Csoportszinten az elmaradt bevételek négy-ötmilliárd forintra rúgnak havonta a pandémiás helyzetben – mondta Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója a vasúti érdekegyeztető tanács legutóbbi ülésén – tette közzé a Mozdonyvezetők Szakszervezete. Negyedév alatt ez legfeljebb 15 milliárd forint lehet. Az összeg nagyságrendje egy MÁV-méretű szervezetnél – amely tavaly mintegy 250 milliárd forint árbevételt ért el – nem tűnik drámainak. Összehasonlítva más közép- vagy kelet-európai vasúttársaságokkal ugyancsak ez a benyomásunk, hozzátéve, hogy az adottságokat és a feladatokat tekintve nagyon jelentős különbségek vannak az egyes cégek között.
Mérsékelt víruskárok a MÁV-nál
Nemzetközi összehasonlításban viszonylag szerény, havi négy-ötmilliárd forintos bevételkiesést szenved el a MÁV-csoport a járványhelyzet miatt. A Magyarországhoz hasonló méretű országok ennek a többszörösét fordítják a nemzeti vasúttársaságuk kisegítésére.

Németországban például tízmilliárd eurós (3500 milliárd forintos) veszteséget okoztak a szövetségi vasútnak a koronavírus következményei. A Deutsche Bahn több mint háromszázezer alkalmazottal, 44 milliárd eurós árbevétellel rendelkező cég, nem hasonlítható a kisebb közép- és kelet-európai közlekedési vállalatokhoz. Méretben közelebb áll hozzánk Ausztria. Az osztrák kormány háromszázmillió eurós segélycsomaggal támogatja a vasúti közlekedést: 150 millió eurót költenek az infrastruktúra, mindenekelőtt a vidéki vasútvonalak fejlesztésére, további 150 millió eurót pedig a szolgáltatások korszerűsítésére. Emellett 250 millió euró jut a következő két évben a meglévő vasútvonalak átépítésére és újak létesítésére. Mindez összesen 550 millió euró, vagyis 192 milliárd forint.

Fotó: Bach Máté
A Cseh Vasutak esetében a koronavírus-járvány okozta forgalomkiesés csak a személyszállítási üzletágban két hónap alatt 2,5 milliárd korona (32,5 milliárd forint) bevételelmaradást okozott. Ennél nagyobb veszteségeket szenvedett el közvetlen északi szomszédunk: a Szlovák Vasúttársaság esetében a bevételek csaknem kilencvenszázalékos visszaesést mutatnak. A válságintézkedések első hónapjában 2,3 millió euró többletköltsége keletkezett a vasúttársaságnak. Az Ukrán Vasutak az év első felére hat–tízmilliárd hrivnyás (68–110 milliárd forintos) veszteséget kalkulál a karantén miatt.
Az európai vasúttársaságokat tömörítő CER adatai szerint 2020 áprilisában 25 százalékkal csökkent a vasúti fuvarozási ágazat bevétele a megelőző év azonos időszakához képest, ami megközelítőleg hárommilliárd eurós veszteséget okozott a társaságoknak. Ebben az időszakban az első elemzések szerint a fuvarozási megbízások Olaszországban ötven százalékkal, Spanyolországban és Észtországban harminccal, Belgiumban 26-tal, Németországban hússzal és Magyarországon 18 százalékkal csökkentek. Számos országban avatkoztak be a kormányok a stratégiai áruszállítási ágazat megmentéséért. Szerbiában a kormányzat közreműködött a Srbija Kargo eszközeinek beszerzésében és támogatást nyújtott a 2019-ben keletkezett károk, többletköltségek enyhítésére, több millió euró értékben. Macedóniában a teherforgalom volumene áprilisban harminc százalékkal maradt el a megelőző év azonos időszakától. A vasúttársaság folyamatosan likviditási problémákkal küzd, amelyeken állami támogatás nélkül nem képes úrrá lenni, ám döntés még nem született. A horvát árufuvarozó vasút élére június 2-án neveztek ki új vezérigazgatót, akitől a társaság évek óta tartó lejtmenetének megállítását várják. A HZ Cargót az elmúlt évtizedben többször próbálták privatizálni, sikertelenül. A társaság jellemzően már csak irányvonatokat közlekedtet.
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Magyar Péter sem bújhat ki a szabályok alól
A Magyar Nemzeti Bank jogsértés gyanúja esetén hivatalból indít piacfelügyeleti eljárást.

Középpontban a családok, a rezsivédelem és a nyugdíjasok
A Költségvetési Tanács elé került a jövő évi büdzsé tervezete.

NAV adóellenőrzési irányok: a mesterséges intelligencia is besegít, ezekre számíthatnak még az adózók idén
Több adózói hiba fordul elő rendszeresen.

Harmadára csökkenthető az éves fűtési költség
Jelentősen bővült az energetikai korszerűsítésekre jogosultak köre.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Ellopták a németek aranyát?

Tiborcz István megszólalt: Magyar Péter ismételten hazudik

„Bűnözők lökhették ki a vonatból" - klubtársa azonosította a magyar olimpiai bajnok holttestét

Kútba eshet a gigászi vadászgép-üzlet: Németország megmakacsolta magát, a törökök már könyörögnek – egy sereg Eurofighter Typhoon a tét

Mi történt vele? Teljesen felismerhetetlen lett Tolvai Reni

A pápa halálával rendkívüli helyzet alakult ki a szentév szempontjából + videó

Karácsony homoszexuális kifutófiúja most plakátkampánnyal gyalázza a kereszténységet

Kubatov Gábor a Fradi-ultráknak üzent – fotó

Elmondta történetét az utolsó túlélő

Megszólalt a miniszter, ez a helyzet most a kézigránátos balesetben megsérült fiatal nővel

Bolla Bendegúz csapata nem várt tovább, fontos bejelentést tett

A vonatból lökhették ki a halálra gázolt magyar olimpiai bajnokot
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Magyar Péter sem bújhat ki a szabályok alól
A Magyar Nemzeti Bank jogsértés gyanúja esetén hivatalból indít piacfelügyeleti eljárást.

Középpontban a családok, a rezsivédelem és a nyugdíjasok
A Költségvetési Tanács elé került a jövő évi büdzsé tervezete.

NAV adóellenőrzési irányok: a mesterséges intelligencia is besegít, ezekre számíthatnak még az adózók idén
Több adózói hiba fordul elő rendszeresen.

Harmadára csökkenthető az éves fűtési költség
Jelentősen bővült az energetikai korszerűsítésekre jogosultak köre.