Az üzlet köteles a terméket javíttatni vagy egy ugyanolyan termékre kicserélni, végső esetben pedig visszafizetni a vételárat, ha a karácsonyra kapott ajándék hibás, sérült vagy nem működik. Vita esetén a fogyasztóvédelmi hatósághoz és a békéltető testületekhez forduljanak a vásárlók, külföldről vett termék esetén pedig az Európai Fogyasztói Központtól kérhetnek ingyenes szakmai segítséget – mondta Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár az ünnepi vásárlások következő szakasza, az ajándékok cseréje miatti újabb roham közeledtével.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakembere emlékeztetett, hogy az interneten rendelt ajándékoknál az átvételtől számított 14 napon belül a webáruház köteles a hibátlan árucikket is visszavenni, a termék kipróbálását szolgáló elállási idő alatt a fogyasztónak nem is kell indokolnia a döntését. Megesik, hogy a kapott ruhadarabnak nem jó a mérete vagy nem tetszik, könnyebb dolga van a cserére vágyó fogyasztónak, ha interneten rendelték azt, mivel ekkor is élhet az indoklás nélküli elállás jogával.
A hagyományos boltokban viszont nem írja elő jogszabály a szubjektív szempontok alapján történő visszavásárlást, de a nagy piaci versenyben egyre több kereskedő önként biztosít levásárlási vagy cserelehetőséget az év utolsó napjaiban vagy január elején.
Az innovációs tárca a karácsonyi utazások fontos körülményeire is felhívta a figyelmet, mivel a felmérések szerint a legnépszerűbb élményajándék idén az utazás, legtöbbször az egész családnak. A külföldre készülőket az ITM Európai Fogyasztói Központja korábban a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren tájékoztatta a légi utasok jogairól és fogyasztóvédelmi lehetőségeiről – jelezték a közelgő ajándékozásokkal aktuálissá váló téli utazási hullám küszöbén.

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
Schanda Tamás parlamenti államtitkár leszögezte, hogy a tárca munkatársai a magyar és a külföldi utasokat egyaránt segítik a repülőtéren, a helyszíni tájékoztatón túl pedig az interneten, a fogyasztóvédelem.kormány.hu oldalon is fogadják a bejelentéseket. Kis tájékozódással a turisták megtudhatják például, hogy mi a teendő járatkésés, járattörlés esetén vagy ha eltűnik a poggyász. – A vendégeknek jó emlékekkel kell hazatérniük Magyarországról akkor is, ha ilyen történik velük – fogalmazott az államtitkár.