Csoportszinten az elmaradt bevételek négy-ötmilliárd forintra rúgnak havonta a pandémiás helyzetben – mondta Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója a vasúti érdekegyeztető tanács legutóbbi ülésén – tette közzé a Mozdonyvezetők Szakszervezete. Negyedév alatt ez legfeljebb 15 milliárd forint lehet. Az összeg nagyságrendje egy MÁV-méretű szervezetnél – amely tavaly mintegy 250 milliárd forint árbevételt ért el – nem tűnik drámainak. Összehasonlítva más közép- vagy kelet-európai vasúttársaságokkal ugyancsak ez a benyomásunk, hozzátéve, hogy az adottságokat és a feladatokat tekintve nagyon jelentős különbségek vannak az egyes cégek között.
Németországban például tízmilliárd eurós (3500 milliárd forintos) veszteséget okoztak a szövetségi vasútnak a koronavírus következményei. A Deutsche Bahn több mint háromszázezer alkalmazottal, 44 milliárd eurós árbevétellel rendelkező cég, nem hasonlítható a kisebb közép- és kelet-európai közlekedési vállalatokhoz. Méretben közelebb áll hozzánk Ausztria. Az osztrák kormány háromszázmillió eurós segélycsomaggal támogatja a vasúti közlekedést: 150 millió eurót költenek az infrastruktúra, mindenekelőtt a vidéki vasútvonalak fejlesztésére, további 150 millió eurót pedig a szolgáltatások korszerűsítésére. Emellett 250 millió euró jut a következő két évben a meglévő vasútvonalak átépítésére és újak létesítésére. Mindez összesen 550 millió euró, vagyis 192 milliárd forint.

Fotó: Bach Máté
A Cseh Vasutak esetében a koronavírus-járvány okozta forgalomkiesés csak a személyszállítási üzletágban két hónap alatt 2,5 milliárd korona (32,5 milliárd forint) bevételelmaradást okozott. Ennél nagyobb veszteségeket szenvedett el közvetlen északi szomszédunk: a Szlovák Vasúttársaság esetében a bevételek csaknem kilencvenszázalékos visszaesést mutatnak. A válságintézkedések első hónapjában 2,3 millió euró többletköltsége keletkezett a vasúttársaságnak. Az Ukrán Vasutak az év első felére hat–tízmilliárd hrivnyás (68–110 milliárd forintos) veszteséget kalkulál a karantén miatt.