Némiképp átrendezte a dohányzási viszonyokat a márciusi veszélyhelyzet és az annak mentén elrendelt kijárási, utazási korlátozás – erre lehet következtetni az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. friss adataiból. A társaság kérdésünkre azt közölte, hogy az év első négy hónapjában majdnem 2,4 milliárd szál cigarettát adtak el a hazai trafikok, emellett elkelt ezerháromszáz tonna fogyasztási dohány, kétszázmillió szál szivarka, s meghaladta az ötmillió millilitert az elektronikus cigarettába való töltőfolyadék értékesített mennyisége. A 2020-as adatok leginkább a tavalyiakkal összevetve mondhatnak sokat: cigarettából – négy hónap alatt – majdnem százmillió szállal fogyott idén kevesebb, s közel nyolcvan tonnával maradt el az eladott fogyasztási dohány mennyisége is a múlt évitől. Eközben érezhetően nőtt a szivarka iránti kereslet.
A folyamatok mögött meghúzódó mozgatórugókról az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. lapunknak részletesen is beszámolt. A társaságnál először is arra hívták fel a figyelmet, hogy a veszélyhelyzet – április végéig – tíz megyében hozott forgalomcsökkenést, Győr-Moson-Sopron és Vas megyében, valamint a fővárosban kiemelkedő esést jegyeztek fel. A határ menti és a munkahelyekre tartó forgalom visszaesése, valamint a turizmus leállása lehet az oka annak, hogy éppen ezeken a helyeken mérséklődött jelentősen a kereslet. Másutt ugyanakkor nőtt a forgalom, a legnagyobb mértékben Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, de jelentős bővülést regisztráltak Budapest peremkerületeiben és a főváros vonzáskörzetében, Pest megye bizonyos településein is.
Bár az eladott mennyiség csökkent, a bevétel mégis nőtt. Az első négy hónapban a fogyasztók 251 milliárd forintot költöttek el a dohányboltokban, az összeg 12 százalékkal, 27 milliárddal nagyobb, mint a tavalyi első harmadban volt. Ez pedig áremelkedést feltételez. Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-nél azt említették meg, hogy a finomra vágott fogyasztási dohányt – uniós előírás nyomán – immár magasabb jövedéki adó terheli, ára emiatt is emelkedhetett tavalyhoz képest tizenegy százalékkal. A cigarettánál csekélyebb volt a drágulás, igaz, ennél a terméknél is feljegyeztek idén hatszázalékos árnövekedést. Az ár pedig igenis fontos szempont. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy miközben a fogyasztási dohánytól a drágulás miatt részben elpártoltak a vásárlók, addig a szivarka népszerűsége megnőtt. Áremelkedést persze ez utóbbi terméknél is feljegyeztek, majdnem nyolcszázalékost. Az elektronikus cigarettánál – a trafikokban – hasonló nagyságú, kilencszázalékos volt a drágulás.