A védekezés új szakaszában már itthon is sorra nyitnak vissza a hagyományosan elérhető bevásárló- és étkezőhelyek szerte az országban, vagyis egyre több a lehetőség az élményszerű, régóta nélkülözött bolti pénzköltésre. A kereskedők várakozása az, hogy gyors visszarendeződés után már az idei második félévben felerősödik a lakossági fogyasztás évek óta tartó növekedő trendje, mégpedig úgy, hogy az inkább a hagyományos beszerzési források előnyére válik majd, míg az e-boltok piaci súlya csökken a rendkívüli állapotok elmúltával.
Tömeg az e-boltokban
A Growww Digital digitális marketing-ügynökség azonban ennek ellentmondó eredményre jutott friss elemzésében, amelyben 150 közép- és kelet-európai webáruház értékesítési és látogatási adatát vizsgálták. Kiderült, hogy a járványhatás átlagosan 120 százalékos forgalombővülést okozott a webáruházakban a legfelfokozottabb tavaszi időszakban, az otthoni visszavonulás idején több mint kétszeresével nőtt az e-piaci értékesítők látogatószáma. A forgalmi csúcspontot április végén érték el az elektronikus felületek vásárlói, május elején viszont már lefelé indult a mutató, noha még akkor is a januárban mért látogatottsági adatok dupláját számolták.
Több bevétel, kevesebb kiadás
Értelemszerűen a vásárlások számával a webkereskedők árbevétele is a kétszeresére nőtt a felfokozott beszerzések csúcspontján, a vásárlások számában mért áprilisi csúcs idején 116 százalékkal fordultak meg többen az internetes piacokon, mint januárban. A fogyasztási szándék erősödését az e-térben ugyanakkor az is mutatja, hogy a hatalmassá duzzadt látogatottsági adatokhoz képest csak elenyésző mértékben volt szüksége a cégeknek reklámra.
Mutatkoznak a digitalizáció előnyei
– A külső kényszer hatására robbanásszerűen felgyorsult a társadalom digitális érése. Várhatóan némiképp mérséklődik az online kereslet, mégsem valószínű, hogy a vásárlók a jövőben lemondanak a kényelmes és már ismertebb internetes vásárlásokról, a változás vélhetően tartós lesz – állapították meg. Ezt erősíti, hogy több vállalat mostanában tért át legalább részben az online boltnyitásra, a járvány ugyanis kikényszerítette a kiskereskedelmi szektor digitalizációját, amelynek előnyös lehetőségeit a vállalkozások és a vevők is már keresik. A digitális cég szerint, ahogy a Facebook megváltoztatta a tartalomfogyasztási szokásokat, az online kereskedelem úgy változtatja meg magát a kereskedelmet.