Az ajándékbeszerzések, az ünnepi készülődés időszakának lassan vége, ennek kapcsán friss piaci felmérések mutatják az aktuális fogyasztói trendeket. Érdekesség például, hogy idén kevesebbet költöttek az amerikaiak a karácsonyi ajándékozásra, míg itthon tovább nőtt ez a kiadás tavalyhoz képest, ami összefügg azzal, hogy Magyarországon továbbra is látványosan bővül az internetes piac – erre mutat rá az amerikai Deloitte friss felmérése. Ebből kiderül: mivel a hálaadásnapi amerikai ünnephez igazodó fekete péntek kampányát világszerte későn, november utolsó napjaiban rendezték meg, ezért később kezdődött a karácsonyi vásárlási roham is az Egyesült Államokban, ahol a polgárok – szokásukhoz híven – megvárták az akciókat, és csak ezt követően láttak neki a meglepetések beszerzésének.
A Deloitte összegszerűen is meghatározta az amerikaiak költéseit, a végösszegben pedig főként az okozta a csökkenést, hogy rövidebb ideig tart a karácsonyi beszerzési időszak, és voltak olyanok is, akik szándékosan spóroltak tavalyhoz képest – idén minden ötödik amerikai vásárlóra volt ez igaz. A mérsékeltebb költés, illetve a tudatosság a kiszállítási költségek megtakarításában is tetten érhető, mivel az amerikai fogyasztók inkább megvárják a néhány napos kiszállítási időt, ha ingyenes a szolgáltatás, de az is gyakori, hogy személyesen elmennek a boltba, ahol megrendelték a terméket. Az USA-ban fejenként átlagosan 1496 dollárt, azaz nagyjából 440 ezer forintot adtak ki karácsonyra, ez körülbelül 12 ezer forinttal alacsonyabb a tavalyi évhez képest.
A magyar vásárlók költései viszont emelkedtek 2019-ben, amikor a tavalyi 41 ezer forinthoz képest átlagosan mintegy 48 ezer forintot tesz ki az ünnepi ajándékbeszerzés. A Deloitte megállapítja: az Egyesült Államokban várhatóan az idei karácsonyi időszakban 144-149 milliárd dollárt ér el a lakosság kiadása, ami nagyságrendileg megegyezik a magyarországi éves hazai össztermék (GDP) összegével.

Fotó: Bach Máté
Magyarországon a legnépszerűbb ajándék évek óta a ruházati cikk, a szépségápolási termék és a játék. Az Egyesült Államokban is hasonló sorrendet mutat az ajándékok népszerűsége, azzal a különbséggel, hogy a vásárlási utalványok a dobogó második helyén szerepelnek, megelőzve a kozmetikumokat. Az élményajándékok, mint a wellness hétvége, az utazás, a koncertjegy is hasonló népszerűségnek örvendenek mindkét országban, hiszen a szórakozás és kikapcsolódás is fontos szempont az ünnepi időszakban.