Valódi orvos nem reklámoz csodahatású termékeket

Manapság mindent áthat a koronavírus, sokan például keresik azt a csodaszert, amellyel megvédhetik magukat és családjukat a betegségtől.

2020. 03. 23. 18:04
The Wider Image: China's cancer patients far from home
A pirula leírása többet mond, mint a hangzatos reklám Fotó: Reuters
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem meglepő módon manapság mindent áthat a koronavírus, sokan például keresik azt a csodaszert, amellyel megvédhetik magukat és családjukat a betegségtől, míg mások éppen ezt kihasználva valótlan, a hatást eltúlzó állításokkal hirdetik a terméküket, hogy ezzel előnyre tegyenek szert. A Deloitte szakértői arra hívták fel a figyelmet, hogy gyakoriak a buktatók, amit az is mutat, hogy a hatóságok elé kerülő ügyek jelentős része éppen amiatt kezdődik, hogy a reklámozók olyan tulajdonságokat állítanak a termékükről, amiket jogszerűen nem tehetnek meg. Jobb esetben ennek hátterében a jogszabályok ismeretének hiánya áll, rosszabb esetben viszont tudatos megtévesztés.

Vényköteles gyógyszereket eleve tilos reklámozni, de vény nélkül kiadható, a társadalombiztosítási támogatásba befogadott gyógyszereket is csak olyan módon megengedett, hogy az megfeleljen a gyógyszer alkalmazási előírásának, a hatást ne túlozza el.

A pirula leírása többet mond, mint a hangzatos reklám
Fotó: Reuters

A mostani helyzetben talán még ennél is fontosabb tisztában lenni azzal, hogy az általános, közfogyasztásra szánt élelmiszerek és az étrend-kiegészítők jelölése, hirdetése nem állíthatja vagy ígérheti, hogy a termékek alkalmasak a betegség megelőzésére, gyógyítására vagy kezelésére. Ha ez előfordul, a reklámozó automatikusan megszegi a tilalmat, jogsértést követ el – állapítják meg. Felidézik, hogy a hatóságok számos alkalommal marasztaltak el olyan kommunikációkat is, amelyekben magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások népszerűsítettek a betegség megelőzésére alkalmas termékeket és szolgáltatásokat. Holott az élelmiszereket és az étrend-kiegészítőket például kifejezetten tilos orvos vagy egészségügyi szakemberek ajánlásával népszerűsíteni.

A Gazdasági Versenyhivatal is közzétette a tudnivalókat, miután nemrég vizsgálatot indított a www.shopolo.hu weboldalnál az „antiseptic”, illetve „antivirus” elnevezésű termékek reklámja miatt. A hatóság felhívta a figyelmet: legyünk óvatosak, ha magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások népszerűsítenek a vírussal szembeni hatékony fellépést vagy terméket, netán más fogyasztó véleményére hivatkoznak vagy ismert személyeket idéznek a biztos hatás igazolására. Nem szerencsés olyan ígéretnek bedőlni, amely teljesen ismeretlen módon, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígér, de még inkább gyanúra ad okot, ha valamely termék, szolgáltatás ajánlása során sürgetik a fogyasztót a döntéssel. Az is furcsa, ha a termék adatainak, a vásárlás részleteinek megismeréséhez ismeretlen oldalakra kell továbbkattintani vagy a személyes adatokat kérik el indokolatlanul. Természetesen az ár ez esetben is tipikus fegyver, a vásárlók zöme hajlamos bedőlni a túl nagy akcióknak, ami nemritkán jókora átverést jelent.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.