A Volkswagent megelőzve a világ második legértékesebb autógyára lett a Tesla

Óriási árfolyamemelkedést produkált a Tesla részvénye az elmúlt két hónapban: a többi amerikai gyártóknál már eddig is többet érő céget már csak a Toyota előzi meg.

Fellegi Tamás Péter
2020. 01. 24. 15:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ennyit amerikai gyártó még nem ért

A kizárólag elektromos autókat gyártó Tesla részvényének árfolyama három hónap alatt a duplájára emelkedett, és ezzel a cég összértéke szerdán átlépte a 100 milliárd dolláros értéket. Ennyit amerikai autógyár még sosem ért, pedig a hagyományos gyártók akár évi 5-6 millió darab járművet is eladnak, míg a Teslánál egyelőre félmillió körüli ez a szám.

A cég egymás után hagyta le a világ legnagyobbjait: a Hondát, a BMW-t, a General Motorst és a Daimlert, majd végül a Volkswagent is, már csak a Toyota nagyobb nála, bár az nem kevéssel: 233 milliárd dollárt ér a cég.

Az értékesítési számok még össze sem mérhetők

Mindez sok befektetőt meglep, hisz a Tesla épphogy csak elkezdett profitot termelni, tizedannyi autó gyártásával, mint riválisai. Csakhogy több meglepetést is okozott a tavalyi év utolsó részében: rekordgyorsasággal építette meg kínai gyárát, amely gyorsan felfuttathatja termelését nagyjából félmilliósra, emellett a cég bejelentette, hogy Berlin mellett épít egy újabb óriásgyárat, reagálva az erős európai keresletre is.

Kétségtelen, hogy a cég árbevétele várhatóan csak 31 milliárd dollár lesz idén, míg a Toyotánál 276 milliárd az összeg, a Volkswagennél 283 milliárd, a Daimlernél pedig 191 milliárd, csakhogy a befektetők joggal feltételezik, hogy a kereslet ugrásszerűen nőhet a Tesla egyre inkább a széles vásárlói körnek is megfizethető újabb és újabb típusai iránt, melyek ráadásul már akkora utat is megtesznek egy töltéssel, mint a belsőégésűek. A cég pedig bizonyította, hogy gyorsan reagál: hamar üzembe tud állítani új gyárakat, miközben fejleszti a technológiát, és folyamatosan csökkenti az egy autóra jutó gyártási költséget.

A jövőt árazzák

Az optimista befektetők vélhetően arra számítanak, hogy néhány év alatt a Tesla is többmilliós gyártó lesz – addigra már jelentős profittal –, és amikor az elektromos autók ára a belsőégésűek szintjére esik, hirtelen olyan kereslet jelenik meg, amelyet sokkal inkább ki tud majd elégíteni a cég, mint a lassabban reagáló hagyományos gyártók.

A részvény árfolyama persze túl gyorsan és túl sokat emelkedett, így bármikor jöhet egy egészséges visszaesés az árban, és a piac a jövő héten kiemelt figyelemmel fogja kísérni a cég negyedéves jelentését is, ami további jelentős árfolyammozgásokat generálhat, bármely irányban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.