Az online bankolás terjedésével egyre gyakoribbak az internetes csalók adathalász kísérletei, amelyek megelőzésében nagy szerepe van az ügyfelek óvatos és körültekintő magatartásának. A csalók bármely internetes banki felületen próbálkozhatnak, ám a gyakorlatban nagyobb előszeretettel manipulálják a nagyszámú – főként lakossági – ügyfélkörrel rendelkező pénzügyi intézmények elektronikus rendszerét.
A hagyományosan legnagyobb lakossági ügyfélkörrel rendelkező hazai hitelintézetnél áprilisra – a járvány előtti időszakhoz képest – megközelítőleg 10 százalékkal emelkedett az OTP Bank internet- és mobilbanki aktív felhasználóinak száma, és megnövekedett az ezeken keresztül indított tranzakciók száma is. Az átutalások mennyisége mintegy 20 százalékkal ugrott meg, továbbá jelentősen gyarapodott a postai csekkek QR-kódos kiegyenlítése, valamint a mobiltelefon-egyenleg feltöltések százalékos aránya is – áll a hitelintézet közleményében.
Az OTP Bank fejlett védelmi megoldásokat alkalmaz a csalókkal szemben, folyamatosan figyeli a napi több százezer, a kártyás vásárlásokkal együtt több millió tranzakciót egy korszerű, valamennyi jogszabályi előírásnak megfelelő monitoring rendszer segítségével – jelezte közleményében a hitelintézet. Emellett azonban szükség van az ügyfelek figyelmét is újra és újra felhívni a veszélyekre.
Az OTP Bank tanácsai szerint gyanús lehet minden olyan telefonhívás, SMS-üzenet, közösségi oldalon keresztül érkezett üzenet vagy e-mail, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavunkat vagy PIN-kódunkat kérik. Szintén gyanúra adhat okot, ha magyartalan nyelvezetű, nehezen értelmezhető üzenetet kapunk, mivel ezek a tartalmak gyakran fordítóprogrammal készülnek. Soha ne válaszoljunk az ilyen típusú telefonhívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre! – hívják fel a figyelmet. A bank amúgy sem e-mailben, sem telefonon, sem SMS-ben nem kér jelszavakat vagy PIN-kódokat vagy más bizalmas adatokat. A pénzügyi intézmény munkatársai kizárólag akkor kérhetnek személyes adatokat, ha egy konkrét, folyamatban lévő ügyben keresi az ügyfelet, az általa megjelölt módon.