Otthoni húsvéthoz igazodik az ünnepi fogyasztás

Nem volt meglepetés a kiskereskedelemben a húsvét előtti nyitva tartási napokban az élénkebb bolti látogatottság ellenére. A klasszikusan forgalombarát húsvéthatást ebben az évben örvényként sodorta a koronajárvány, ami ráadásul már hosszabban bénítja az eddig stabil lakossági fogyasztást. Az idei húsvét bolti számai a fiókok mélyén maradnak, ám annyi bizonyos, hogy a korábbi 50-60 milliárdos élelmiszertöbbletet ezúttal alaposan alulmúlta a rendkívüli hatásokkal agyonnyomott párnapos, kimondottan mérsékelt húsvéti felkészülés.

2020. 04. 12. 9:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben tavaly karácsony előtt az addig is növekvő mennyiségek többszörösére bővült az eladott árumennyiség a kiskereskedelemben, és még 2020 elején is megmutatkozott az erős fogyasztás, húsvétra már túl is jutott az élelmiszerkereskedelem az idei évi csúcspontján, mégpedig a koronavírus okozta kezdeti pánikvásárlási hullámok idején.

Bizonyos tipikus, alkalomhoz kötött szezontermékek, mint például az édességek iránti kereslet alakulása a szakértők szerint feltárják a járványidőszak nyomása alatt lévő fogyasztás jellemzőit. Vis maior a készletforgást a napokban merész akciózással is ösztönző kereskedőknek, hogy idén a tervezett mennyiségnek csak nagyjából a felét elérő eladásokat a népszerű csokifigurák, édességek piacán leleplezte a kedvezőtlen válsághatás. – Habár a friss tojás kivételével más jellegzetes étel alapanyaga, így a sonka, a füstölt áru arányaiban is kisebb volumenek jelentkeztek a háztartásoknál – jelezte vasárnap az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

Fegyelmezett ünnepvárás

Vámos György főtitkár a rendkívülivé változott, ünnepi előzetes időszak piaci tapasztalatait összegezve a külföldi áruházláncok megbízott szóvivőjeként lapunknak megerősítette, hogy a vis maior körülmények nyomására országos szinten kifejezetten mértéktartó volt a vásárlási lendület ezen a héten. – Mások mellett az édességpiacon is látszik, hogy a családok alkalmazkodnak az aktuális járványhelyzethez, fegyelmezetten és az intelmeket megfogadva tervezték meg ezt a húsvétot. Nem nagyon lesz vendégjárás, locsolkodás, ezúttal az országos viszonyok mentén csendesebb, tudatosabb ünnepnapok várhatók – vélekedett a főtitkár.

Mint mondta, több biztató jele van az egyes kiragadott, szemléletes értékesítési adatok alapján annak, hogy hatásos az eddigi figyelemfelhívások ereje, mert például az ünnepi fogásokhoz szükséges tipikus alapanyagok mennyiségi fogyása már eddig is azt erősítette, hogy inkább csak kisebb létszámú összejöveteleket szerveznek a magyarok húsvétkor. Felidézte, hogy a rokonlátogatások, vendégeskedések, illetve a locsolás egyik tipikus kísérő terméke évtizede óta a csokoládé, ám ezúttal a megbetegedés esélyét növelő, vagyis a húsvéthatást leginkább elnyomó fő egészségvédelmi kockázatot jelentő külső találkozásoktól a legtöbben felelősen elálltak, így sokan édességet sem vettek a vendéglátóknak.

Lemondani a kényelemről

Kitért rá, hogy máskor az év második legeredményesebb időszakát adják a húsvétot megelőző hetek, ám szinte minden látványos, tavaszhoz kapcsolódó, mozgalmas ünnepi szokást, illetve magát a locsolás hagyományát is magával rántotta a járvány, és ez, illetve a korlátozott lehetőségek, a kihagyott családi összejövetelek nem meglepő módon a boltok pénztáraiban sem hagytak mély nyomot. – A legújabb, nem teljes körűen felmért fogyasztási tendenciák azt mutatják, hogy a magyarok egyre inkább hajlandóak alkalmazkodni a hatékony védekezés érdekében elrendelt, akár a komfortzónát fenyegető változtatásokhoz, ez húsvétkor is meghatározó lett – fogalmazott a szakértő.

Már nm vonják a kölcsönöket

Megtudtuk: kevésbé kilengő, kiegyensúlyozottabb, de hullámzó lett az élelmiszerboltok látogatottsága. Veszélyhelyzeti trend kezd kialakulni: nem csak húsvétkor, hanem az időseket védő háromórás délelőtti idősáv bevezetése óta a boltokban kifejezetten erős lett a kora reggeli nyitás utáni időszak. Azonban 9 órától látványosan beszakad a kezdeti lendület, és az egyébként békeidőkben jellemző átlagos volumen töredékére csökken az átlagos értékesítés. Ebédidőben legalább normál szintre ugrik, majd fokozódik a forgalom, mivel a 65 év felettiek távozásával déltől zárásig értékben erősebb az aktív korúak vásárlási kedve.

– A családok a szokásos vásárlási szintet egyelőre tudják tartani a mindennapokban, mert például a hitelmoratórium bejelentése óta mostanra a havi kölcsöntörlesztések terhei már nem jelentkeznek a háztartások pénzügyeiben – emelte ki Vámos György. Hozzáfűzte, hogy ez már a húsvétkor is érződött, miközben a halasztás gyors életbe lépése miatt a veszélyhelyzethez érzékenyen igazodó fogyasztás a boltokban kiszámíthatóbbá vált.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.