Autókkal csevegett az útszakasz

Egyedülálló járműipari mérési kampányt végeztek a napokban egy Csorna melletti útszakaszon: a kutatók azt vizsgálták, hogyan kommunikálnak a forgalomban részt vevő intelligens járművek egymással és magával az úttal. A szenzorok az 5G-t is használták az információcserére.

2020. 06. 29. 9:48
Önvezetésra alkalmas jármüvek Fotó: BACHPEKARYMATE Forrás: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Önvezető járművek 5G-technológián alapuló kommunikációját vizsgálták három napon keresztül speciális szenzorokkal felszerelt intelligens útszakaszon, autonóm járművekkel Csorna közelében, az M86-os gyorsforgalmi úton. A útszakasz világviszonylatban is egyedülálló lehetőséget kínált az intelligens infrastruktúrák, valamint az önvezető járművek fejlesztéséhez.

Szenzorok és 5G

A teszt a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával jöhetett létre a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), továbbá partnerei, a Knorr-Bremse, a Magyar Közút, az Ericsson, a Magyar Telekom, valamint osztrák iparági szereplők közreműködésével.

Az intelligens infrastruktúrák segítik az emberi és a gépi vezetőkkel működő járműforgalom összehangolását, vagyis kiemelt a szerepük az önvezető járművek elterjedésében. A szenzorokkal ellátott utak adatközlései révén több kilométerrel is megnőhet a járművek érzékelési rádiusza, ez pedig számos új szolgáltatás bevezetésére ad lehetőséget. Ehhez szükség van egy mesterségesintelligencia-alapú központi adatfeldolgozóra, amely javaslatokat és figyelmeztetéseket továbbíthat az emberi vagy gépi vezetőknek. Így elkerülhetők a torlódások vagy a balesetek: egy fékező vagy előző autó figyelmeztetheti a körülötte haladókat, azok pedig akár automatikusan megszüntethetik a balesetveszélyt.

Az intelligens infrastruktúrák bevezetését számos kidolgozásra váró technológia, szabvány és szolgáltatási modell akadályozza. Ezek közül is a rendkívül szigorú biztonsági szabványoknak megfelelő kommunikáció jelenti az egyik legnagyobb kihívást. Olyan technológiára van szükség ugyanis, amely minden időjárási körülmény között kvázi valós idejű kommunikációt tesz lehetővé, az adattartalom pedig külső fél által nem hamisítható. Erre kiválóan alkalmas az 5G, amely két kulcsfontosságú tényezőt biztosít: a megfelelő sávszélességet és a gyakorlatilag késleltetés nélküli adatforgalmat.

Élen Németországgal

A csornai teszt azért is kuriózum, mert még nem volt példa közforgalmi úton létrehozott, 5G-vel támogatott mérési környezet kialakítására. Az új innovációs platform növelheti Magyarország vonzerejét a fejlett autóipari beruházásoknál, másrészt jelentős versenyelőnyt biztosít a hazai iparág kutatás-fejlesztési tevékenységének. Ez kormányzati cél is, erről az innovációs és technológiai miniszter beszélt a mérési kampány sajtónyilvános napján. Palkovics László jelezte, hogy a legutóbbi IMF-elemzés szerint Magyarország Németországgal együtt az első helyen áll az ipari termékek high-tech-részarányát figyelembe vevő rangsorban. A miniszter felidézte, hogy a Zala­zone tesztpálya építéséről szóló döntést követően, három évvel ezelőtt megnyíltak a közutak az autonóm járművek előtt, a következő lépés pedig egy olyan környezet kialakítása, ahol a járművek kommunikálni tudnak a közút­tal is – a csornai tesztútszakasz éppen ezt a célt szolgálta.

A teszt részleteiről Szalay Zsolt, a BME egyetemi docense elmondta, hogy szenzorokat, lézerszkennereket és videókamerákat helyeztek tizenöt járműre (személyautókra és kamionokra), valamint az M86-os útra. Ezek segítségével tesztelik a kooperatív környezetérzékelés előnyeit, 5G-technológiára épülő adatkommunikációs lehetőségekkel támogatva.

Önvezetésre alkalmas járművek
Fotó: Bach Máté

Új távlatok

Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója arról beszélt, hogy az önvezető autózás jó példa arra, hogy miként teszi jobbá, kényelmesebbé és biztonságosabbá az életünket az 5G.

– Éppen ezért támogatjuk a kezdetektől ezt a hazai innovációs projektet. Az 5G mint a digitalizáció mozgatórugója hamarosan megjelenik a termelés és a szolgáltatásnyújtás egyéb területein: a gépjárműiparban, a mezőgazdaságban, az egészségügyben, az oktatásban, a közlekedésben és az energiagazdálkodásban. Mindenhol teljesen új távlatokat nyit, és magasabb szintre emeli a gazdasági fejlődést és a versenyképességet. Éppen ezért fontosnak tartjuk, hogy a lehető legjobb hálózati hátteret biztosítsuk a digitális technológiák felhasználásához és aktívan támogassuk a hazai innovációt – emelte ki a cégvezető.

– Az Ericsson úgy számol, hogy 2025-re csaknem minden forgalomba helyezett új autó képes lesz kapcsolatba lépni a többi járművel és az infra­struktúrával az utakon – mondta Éry Gábor magyarországi vezérigazgató.

A hazai közúthálózat mentén jelenleg is számtalan kamera, szenzor és jelzőberendezés működik, de a telekommunikáció és az informatika fejlődése új távlatokat nyithat majd a forgalomszabályozásban és az információközlésben – erről Szilvai József Attila, a Magyar Közút Zrt. vezérigazgatója beszélt. Hangsúlyozta, hogy miután újabb csatorna nyílik meg az utastájékoztatásra, a gyakorlatilag mozgó szenzorként működő járművek felől érkező információk a forgalomirányításban is hasznosak lesznek, általuk vizsgálhatók majd a torlódások és a forgalomlassulások.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.