Sokadik virágzására készül a vasút: 1825, az első gőzmozdony bemutatkozása óta többször esett át teljes technológiai megújuláson, és most a digitalizáció révén igyekszik megszabadulni eredendő elszigeteltségétől. A vasút számos és vitathatatlan előnye: a hatékonyság, a biztonság, a kiszámíthatóság mellett mindmáig állam az államban, és nem könnyű együttműködésre bírni. A közúthoz képest mindenképp rugalmatlanabb: ott, ha van egy két-, három-, négy- vagy akár többkerekű masinád és van vezetői engedélyed, már útnak is indulhatsz. A vasúti pálya ezzel szemben szigorúan ellenőrzött terület – hiszen egy időben, egy helyen nem tartózkodhat két jármű ugyanazon a vágányon – ezért a vasúti üzem mind a mai napig zárt rendszert alkot. A feladat az, hogy ez a zárt rendszer jobban kommunikáljon a körülötte lévő közlekedési rendszerekkel és a szomszéd országok vasútjaival is. Kommunikál persze most is: nemzetközi egyezmények szabályozzák például a vonatok határátkelését. Csakhogy ez ma már nem elég vonzó. Ha egy kamiont Portugáliában megraknak áruval, az Finnországig – kis túlzással – meg sem áll, ha a sofőrök pihenési idejét betartják, vagyis cserélik őket. A vasúti szerelvények határátlépése ennél sokkal zűrösebb. Van, ahol csak személyzetet, van ahol mozdonyt is kell cserélni. Akad olyan magyar vasúti határátkelő, ahol a két szomszédos ország felsővezeték-rendszere nem ér össze: a két villamos hálózat közti néhány száz méteres résen dízelmozdonnyal kell átvontatni a szerelvényeket. Nem csoda, ha mind a személyszállításban, mind az árufuvarozásban hátrányba került a kötött pálya a közúttal szemben, és ez a hátrány évről évre nemhogy csökkenne, még nő is. Ahhoz, hogy a vasúti személy- és áruszállítás versenyképes legyen a közúttal, netán a repülőkkel, ahhoz a jelenleginél sokkal nyitottabbnak, rugalmasabbnak kell lenniük a vasúti technológiának és az üzemeltetőknek is. Erről beszélt az EU közlekedési biztosa, Adina Valean a Wiener Zeitungnak adott interjújában, ahol bejelentette egy európai szintű vasúti csomag bevezetését.
Varga Mihály szerint foglalkozni kell az euró bevezetésével
Varga Mihály pénzügyminiszter jegybankelnök-jelölti meghallgatása zajlott hétfő délelőtt kilenc órától a Parlament gazdasági bizottságában.