvizsgálták a túlfogyasztás jelenségeit is, ami a nőkre és a férfiakra egyaránt jellemző, akárcsak az impulzusvásárlás. A nők inkább ruhára és szépségápolási termékekre, a férfiak autóra, motorra vagy ezekhez kapcsolódó kiegészítőkre, szolgáltatásokra és szerencsejátékra költenek saját bevallásuk szerint többet, mint kellene.

Rekord a zálogházban

Különleges vételt regisztráltak a BÁV karácsonyi aukcióján, erről tájékoztatott a zálogház. Egy vásárló karácsonyi ajándékként 24 millió forintos eladási áron egy húszkarátnyi briliánssal ékített platina nyakéket vett meg, amit a cég történetének legértékesebb ékszerkollekciójaként tartottak számon, és a kikiáltási ára hatmillió forint volt. Közölték: nagy összegekért vásároltak art deco ékszereket, kortárs festményeket, szobrokat, műtárgyakat – például egy ritka herendi tányért 900 ezer forintért adtak el.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.