Miközben tavaly karácsony előtt az addig is növekvő mennyiségek többszörösére bővült az eladott árumennyiség a kiskereskedelemben, és még 2020 elején is megmutatkozott az erős fogyasztás, húsvétra már túl is jutott az élelmiszerkereskedelem az idei évi csúcspontján, mégpedig a koronavírus okozta kezdeti pánikvásárlási hullámok idején.
Bizonyos tipikus, alkalomhoz kötött szezontermékek, mint például az édességek iránti kereslet alakulása a szakértők szerint feltárják a járványidőszak nyomása alatt lévő fogyasztás jellemzőit. Vis maior a készletforgást a napokban merész akciózással is ösztönző kereskedőknek, hogy idén a tervezett mennyiségnek csak nagyjából a felét elérő eladásokat a népszerű csokifigurák, édességek piacán leleplezte a kedvezőtlen válsághatás. – Habár a friss tojás kivételével más jellegzetes étel alapanyaga, így a sonka, a füstölt áru arányaiban is kisebb volumenek jelentkeztek a háztartásoknál – jelezte vasárnap az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Fegyelmezett ünnepvárás
Vámos György főtitkár a rendkívülivé változott, ünnepi előzetes időszak piaci tapasztalatait összegezve a külföldi áruházláncok megbízott szóvivőjeként lapunknak megerősítette, hogy a vis maior körülmények nyomására országos szinten kifejezetten mértéktartó volt a vásárlási lendület ezen a héten. – Mások mellett az édességpiacon is látszik, hogy a családok alkalmazkodnak az aktuális járványhelyzethez, fegyelmezetten és az intelmeket megfogadva tervezték meg ezt a húsvétot. Nem nagyon lesz vendégjárás, locsolkodás, ezúttal az országos viszonyok mentén csendesebb, tudatosabb ünnepnapok várhatók – vélekedett a főtitkár.
Mint mondta, több biztató jele van az egyes kiragadott, szemléletes értékesítési adatok alapján annak, hogy hatásos az eddigi figyelemfelhívások ereje, mert például az ünnepi fogásokhoz szükséges tipikus alapanyagok mennyiségi fogyása már eddig is azt erősítette, hogy inkább csak kisebb létszámú összejöveteleket szerveznek a magyarok húsvétkor. Felidézte, hogy a rokonlátogatások, vendégeskedések, illetve a locsolás egyik tipikus kísérő terméke évtizede óta a csokoládé, ám ezúttal a megbetegedés esélyét növelő, vagyis a húsvéthatást leginkább elnyomó fő egészségvédelmi kockázatot jelentő külső találkozásoktól a legtöbben felelősen elálltak, így sokan édességet sem vettek a vendéglátóknak.