Leállnak az autógyárak

Az autógyártók közül utolsóként a Magyar Suzuki is bejelentette, hogy hétfőtől leállítják a gépsorokat. Az üzemek alkatrészellátása a határátkelők visszaállítása miatt akadozik, közvetlen vasúti kapcsolatuk pedig csak a nagyobb cégeknek van.

2020. 03. 19. 7:31
Felülírt tervek. A cégek dolgozóik megóvása érdekében is léptek Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány terjedésének növekvő kockázata miatt, munkatársaik egészségének és biztonságának védelme érdekében a Magyar Suzuki Zrt. vezetése március 23-tól április 3-ig az esztergomi gyártás leállítása mellett döntött. A cég korábban még azt tervezte, hogy helyi operatív törzs létrehozásával óvják meg dolgozóikat, de a gazdasági veszteségek minimalizálása érdekében tovább kívántak termelni.

Mint emlékezetes, korábban a Daimler ugyancsak azt a döntést hozta, hogy két hétre megszakítja a gyártást európai telephelyeinek nagy részén. Az intézkedés a kecskeméti Mercedes-Benz-gyárat is érinti, amely legkésőbb hétfőtől, előreláthatólag két hétre megszakítja a munkát. Azok a munkavállalók, akiknek a munkaköre ezt lehetővé teszi, hétfő óta home office-ban dolgoznak. Akiknél az otthoni munkavégzés nem megoldható, szabadságot vehettek igénybe.

Az alkatrészellátásban mutatkozó bizonytalanság miatt hétfőtől leáll a termelés az Audi Hungaria Zrt. győri gyárában is. Ugyancsak a jövő hét elején függeszti fel a munkát a szentgotthárdi Opel-motorgyár. A PSA-csoporthoz tartozó üzemben addig szigorították a belépést még az áruszállító kamionok sofőrjeinek is. Az autógyártók üzemszüneteit két fő ok miatt rendelik el. Az egyik a járványügyi szempont: ezeken a munkahelyeken sok száz, de akár több ezer ember is dolgozik. A technológiai folyamatok alapvetően megkövetelik a higiéniás előírások betartását, azonban magát a termelést sok egyéb más határozza meg.

Felülírt tervek. A cégek dolgozóik megóvása érdekében is léptek
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A másik lényeges indok az ellátási lánc, vagyis az alkatrész-utánpótlás biztosítása körüli bizonytalanság. Az egy konszernhez tartozó gyárak (mint az Audi ingolstadti és győri üzeme) gyakran egymásnak szállítanak, vagyis ha az egyik leáll, a másik sem tud működni. Más esetben a gyárak a beszállítók teljesítésétől függnek. Az utóbbi évtizedekben a költségek csökkentése érdekében az üzemek minimalizálták raktárkészleteiket. Ebben a rendszerben a raktárat a kamionok raktere jelenti. Ha azonban fennakadás van a közúti szállításban, akkor akadozik az utánpótlás, és kénytelenek leállítani a termelést.

Mind az Audi, mind a Mercedes rendelkezik saját iparvágánnyal, és nagy értékű alkatrészek, kész gépkocsik szállítására szigorúan zárt járművekkel mozgatják ezeket telephelyről telephelyre. Felmerült, hogy a kieső közúti kapacitásokat pótolják kötött pályán, hiszen a személyszállítás korlátozása miatt most jobban átjárható a vasúti infrastruktúra. A lapunk által megkeresett szállítmányozási szakértő szerint rövidtávon nehéz lenne a kamionok helyettesítése, ugyanis a beszállítók többségének nincs iparvágánya. Vagyis kamion kell ahhoz is, hogy az árut vasútra rakják. Ugyanakkor a Rail Cargo Austria jelezte, hogy járatai probléma nélkül lépnek be az országba, és kapacitásait akár bővíteni is képes, ha arra igény mutatkozik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.