Kihasználják az adathalászok a koronavírus-járvány időszakát

Az online bankolás terjedésével egyre gyakoribbak az internetes csalók adathalász kísérletei.

Horváth Éva
2020. 05. 13. 7:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az online bankolás terjedésével egyre gyakoribbak az internetes csalók adathalász kísérletei, amelyek megelőzésében nagy szerepe van az ügyfelek óvatos és körültekintő magatartásának. A csalók bármely internetes banki felületen próbálkozhatnak, ám a gyakorlatban nagyobb előszeretettel manipulálják a nagyszámú – főként lakossági – ügyfélkörrel rendelkező pénzügyi intézmények elektronikus rendszerét.

A hagyományosan legnagyobb lakossági ügyfélkörrel rendelkező hazai hitelintézetnél áprilisra – a járvány előtti időszakhoz képest – megközelítőleg 10 százalékkal emelkedett az OTP Bank internet- és mobilbanki aktív felhasználóinak száma, és megnövekedett az ezeken keresztül indított tranzakciók száma is. Az átutalások mennyisége mintegy 20 százalékkal ugrott meg, továbbá jelentősen gyarapodott a postai csekkek QR-kódos kiegyenlítése, valamint a mobiltelefon-egyenleg feltöltések százalékos aránya is – áll a hitelintézet közleményében.

Az OTP Bank fejlett védelmi megoldásokat alkalmaz a csalókkal szemben, folyamatosan figyeli a napi több százezer, a kártyás vásárlásokkal együtt több millió tranzakciót egy korszerű, valamennyi jogszabályi előírásnak megfelelő monitoring rendszer segítségével – jelezte közleményében a hitelintézet. Emellett azonban szükség van az ügyfelek figyelmét is újra és újra felhívni a veszélyekre.

Az OTP Bank tanácsai szerint gyanús lehet minden olyan telefonhívás, SMS-üzenet, közösségi oldalon keresztül érkezett üzenet vagy e-mail, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavunkat vagy PIN-kódunkat kérik. Szintén gyanúra adhat okot, ha magyartalan nyelvezetű, nehezen értelmezhető üzenetet kapunk, mivel ezek a tartalmak gyakran fordítóprogrammal készülnek. Soha ne válaszoljunk az ilyen típusú telefonhívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre! – hívják fel a figyelmet. A bank amúgy sem e-mailben, sem telefonon, sem SMS-ben nem kér jelszavakat vagy PIN-kódokat vagy más bizalmas adatokat. A pénzügyi intézmény munkatársai kizárólag akkor kérhetnek személyes adatokat, ha egy konkrét, folyamatban lévő ügyben keresi az ügyfelet, az általa megjelölt módon.

Mielőtt bejelentkezünk az internetbankba, győződjünk meg arról, hogy valóban a kívánt bank oldalán vagyunk. Ha más jelenik meg, azonnal szakítsuk meg a kapcsolatot! Ezenkívül ajánlatos rendszeresen frissíteni a gépén lévő programokat és alkalmazásokat, ezek ugyanis fontos biztonsági frissítéseket is tartalmazhatnak. Javasolt továbbá a számítógépet tűzfalakkal, víruskeresőkkel védeni, és beállítani azok minél gyakoribb frissítését is. Az internetbanki bejelentkezéshez használt jelszót ajánlatos 1-3 havonta megújítani és ne tároljuk jelszavukat és belépési adatainkat a számítógépünkön. Végül, de nem utolsó sorban soha ne telepítsünk ismeretlen programot a számítógépre vagy a telefonra!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.