– Milyen állapotban érte a világjárvány a magyar gazdaságot?
– A válságok alapvető tulajdonsága, hogy nem lehet rájuk felkészülni, különösen nem egy olyanra, amilyenben most vagyunk. Ez a krízis elsősorban nem gazdasági jellegű, hanem egy egészségügyi válság, amelynek jelentős részben ma még be nem látható gazdasági kihatásai is lesznek. Magyarország viszont ma sokkal kevésbé kitett egy gazdasági-finanszírozási problémának, mint 2008-ban volt. Hét éve folyamatosan növekszik a gazdaság, tavaly öt százalék felett volt a bővülési ütem, az államháztartás hiánya a GDP két százaléka volt, az államadósság alig haladta meg a 66 százalékot, a fizetési mérleg hiánya – az utóbbi időszak romlása ellenére is – hosszú távon is fenntartható szinten van.
– Gyenge pontokat is lát?
– A válság rámutat a magyar gazdaság sérülékenységére is, amire korábban nem is gondoltunk: például hogy mennyire függünk más országoktól orvosi eszközök gyártásában, illetve hogy a nemzeti össztermék egy jelentős része az autóiparhoz köthető, amelyet a mobilitás korlátozása napok alatt lebénít. Ebből a szempontból a turisztika fejlesztésére alapozó gazdasági stratégiát is újra kell gondolni. Ám meglepően jól alkalmazkodott a gazdaság a válsághelyzethez: az értekezletek helyét átvették a konferencia- és videótelefonok, az otthoni munkavégzés általános lett, a személyes ügyintézést a digitális csatornák robbanásszerű használata váltotta fel.
– Egy korszak véget ért?
– A koronavírus-járvány miatt egy növekedési korszak, egy aranykor zárult le. Hosszabb távon azonban így is az Európai Unió átlagát meghaladó gazdasági növekedésre számítunk Magyarországon, és remélem, ezt a trendet folytatni tudjuk a járvány után is.
– Mekkora veszteségek várhatók?
– Vannak olyan ágazatok, amelyek válságállóbbak lehetnek a többinél. Biztosan nyertese lesz a krízisnek az informatikai és telekommunikációs szektor, amely megmutathatta értékeit ebben az időszakban. Ahogyan a mezőgazdaságban sem számítunk tartós visszaesésre, ha sikerül fenntartani a termelési képességet, megőrizni a munkaerőt, a szállítási kapacitásokat, és nem sérülnek a terméklánc egyes elemei. Más a helyzet a vendéglátással, a turizmussal, a szolgáltatásokkal és – akár – az irodapiaccal vagy az építőiparral is. Szinte biztosan nem térünk vissza abba a világba, ahonnan elindultunk március elején: valóban szükség lesz ennyi irodára, vagy az emberek ezentúl inkább otthonról dolgoznak majd? A válság után újra megugrik az utazási kedv, vagy csak lassan épül vissza a turisztikai kereslet? Teljesen rászokunk az új kommunikációs csatornákra vagy még mindig olyan fontos lesz a személyes találkozó?