időjárás 4°C Miklós 2022. december 6.
logo

Húsz év után újra a Microsoft az élen

Fellegi Tamás Péter
2020.02.12. 13:34
Húsz év után újra a Microsoft az élen

Az ezredfordulón a Microsoft volt messze a legnagyobb tőzsdei cég a világon. Utána sokáig csak mérsékelten fejlődött a vállalat, így lemaradt. Az utolsó hat évben azonban ismét üstökösként tört fel, és újra az élen van: csak a nemrég bevezetett Saudi Aramco előzi meg, lehet, hogy az is csak átmenetileg.

Az Apple-t megelőzve újra a legnagyobb kapitalizációjú amerikai tőzsdei cég lett a Microsoft, a vállalat teljes értéke jelenleg 1440 milliárd dollár. Gyakorlatilag a világ legnagyobb tőzsdei cégének is tekinthetjük, mert ugyan a tavaly év végén tőzsdére került Saudi Aramco összértéke nagyjából 1700 milliárd dollár, részvényei­nek azonban egyelőre csak egy százaléka van tőzsdén.

Ami a Microsoft esetében egyedülálló: a társaság már húsz éve is elnyerte ezt a megtisztelő címet, majd hosszú időre hátrébb szorult. Most ismét a csúcson van, de egy másik üzletágnak köszönhetően, mint annak idején. Az Exxon Mobil olajipari társasággal is előfordult, hogy sok év után ismét a legnagyobb lett (az 1990-es évek eleje után 2007 és 2012 között), de ott a tevékenység nem változott, csak az olajár szárnyalása segített.

Az 1975-ben alapított Microsoft 1986-ban lépett tőzsdére, és árfolyama akkor növekedett igazán nagy mértékben, amikor megjelentette a különböző Windows-szoftvereket, és gyakorlatilag monopolhelyzetbe került velük a személyi számítógépek piacán (csak az Apple-termékeken futott más rendszer, és ez gyakorlatilag máig is így van). Az igazán nagy felfutás, így a világ legnagyobb cégévé válása 1999-ben következett, amikor egyrészt a frissen elterjedt internet megsokszorozta a számítógépek, ezáltal a szoftverek eladását, másrészt a tőzsdéken árfolyamlufi keletkezett az internetes, technológiai és telekommunikációs cégek pia­cán, és minden, ebbe a szektorba tartozó cég részvényének árfolyama irreális magasságokba emelkedett.

A visszapattanás egyik oka a felhőalapú szolgáltatások elterjedése, amiből Bill Gates cége jócskán profitál
Fotó: REUTERS/Rick Wilking

A mánia húsz éve, 2000 márciusának első napjaiban tetőzött: ekkor is a Microsoft volt a legnagyobb cég, 600 milliárd dolláros kapitalizációval. Az úgynevezett dotcom lufi azonban kidurrant, visszaesett az egész szektor, a legnagyobb cég a General Electric lett – bár 2003-ban még egyszer a Microsoft büszkélkedhetett ezzel a címmel, akkor 300 milliárd dollár alatti értékkel.

A cég ebben az időszakban nem sokat újított: továbbfejlesztette a Windowst, továbbra is monopolhelyzetben volt vele, ez azonban nem volt elég az élen maradáshoz, hisz más cégek újdonságokkal rukkoltak elő; ezek lettek a nagy növekedők, és megelőzték a stagnálókat. Ilyen volt az Apple, amely 2007-ben megalkotta a világot teljesen átformáló termékét, az okostelefont, amelyben kiemelkedő márkája, az iPhone máig egyfajta különleges helyzetet biztosít neki: óriási profittal tudja értékesíteni a terméket, a más telefonoknál meglévő verseny nem hat rá. Az Apple 2013-ban lett a világ legnagyobb cége, és azóta is csak rövid időre került elé más cég: például a Google, az Amazon vagy újra a Microsoft.

A Microsoftnak azonban az új felíveléshez újításra volt szüksége. A Windows értékesítése immár közel harminc év után is zajlik, sőt a cég a szerverek szoftverellátásában is megőrizte vezető helyét; azonban az áttörést egy másik terület, a felhőalapú szolgáltatások piaca hozta meg. Az üzletágat már 2008-ban elindították, felfutása azonban igazán 2014-ben kezdődött, amikor az addig az üzletágat vezető Satya Nadella átvette az egész cég vezetését Steve Ballmertől, aki az alapító és legendássá vált Bill Gates utódja volt a poszton. A bevételekhez ugyancsak szépen hozzátesz a Linked­In, a Microsoft többségi tulajdonában lévő közösségi médiacég.

A jelenlegi magas árfolyamhoz hozzájárul még, hogy az elmúlt hónapokban meredeken nőttek a legnagyobb internetes és technológiai cégek részvényárai. Elemzők a következő időszakra is magas növekedést várnak a Microsoft árbevételében, elsősorban még mindig a felhőalapú üzletágnak köszönhetően. Az, hogy végül még a Saudi Aramcót is sikerül-e maga mögé utasítania, leginkább attól függ, meddig tart ki az emelkedő trend a szektorban.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.