Eljött a fegyelmezett vásárlás ideje

Sorokba rendezik a vásárlókat a bejárat előtt, megszabják, hányan lehetnek egyszerre az üzletben, illetve hogy egy vevő mekkora mennyiségben juthat hozzá az egyes termékekhez. Ilyen jelenségekhez szokhatnak hozzá a vásárlók már mostanában, egyre több kereskedő ugyanis így irányítja, hogy minden betérőnek arányosan jusson a szükséges árucikkekből. Az áruházláncok forgalma azt mutatja: a hitelmoratórium bejelentése óta kissé megnyugodott a koronavírus-járvány miatt váratlan helyzetekbe került emberek kedélye.

2020. 03. 22. 16:30
Sokan tartják a távolságot egymástól és viselnek maszkot, gumikesztyűt Fotó: Éberling András
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap több áruházlánc üzletében, illetve a láncoktól független, kisebb boltban is szokatlan jelenségeket tapasztalhattak a vásárlók, amelyekre mostantól a mindennapokban is számítani kell. Boltlátogatásaink során érzékelhető volt, hogy a lehetőségekhez képest mindenütt igyekeznek nagy hangsúlyt helyezni a megelőző, védekező tevékenységekre: mostanra pél­dául már általános, hogy gumikesztyűben dolgoznak az eladók, pénztárosok, biztonsági őrök, viszont szájmaszkos kiszolgálóval ritkán lehet találkozni. Annál inkább a vásárlók körében figyelhető meg a maszkok használata, sőt a távolságtartóbb, óvatos magatartás is érzékelhető, de olyan idős vevővel is találkozunk, aki az egyik szupermarketben téli kötött kesztyűben válogatott a lisztfélék között.

Az árukínálat nagyon vegyes képet mutatott pénteken. Továbbra sem mindenütt, inkább egy-egy területen feltűnő a bizonyos termékek iránti erős kereslet, másutt dugig vannak a polcok, pultok árucikkekkel. A kevésbé frekventált helyen lévő üzletekben, ahol eddig nemigen volt nyoma a felfokozott beszerzési láznak, az elmúlt napokban üresedtek le a polcok.

Kisebb élelmiszerboltokban, gyógyszertárakban előfordul, hogy nyitva hagyják az ajtót a levegőcsere miatt, néhol félóránként fertőtlenítik az ajtó kilincsét, a kosarakat. Egyes áruházakban már egy-két napja a biztonságos távolságtartás érdekében meghatározott számú vevőt engednek csak be, a többieknek kint kell várakozniuk, amíg ürül az üzlet. Több kirakaton szerepelnek a koronavírus-fertőzéssel kapcsolatos praktikus tudnivalók, és nem szabad zokon vennie a 65 év felettinek, ha egyre több kereskedő eltanácsolja attól, hogy betérjen a forgalmas üzletbe. Ezek a jelenségek egyre inkább a mindennapok részévé válnak addig, amíg a járvány elleni védekezés tart.

Sokan tartják a távolságot egymástól és viselnek maszkot, gumikesztyűt
Fotó: Éberling András

– Összegeztük a tagjaink, vagyis az Aldi, az Auchan, a DM, a Lidl, a Metro, a Rossmann, a Penny Market, a Spar és a Tesco forgalmi jelentéseit, amelyek az elmúlt két-három nap országos értékesítésén alapultak. Ezek azt mutatják, hogy a megelőző napok nagy rohama jelentősen mérséklődött a hét végére az áruházakban. A hét utolsó napján ugyan volt némi felfutás, de a számok és a kereskedői tapasztalatok azt mutatják, hogy nyugodtabbnak mutatkozik a fogyasztói magatartás – mondta Vámos György. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára kiemelte: már most látszik, hogy a kormány adósmentő intézkedése, a szerdán bejelentett hitelfizetési moratórium óriási segítséget jelent több millió háztartásban. Az, hogy a létbiztonságukat féltők most megnyugodhattak, érzékelhető a felhalmozási láz csitulásán is.

– A vásárlók megnyugodtak, hogy megszűnt a váratlanul nyakukba szakadt létbizonytalanság. Az intézkedés hatására kialakult biztonságérzet már nem készteti őket arra, hogy raktározzanak az ínséges időkre. Mindez ráadásul a kereskedelem bizalmát is erősíti abban, hogy hosszú távon stabil marad a hazai vásárlóerő – fogalmazott Vámos György. A boltok egyes intézkedéseiről azt mondta, hogy vannak olyan kérdések, amelyekben közösen lépnek fel a cégek, ám egyéni döntéssel valóban egyre több kereskedelmi egységben tesznek racionális lépéseket. Például korlátozzák az egy vevő által elvihető árumennyiséget, aminek az az oka, hogy a kereskedők így próbálnak gondoskodni az egyenletes kiszolgálásról, vagyis hogy a kínálatból minden betérő vevőnek jusson.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.